Leren in een hybride leeromgeving

Home » Portfolio » Leren in een hybride leeromgeving
Leren in een hybride leeromgeving2019-01-23T12:30:17+00:00

Project Description

Leren in een hybride leeromgeving

Het magazine

Auteur(s): Hybride Alliantie
Publicatiedatum: juni 2016

De hybride leeromgeving verovert steeds meer terrein in het beroepsonderwijs. Het gedachtegoed van de hybride leeromgeving gaat ervan uit dat er een rijke wereld zit tussen een beroep leren op de werkplek en leren in de schoolse context. Niet óf theorie óf praktijk, maar ook passende mengvormen. Niet óf de werkplek óf de school, maar een optimale mix.

Dit magazine geeft een beeld van wat de partners van de Hybride Alliantie in de periode april 2014 tot december 2015 zijn tegengekomen en hebben (door)ontwikkeld. De auteurs brengen kort het gedachtegoed van de hybride leeromgeving in beeld en laten ons meekijken door de bril van de onderzoekers. Daarnaast laten zij praktijkvoorbeelden uit het mbo en het hbo zien en komen managers van roc’s aan het woord.

(Her)ontwerpen

Het is de kunst het onderwijs zo te (her)ontwerpen dat het schoolse leren wordt verbonden en verweven met het leren in de beroepspraktijk. Het Model voor het ontwerpen van beroepsgerichte leeromgevingen kan helpen om het beroepsonderwijs te gaan vormen om het beroep of – breder – om de beroepscontext heen. Een hybride leeromgeving beperkt zich niet tot het leerproces of de manier van leren alleen. Er wordt ook gekeken naar de omgeving van een beroep, die de kleur, sfeer en cultuur ademt van de context waarin je als beroepsbeoefenaar actief bent en wordt.

Praktijkvoorbeelden

De auteurs lichten drie praktijkvoorbeelden uit het mbo uit: de TechniekFabriek van NedTrain, de Middelbare Horeca School van Koning Willem I College en de Opleiding Facilitair Leidinggevende van ROC Nijmegen. In deze cases lezen we hoe de opleidingen aan het werk zijn gegaan met het vormgeven en het inrichten van de hybride leeromgevingen en wat dit betekent voor de school, de docent en de student, en hoe het bedrijfsleven hierbij is betrokken.

Hybride in het hbo

Ook in het hbo is men bezig met het gedachtegoed van de hybride leeromgeving. In dit magazine is aandacht voor vier voorbeelden: de professionele leergemeenschap Allesbinder en de leerwerkplaats Thermion – Academisch gezondheidscentrum van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, de Groene Kennispoort Twente en de opleiding Small Business & Retail Management van de Hogeschool Utrecht.

(Digitaal) magazine

U kunt hieronder het digitale magazine downloaden. In deze pdf staan verschillende links waarnaar u kunt doorklikken naar andere websites en achtergrondinformatie. Heeft u liever papier in uw hand? U kunt kosteloos een papieren magazine aanvragen.

De Hybride Alliantie bestaat uit de volgende partners: Aimée Hoeve (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen), Erica Aalsma (De Leermeesters), Ilya Zitter (Hogeschool Utrecht), José van den Berg (ecbo), Marc Raaijmakers (Koning Willem I College) en Sabine Bolhuis (NedTrain).

Leren in een hybride leeromgeving
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Alieke Hofland MSc
Alieke Hofland MScOnderzoeker
0610533747

Gerelateerde publicaties

Gerelateerd nieuws

2002, 2019

Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

By |20 februari 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

Er ligt een solide basis voor goed bestuur in het mbo. Dat concludeert de Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in de eindrapportage. In opdracht van de commissie onderzocht het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) de naleving en werking van de code goed bestuur.

1902, 2019

Save the Date: MBO BurgerschapLab festival 27 maart

By |19 februari 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Save the Date: MBO BurgerschapLab festival 27 maart

Save the Date: MBO BurgerschapLab festival 27 maart

Start morgen al met beter burgerschapsonderwijs: kom naar het MBO BurgerschapLab festival voor de feestelijke presentatie van de 15 plannen voor beter burgerschapsonderwijs, en ontdek welke het best past bij jouw mbo-school!

1802, 2019

Mbo-docent: een vak apart

By |18 februari 2019|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Mbo-docent: een vak apart

Mbo-docent: een vak apart

Op 7 november 2018 presenteerde de Onderwijsraad haar advies ‘Ruim baan voor leraren’, als antwoord op de zorg van het kabinet over het dreigende lerarentekort en om de kwaliteit van de lerarenopleiding te verbeteren. Het advies biedt, ondanks een sterke po/vo toon, veel  kansen, ruimte voor professionalisering en loopbaanontwikkeling van leraren; ook richting beroepsonderwijs. Het is aan de sector  beroepsonderwijs zelf om daarin samen met initiële lerarenopleidingen de handschoen op te pakken.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?