Project Description
Leren door werk: de match tussen deelnemer en werkplek
Stand van zaken leren op de werkplek
Auteur(s): | Cindy Poortman en Karel Visser |
Publicatiedatum: | november 2009 |
Werkplekleren staat in het kader van een leven lang leren hoog op de agenda. Dat leren kan verschillende functies hebben en verschillende doelen dienen. Zo is de beroepspraktijkvorming binnen het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) gericht op kwalificering en diplomering. Andere doelen van leren door werk kunnen zijn: optimalisering van de beroepsuitoefening, innovatie en persoonlijke ontwikkeling.
De auteurs – Cindy Poortman en Karel Visser – gaan uitgebreid in op het verschijnsel ‘leren door werk’ en zoomen daarbij vooral in op het middelbaar beroepsonderwijs. De feitelijke stand van zaken wat betreft vormgeving, voorbereiding, inhoud, afstemming en aansturing van leren op de werkplek komen aan de orde alsook de opbrengsten. Veel onderzoek is gericht op het optimaliseren van werkplekleren, zo constateren zij. En dat is terecht, omdat er nog veel werk aan de winkel is om optimaal profijt te kunnen trekken uit de werkomgeving als leeromgeving.
Gerelateerde publicaties

Tweede tussenevaluatie sectorplannen
Tweede tussenevaluatie sectorplannen
Werkgevers- en werknemersorganisaties worden voor maximaal de helft van de kosten ondersteund door de overheid in hun plannen om mensen aan het werk te krijgen en te houden. Ecbo voert samen met SEO Economisch Onderzoek de monitoring en evaluatie van deze Regeling Cofinanciering Sectorplannen uit.
Quickscan 6 – Evaluatie sectorplannen
Quickscan 6
Werkgevers- en werknemersorganisaties worden voor maximaal de helft van de kosten ondersteund door de overheid in hun plannen om mensen aan het werk te krijgen en te houden. Ecbo voert samen met SEO Economisch Onderzoek de monitoring en evaluatie van deze Regeling Cofinanciering Sectorplannen uit.