Leerplanontwikkeling in het middelbaar beroepsonderwijs

Home » Portfolio » Leerplanontwikkeling in het middelbaar beroepsonderwijs
Leerplanontwikkeling in het middelbaar beroepsonderwijs 2017-04-18T16:47:18+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Leerplanontwikkeling in het middelbaar beroepsonderwijs

De bruikbaarheid van kwalificatiedossiers onderzocht

Auteur(s):
 José Hermanussen, Ellen Verheijen & Karel Visser
Publicatiedatum: maart 2013
In het mbo zijn de Kenniscentra Beroepsonderwijs Bedrijfsleven op dit moment druk in de weer om in de beschrijving van de kwalificaties de voorwaardelijke kennis en vaardigheden voor adequate beroepsuitoefening nadrukkelijker te formuleren. Ecbo onderzocht de bruikbaarheid van de kwalificatiedossiers en de vertaalslag ervan naar curriculumontwikkeling.

 

Het uitdrukkelijker benoemen van de te leren kennis, vaardigheden en houdingen gebeurt mede op aandringen van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), zodat vervolgens de vernieuwde kwalificaties in 2014 voor een periode van enige jaren zullen worden vastgesteld. Ook past deze ontwikkelingen in het huidige streven naar opbrengstgericht werken, waarin ‘leerstandaarden’ een cruciale rol spelen.

Standaardsetting

Het opstellen van kwalificaties door de Kenniscentra Beroepsonderwijs Bedrijfsleven onder regie van de stichting Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven is op te vatten als een vorm van standaardsetting. De beschrijving van kwalificaties geeft een antwoord op de vraag wat gekend en gekund dient te worden om als beginnend beroepsbeoefenaar competent aan de slag te kunnen in het beroep waarvoor is opgeleid.

Bruikbaarheidswaarde

In het rapport Leerplanontwikkeling in het middelbaar beroepsonderwijs doet het ecbo verslag van een onderzoek naar enerzijds de bruikbaarheidswaarde van kwalificatiedossiers met het oog op de ontwikkeling van leerplannen, onderwijsleermateriaal en toetsen. Anderzijds gaan we in dit rapport in op de wijze waarop onderwijsinstellingen de inhoudelijke vertaalslag van kwalificatiedossiers naar bruikbaar materiaal voor de onderwijspraktijk vormgeven.

Meer informatie

Met deze publicatie biedt ecbo stof om het gesprek over curriculumontwikkeling met elkaar aan te gaan met het oog op de verbetering van de kwaliteit van het mbo. Lees meer in Leerplanontwikkeling in het middelbaar beroepsonderwijs.
Leerplanontwikkeling in het middelbaar beroepsonderwijs
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. José Hermanussen
Drs. José HermanussenSenior onderzoeker
06-10970839

Gerelateerde publicaties

2017-10-04T21:25:48+00:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

2017-05-18T16:48:55+00:00

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

2018-03-17T13:20:11+00:00

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerd nieuws

711, 2018

Klas21 is gestart!

By | 7 november 2018|Categories: Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Klas21 is gestart!

Klas21 is gestart!

Tijdens de startbijeenkomst met de studenten van Klas21 maakten zij kennis met de 21ste-eeuwse vaardigheden en gaven zij feedback op de nog in ontwikkeling zijnde casussen, rubrics en vormgeving van het instrument KOMPAS21

2304, 2018

Evaluatie en monitoring wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’

By | 23 april 2018|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Evaluatie en monitoring wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’

Onderzoeksvoorstel gehonoreerd

In het onderzoek van consortiumpartners KBA (projectleider prof. dr. Maarten Wolbers), ecbo en Vrije Universiteit wordt onder andere bekeken of de beoogde doelen van de wet worden bereikt: het tegengaan van uitval op het mbo en een sterkere positie van de mbo-student.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email