Prestaties gevraagd!

Home » Portfolio » Prestaties gevraagd!
Prestaties gevraagd!2017-06-29T12:28:29+02:00

Project Description

Prestaties gevraagd!

Kansen, perspectieven en prestaties in veranderend beroepsonderwijs.

Auteur(s): Renée van Schoonhoven & Ilona Koning (red.)
Publicatiedatum: december 2008

Het Max Goote Kenniscentrum voor beroepsonderwijs en volwasseneneducatie (MGK bve) heeft als doelstelling kennis over het stelsel van beroepsonderwijs en volwasseneneducatie (bve) te bewerken en te analyseren en de productie van die kennis te bevorderen.

Daarbij past het doen van onderzoek maar ook het overdragen van kennis over en inzicht in het bve-stelsel en de beleidsontwikkelingen daarbinnen. MGK organiseert dan ook jaarlijks een leergang voor (nieuwe) beleids- en stafmedewerkers in en rondom het bve-bestel. In de leergang maken mensen die aan een nieuwe baan beginnen in het bveveld kennis met de actuele beleidvraagstukken in deze sector en met elkaar. Onderdeel van de leergang vormt het maken van een werkstuk; daarin verwoordt de deelnemer waar zijn of haar interesse tijdens de leergang naar uit is gegaan en welke inzichten bij de leergang zijn opgedaan. Het werkstuk vormt ook input tijdens het slotseminar; de deelnemers maken dan gezamenlijk een presentatie van wat zij als de kernpunten zien van het bve-beleid op middellange termijn. Deze kernpunten worden met een panel van deskundigen besproken.
In 2008 heeft tijdens de leergang en het afrondende paneldebat het accent gelegen op de prestaties van het bve-bestel. Wat verwacht de overheid, het bedrijfsleven en de samenleving van het bestel? Wat is de achtergrond van die verwachtingen? In welke zin wordt aan die verwachtingen voldaan? Het gaat dan om vragen als het onderwijsaanbod voor laaggeletterden en voor jongeren die het traject van de arbeidsmarktgekwalificeerd assistent (AKA) willen volgen. Past dat aanbod wel in het bestel en hebben samenleving en bedrijfsleven deze voorzieningen nodig? In breder opzicht gaat het om de bijdrage die wordt geleverd aan de bestrijding van voortijdig schoolverlaten, een inspanning die nodig en wenselijk is om van Nederland een ‘kenniseconomie’ te maken. Belangrijk is voorts dat het geboden onderwijs goed aansluit bij datgene wat werkgevers nodig hebben en dat het tegemoet komt aan de wensen en talenten van de deelnemers. Daarbij is een gedegen loopbaanorientatie en -begeleiding onmisbaar. Om aan deze verwachting tegemoet te komen, is het nodig dat onderwijs, bedrijfsleven en overige organisaties intensief samenwerken in hun regio. Ten slotte verwachten we van het bve-veld dat het tegemoet komt aan de wensen en verlangens van de politiek en samenleving. Dat vereist vernieuwing en verbetering, en ook passend toezicht. Tijdens de leergang is over deze vraagstukken veel gedebatteerd en nagedacht. Een neerslag ervan treft u aan in deze bundel met werkstukken.

Prestaties gevraagd!
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. Ilona Koning
Drs. Ilona KoningExpert kennisverspreiding
06-13219605

Gerelateerde publicaties

2019-02-27T12:21:33+02:00

De ‘blik van buiten’: kennisinfrastructuur en professionalisering van het mbo

De ‘blik van buiten’: de kennisinfrastructuur en professionalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

De essays zijn oorspronkelijk in 2012 geschreven en zijn vervolgens herzien in 2015/16, waarbij alle auteurs tot de conclusie kwamen dat de kennisinfrastructuur onder invloed van budgettaire verschuivingen en de introductie van nieuwe publiek-private samenwerkingen voortdurend sterk verandert.

2017-10-04T21:25:48+02:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

Gerelateerd nieuws

1804, 2019

Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

By |18 april 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

Wij zijn op zoek naar een senior onderzoeker in leren. Is deze vacature je op het lijf geschreven? Dan komen wij graag met jou in contact.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?