Prestaties gevraagd!

Home » Portfolio » Prestaties gevraagd!
Prestaties gevraagd!2017-06-29T12:28:29+00:00

Project Description

Prestaties gevraagd!

Kansen, perspectieven en prestaties in veranderend beroepsonderwijs.

Auteur(s): Renée van Schoonhoven & Ilona Koning (red.)
Publicatiedatum: december 2008

Het Max Goote Kenniscentrum voor beroepsonderwijs en volwasseneneducatie (MGK bve) heeft als doelstelling kennis over het stelsel van beroepsonderwijs en volwasseneneducatie (bve) te bewerken en te analyseren en de productie van die kennis te bevorderen.

Daarbij past het doen van onderzoek maar ook het overdragen van kennis over en inzicht in het bve-stelsel en de beleidsontwikkelingen daarbinnen. MGK organiseert dan ook jaarlijks een leergang voor (nieuwe) beleids- en stafmedewerkers in en rondom het bve-bestel. In de leergang maken mensen die aan een nieuwe baan beginnen in het bveveld kennis met de actuele beleidvraagstukken in deze sector en met elkaar. Onderdeel van de leergang vormt het maken van een werkstuk; daarin verwoordt de deelnemer waar zijn of haar interesse tijdens de leergang naar uit is gegaan en welke inzichten bij de leergang zijn opgedaan. Het werkstuk vormt ook input tijdens het slotseminar; de deelnemers maken dan gezamenlijk een presentatie van wat zij als de kernpunten zien van het bve-beleid op middellange termijn. Deze kernpunten worden met een panel van deskundigen besproken.
In 2008 heeft tijdens de leergang en het afrondende paneldebat het accent gelegen op de prestaties van het bve-bestel. Wat verwacht de overheid, het bedrijfsleven en de samenleving van het bestel? Wat is de achtergrond van die verwachtingen? In welke zin wordt aan die verwachtingen voldaan? Het gaat dan om vragen als het onderwijsaanbod voor laaggeletterden en voor jongeren die het traject van de arbeidsmarktgekwalificeerd assistent (AKA) willen volgen. Past dat aanbod wel in het bestel en hebben samenleving en bedrijfsleven deze voorzieningen nodig? In breder opzicht gaat het om de bijdrage die wordt geleverd aan de bestrijding van voortijdig schoolverlaten, een inspanning die nodig en wenselijk is om van Nederland een ‘kenniseconomie’ te maken. Belangrijk is voorts dat het geboden onderwijs goed aansluit bij datgene wat werkgevers nodig hebben en dat het tegemoet komt aan de wensen en talenten van de deelnemers. Daarbij is een gedegen loopbaanorientatie en -begeleiding onmisbaar. Om aan deze verwachting tegemoet te komen, is het nodig dat onderwijs, bedrijfsleven en overige organisaties intensief samenwerken in hun regio. Ten slotte verwachten we van het bve-veld dat het tegemoet komt aan de wensen en verlangens van de politiek en samenleving. Dat vereist vernieuwing en verbetering, en ook passend toezicht. Tijdens de leergang is over deze vraagstukken veel gedebatteerd en nagedacht. Een neerslag ervan treft u aan in deze bundel met werkstukken.

Prestaties gevraagd!
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. Ilona Koning
Drs. Ilona KoningExpert kennisverspreiding
06-13219605

Gerelateerde publicaties

2017-10-04T21:25:48+00:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

2017-05-18T16:48:55+00:00

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

2018-03-17T13:20:11+00:00

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerd nieuws

2002, 2019

Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

By |20 februari 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

Er ligt een solide basis voor goed bestuur in het mbo. Dat concludeert de Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in de eindrapportage. In opdracht van de commissie onderzocht het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) de naleving en werking van de code goed bestuur.

1902, 2019

Save the Date: MBO BurgerschapLab festival 27 maart

By |19 februari 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Save the Date: MBO BurgerschapLab festival 27 maart

Save the Date: MBO BurgerschapLab festival 27 maart

Start morgen al met beter burgerschapsonderwijs: kom naar het MBO BurgerschapLab festival voor de feestelijke presentatie van de 15 plannen voor beter burgerschapsonderwijs, en ontdek welke het best past bij jouw mbo-school!

1802, 2019

Mbo-docent: een vak apart

By |18 februari 2019|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Mbo-docent: een vak apart

Mbo-docent: een vak apart

Op 7 november 2018 presenteerde de Onderwijsraad haar advies ‘Ruim baan voor leraren’, als antwoord op de zorg van het kabinet over het dreigende lerarentekort en om de kwaliteit van de lerarenopleiding te verbeteren. Het advies biedt, ondanks een sterke po/vo toon, veel  kansen, ruimte voor professionalisering en loopbaanontwikkeling van leraren; ook richting beroepsonderwijs. Het is aan de sector  beroepsonderwijs zelf om daarin samen met initiële lerarenopleidingen de handschoen op te pakken.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?