LLL: een toekomstkeuze in het hbo?

Home » Portfolio » LLL: een toekomstkeuze in het hbo?
LLL: een toekomstkeuze in het hbo?2016-12-21T21:20:07+02:00

Project Description

LLL: een toekomstkeuze in het hbo?

Kwalitatieve monitor EVC en Maatwerk Werkend Leren

Auteur(s): Marja van den Dungen en Anneke Westerhuis (ecbo) ism Patrick Leushuis (PLW)
Publicatiedatum: februari 2011

n de afgelopen jaren hebben verschillende hbo-instellingen ervaring opgedaan met EVC en maatwerk werkend leren. Wat hebben de hbo’s geleerd uit die EVC-periode en welk effect heeft dat op hun doorontwikkeling naar dienstverleners voor een Leven Lang Leren?

Van 2007 tot en met 2009 hebben de hbo’s in het kader van de stimuleringsregeling EVC in een ruime 30 projecten ervaring opgedaan met de ontwikkeling en de uitvoering van elders verworven competenties. Er zijn procedures ontwikkeld om formele, non-formele en informele leer- en werkervaringen te waarden ten opzichte van landelijk erkende hbo-standaarden. In 2008 vond een uitbreiding plaats naar maatwerk werkend leren.

Intern en extern

In opdracht van de Projectdirectie Leren en Werken heeft ecbo de resultaten van al deze projecten gemonitord. De eerste jaren stond bij de hbo’s de interne oriëntatie centraal: ontwikkeling van instrumenten en deskundigheid ten behoeve van EVC. Later werd meer aandacht besteed aan externe oriëntatie (werving enn relatieontwikkeling met bedrijven en aan de interne positionering en organisatie van EVC.

Duurzame verankering

De eindrapportage LLL: een toekomstkeuze in het hbo? bekijkt vooral de visie van de hbo’s op EVC en het flexibiliseren van het opleidingsaanbod. Zijn er signalen van duurzame verankering in beleid en organisatie zodat de hbo’s zich ook na afloop van de projectorganisatie doorontwikkelen naar dienstverleners voor een Leven Lang Leren?

LLL: een toekomstkeuze in het hbo?
Download publicatie

Gerelateerde publicaties

2019-02-27T12:21:33+02:00

De ‘blik van buiten’: kennisinfrastructuur en professionalisering van het mbo

De ‘blik van buiten’: de kennisinfrastructuur en professionalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

De essays zijn oorspronkelijk in 2012 geschreven en zijn vervolgens herzien in 2015/16, waarbij alle auteurs tot de conclusie kwamen dat de kennisinfrastructuur onder invloed van budgettaire verschuivingen en de introductie van nieuwe publiek-private samenwerkingen voortdurend sterk verandert.

2019-02-06T23:24:01+02:00

Tweede tussenevaluatie sectorplannen

Tweede tussenevaluatie sectorplannen

Werkgevers- en werknemersorganisaties worden voor maximaal de helft van de kosten ondersteund door de overheid in hun plannen om mensen aan het werk te krijgen en te houden. Ecbo voert samen met SEO Economisch Onderzoek de monitoring en evaluatie van deze Regeling Cofinanciering Sectorplannen uit.

Gerelateerd nieuws

410, 2018

Monitor Programma Sterk beroepsonderwijs 2018-2021 van start!

By |4 oktober 2018|Categories: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Monitor Programma Sterk beroepsonderwijs 2018-2021 van start!

Monitor Programma Sterk beroepsonderwijs 2018-2021 van start!

De Nederlandse economie is gebaat bij sterk beroepsonderwijs. Het beroepsoriënterende vmbo en het beroepskwalificerende mbo zijn daarbij belangrijke pijlers.

409, 2018

Ecbo professionaliseringspartner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

By |4 september 2018|Categories: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Ecbo professionaliseringspartner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Thema's onderwijsvernieuwing en professionalisering

Drie onderzoeksprojecten waarin ecbo participeert zijn geselecteerd door de Programmaraad voor Praktijkgericht Onderzoek van het NRO. Lees hieronder om welke onderzoeksprojecten het gaat.

1201, 2018

Vacature: Stagiairs m/v

By |12 januari 2018|Categories: Instroom-doorstroom-uitstroom|Reacties uitgeschakeld voor Vacature: Stagiairs m/v

Stagiairs m/v

Wil je een onderzoekstage lopen bij dé toonaangevende partner in leren? Ben je benieuwd hoe onderzoek met de onderwijspraktijk wordt ingevuld, wil je dat jouw werk niet in de bureaula verdwijnt en lijkt het je leuk om te werken in een onderzoeksteam? Reageer!

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?