Leren in een hybride leeromgeving

Home » Portfolio » Leren in een hybride leeromgeving
Leren in een hybride leeromgeving 2016-12-21T20:56:27+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Leren in een hybride leeromgeving

Het magazine

Auteur(s): Hybride Alliantie
Publicatiedatum: juni 2016

De hybride leeromgeving verovert steeds meer terrein in het beroepsonderwijs. Het gedachtegoed van de hybride leeromgeving gaat ervan uit dat er een rijke wereld zit tussen een beroep leren op de werkplek en leren in de schoolse context. Niet óf theorie óf praktijk, maar ook passende mengvormen. Niet óf de werkplek óf de school, maar een optimale mix.

Dit magazine geeft een beeld van wat de partners van de Hybride Alliantie in de periode april 2014 tot december 2015 zijn tegengekomen en hebben (door)ontwikkeld. De auteurs brengen kort het gedachtegoed van de hybride leeromgeving in beeld en laten ons meekijken door de bril van de onderzoekers. Daarnaast laten zij praktijkvoorbeelden uit het mbo en het hbo zien en komen managers van roc’s aan het woord.

(Her)ontwerpen

Het is de kunst het onderwijs zo te (her)ontwerpen dat het schoolse leren wordt verbonden en verweven met het leren in de beroepspraktijk. Het Model voor het ontwerpen van beroepsgerichte leeromgevingen kan helpen om het beroepsonderwijs te gaan vormen om het beroep of – breder – om de beroepscontext heen. Een hybride leeromgeving beperkt zich niet tot het leerproces of de manier van leren alleen. Er wordt ook gekeken naar de omgeving van een beroep, die de kleur, sfeer en cultuur ademt van de context waarin je als beroepsbeoefenaar actief bent en wordt.

Praktijkvoorbeelden

De auteurs lichten drie praktijkvoorbeelden uit het mbo uit: de TechniekFabriek van NedTrain, de Middelbare Horeca School van Koning Willem I College en de Opleiding Facilitair Leidinggevende van ROC Nijmegen. In deze cases lezen we hoe de opleidingen aan het werk zijn gegaan met het vormgeven en het inrichten van de hybride leeromgevingen en wat dit betekent voor de school, de docent en de student, en hoe het bedrijfsleven hierbij is betrokken.

Hybride in het hbo

Ook in het hbo is men bezig met het gedachtegoed van de hybride leeromgeving. In dit magazine is aandacht voor vier voorbeelden: de professionele leergemeenschap Allesbinder en de leerwerkplaats Thermion – Academisch gezondheidscentrum van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, de Groene Kennispoort Twente en de opleiding Small Business & Retail Management van de Hogeschool Utrecht.

(Digitaal) magazine

U kunt hieronder het digitale magazine downloaden. In deze pdf staan verschillende links waarnaar u kunt doorklikken naar andere websites en achtergrondinformatie. Heeft u liever papier in uw hand? U kunt kosteloos een papieren magazine aanvragen.

De Hybride Alliantie bestaat uit de volgende partners: Aimée Hoeve (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen), Erica Aalsma (De Leermeesters), Ilya Zitter (Hogeschool Utrecht), José van den Berg (ecbo), Marc Raaijmakers (Koning Willem I College) en Sabine Bolhuis (NedTrain).

Leren in een hybride leeromgeving
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. José van den Berg
Drs. José van den BergManaging onderzoeker
06-51207093

Gerelateerde publicaties

Gerelateerd nieuws

507, 2018

Oproep rondetafel ‘Werken met data’

By | 5 juli 2018|Categories: Kennisverspreiding|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Oproep rondetafel ‘Werken met data’

Met de online tool Stapelen in het mbo

In het najaar van 2018 organiseert ecbo een rondetafelgesprek over werken met data door opleidingsteams. Belangstellenden uit mbo-instellingen kunnen zich nu opgeven.

507, 2018

2e editie Leergang Teacher in the lead – doe mee!

By | 5 juli 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor 2e editie Leergang Teacher in the lead – doe mee!

2e Editie Leergang Teacher in the lead

Ben jij docent in het mbo en heb jij een voortrekkersrol? Ben jij een teacher in the lead en wil je goed op de hoogte zijn van de actuele ontwikkelingen in de (beleids)context van het mbo? De mini-leergang 'Teacher in the lead' helpt je hierbij. Op 28 november gaat de tweede editie van deze leergang van start.

507, 2018

Debat over studentparticipatie en medezeggenschap

By | 5 juli 2018|Categories: Kennisverspreiding, Mbo-student|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Debat over studentparticipatie en medezeggenschap

Zouden studenten overal over moeten meepraten?

Sinds 2011 is iedere mbo-instelling verplicht om een studentenraad te hebben. Zo kunnen studenten meepraten over het onderwijs en de organisatie daarvan. Ook in recente onderzoeksprojecten van het Ministerie van OCW en professionaliseringsinitiatieven is de student een belangrijke partner op verschillende niveaus. In het debat staat de vraag centraal: zouden studenten overal over moeten meepraten?

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email