Prestaties gevraagd!

Home » Portfolio » Prestaties gevraagd!
Prestaties gevraagd!2017-06-29T12:28:29+02:00

Project Description

Prestaties gevraagd!

Kansen, perspectieven en prestaties in veranderend beroepsonderwijs.

Auteur(s): Renée van Schoonhoven & Ilona Koning (red.)
Publicatiedatum: december 2008

Het Max Goote Kenniscentrum voor beroepsonderwijs en volwasseneneducatie (MGK bve) heeft als doelstelling kennis over het stelsel van beroepsonderwijs en volwasseneneducatie (bve) te bewerken en te analyseren en de productie van die kennis te bevorderen.

Daarbij past het doen van onderzoek maar ook het overdragen van kennis over en inzicht in het bve-stelsel en de beleidsontwikkelingen daarbinnen. MGK organiseert dan ook jaarlijks een leergang voor (nieuwe) beleids- en stafmedewerkers in en rondom het bve-bestel. In de leergang maken mensen die aan een nieuwe baan beginnen in het bveveld kennis met de actuele beleidvraagstukken in deze sector en met elkaar. Onderdeel van de leergang vormt het maken van een werkstuk; daarin verwoordt de deelnemer waar zijn of haar interesse tijdens de leergang naar uit is gegaan en welke inzichten bij de leergang zijn opgedaan. Het werkstuk vormt ook input tijdens het slotseminar; de deelnemers maken dan gezamenlijk een presentatie van wat zij als de kernpunten zien van het bve-beleid op middellange termijn. Deze kernpunten worden met een panel van deskundigen besproken.
In 2008 heeft tijdens de leergang en het afrondende paneldebat het accent gelegen op de prestaties van het bve-bestel. Wat verwacht de overheid, het bedrijfsleven en de samenleving van het bestel? Wat is de achtergrond van die verwachtingen? In welke zin wordt aan die verwachtingen voldaan? Het gaat dan om vragen als het onderwijsaanbod voor laaggeletterden en voor jongeren die het traject van de arbeidsmarktgekwalificeerd assistent (AKA) willen volgen. Past dat aanbod wel in het bestel en hebben samenleving en bedrijfsleven deze voorzieningen nodig? In breder opzicht gaat het om de bijdrage die wordt geleverd aan de bestrijding van voortijdig schoolverlaten, een inspanning die nodig en wenselijk is om van Nederland een ‘kenniseconomie’ te maken. Belangrijk is voorts dat het geboden onderwijs goed aansluit bij datgene wat werkgevers nodig hebben en dat het tegemoet komt aan de wensen en talenten van de deelnemers. Daarbij is een gedegen loopbaanorientatie en -begeleiding onmisbaar. Om aan deze verwachting tegemoet te komen, is het nodig dat onderwijs, bedrijfsleven en overige organisaties intensief samenwerken in hun regio. Ten slotte verwachten we van het bve-veld dat het tegemoet komt aan de wensen en verlangens van de politiek en samenleving. Dat vereist vernieuwing en verbetering, en ook passend toezicht. Tijdens de leergang is over deze vraagstukken veel gedebatteerd en nagedacht. Een neerslag ervan treft u aan in deze bundel met werkstukken.

Prestaties gevraagd!

Onderzoeker(s)

Drs. Ilona Koning
Drs. Ilona KoningExpert kennisverspreiding
06-13219605

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

307, 2019

Kamerbrief sterk technisch vmbo

Door |3 juli 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kamerbrief sterk technisch vmbo

Kamerbrief sterk technisch vmbo

De Monitor Sterk Techniekonderwijs; de nulmeting, gaat aan de feitelijke monitoring van het programma Sterk Techniekonderwijs vooraf. De Monitor is uitgevoerd door José Mulder (ResearchNed), Ronald Ferket (ecbo) en Christoph Meng (Research) Centre for Education and the Labour Market (ROA) en Anneke Westerhuis (ecbo).

207, 2019

Kompas21 lancering op 2 juli

Door |2 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Kompas21 lancering op 2 juli

Kompas21 lancering op 2 juli

Samen met 12 mbo-scholen ontwikkelde Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) dit instrument voor en door het mbo. ROC Friese Poort volgde als eerste deelnemer de Train-de-Trainer tweedaagse. Het doel van de tweedaagse was om KOMPAS21 goed te integreren binnen de onderwijsinstelling. Gedurende intensieve sessies zijn de medewerkers klaargestoomd om zelf als trainer aan de slag te gaan.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?