Laaggeletterdheid in Nederland

Laaggeletterdheid in Nederland2016-12-21T21:15:34+02:00

Project Description

Laaggeletterdheid in Nederland

Omvang, kenmerken en achtergronden van laaggeletterdheid in beeld

Auteur(s): Didier Fouarge, Willem Houtkoop & Rolf van der Velden
Publicatiedatum: september 2011

Ecbo verzorgt al langer het Nederlandse aandeel in het   onderzoek naar de basisvaardigheden van volwassenen in internationaal vergelijkend perspectief. Laaggeletterdheid is daarbij één van de thema’s. In de week van de alfabetisering 2011 besteden we er op verschillende manieren aandacht aan.

Op 8 september, Wereldalfabetiseringsdag, staat laaggeletterdheid volop in de belangstelling. Nederland geeft met het Actieplan laaggeletterdheid een vervolg aan het aanvalsplan dat in 2006 door het ministerie van OCW is ingezet. Het actieplan wordt op 8 september aangeboden aan de Tweede Kamer.

Resultaten

De Tweede kamer krijgt met de Rapportage Aanvalsplan Laaggeletterdheid (CINOP) inzicht in de resultaten van de versterkte aandacht voor laaggeletterdheid in de afgelopen vijf jaar . Daarnaast verscheen er het ecbo-rapport Laaggeletterdheid in Nederland waarin de laatste onderzoeksresultaten op het terrein van laaggeletterdheid worden weergegeven. Het rapport is tot stand gekomen in samenwerking met het ROA (Research Centre for Education and the Labour Market) .

Stand van zaken

De publicatie Laaggeletterdheid in Nederland beschrijft de huidige stand van zaken rondom laaggeletterdheid op basis van het ALL-onderzoek (Adult Literacy and Life Skill Survey). De omvang, kenmerken en achtergronden van de groep mensen die moeite heeft met het begrijpen van en toepassen van relatief eenvoudige taalopdrachten, komen uitgebreid aan bod. De tien belangrijkste uitkomsten van het onderzoek staan op een rijtje in een handige samenvatting.

Debat

De dag wordt afgesloten met een debat in Café Dudok, waarin wetenschappers, politici en beleidsmakers aan de hand van prikkelende stellingen met elkaar in discussie gaan.

Meer weten?

Download hier de samenvatting, het volledige rapport van ecbo en de rapportage van CINOP.

Laaggeletterdheid in Nederland

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

2017-03-22T15:31:54+02:00

Preventie door interventie

Literatuurstudie naar lees-en schrijfachterstanden bij kinderen en jongeren

2,5 miljoen mensen in Nederland hebben grote moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Een aantal dat nog steeds toeneemt. Naast de groep van laaggeletterde volwassenen bestaat er onder kinderen en jongeren een groep die ten opzichte van leeftijdsgenoten achterloopt in lees- en schrijfvaardigheden. Zij lopen risico om op te groeien tot laaggeletterde volwassene, wanneer deze achterstand niet ingehaald wordt. Het is belangrijk om dit te voorkomen. Deze (inter)nationale literatuurstudie, in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven, geeft aanknopingspunten voor de preventie van deze laaggeletterden van de toekomst.

2017-03-16T14:48:55+02:00

Praktijkvoorbeelden

21ste-eeuwse vaardigheden in verschillende leeromgevingen

Hoewel de term anders doet vermoeden, zijn 21ste-eeuwse vaardigheden niet nieuw. Scholen besteden op verschillende manieren al aandacht aan deze vaardigheden. Met voorbeelden van Alfa-college, Clusius College, Koning Willem I College en ROC Leeuwenborgh laten we zien hoe 21ste-eeuwse vaardigheden aandacht krijgen in verschillende leeromgevingen.

Gerelateerd nieuws

2105, 2018

Vind de sleutel voor de klas van morgen

Door |21 mei 2018|Categorie(ën): Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Vind de sleutel voor de klas van morgen

Classroom Escape21

Met Classroom Escape21 slaan CINOP en ecbo de handen ineen met een duidelijk doel: wetenschappelijke inzichten en praktijkkennis samen laten komen en 21ste-eeuwse vaardigheden van docenten activeren zodat zij deze weer mee kunnen nemen naar de les. Een escaperoom blijkt bij uitstek een vorm die 21ste-eeuwse vaardigheden activeert. Lees het artikel van Profiel over hoe Alfa College deze werkvorm inzet.

205, 2018

Studenten helpen hun leven te leven

Door |2 mei 2018|Categorie(ën): Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Studenten helpen hun leven te leven

Opiniestuk in Leeuwarder Courant

In het opiniestuk van 1 mei pleiten ecbo-onderzoeker dr. Pieter Baay en CvB-voorzitter Remco Meijerink van ROC Friese Poort voor minder symptoombestrijding en meer investering in waarde(n)vol onderwijs. Beleidsmakers stoppen de rugzak van jongeren alleen maar verder vol, terwijl er meer oog moet zijn voor de jongere die de rugzak draagt.

1904, 2018

Via brede vorming naar gelijke kansen in het mbo

Door |19 april 2018|Categorie(ën): Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Via brede vorming naar gelijke kansen in het mbo

Zelf keuzes maken door inzicht in je 21ste-eeuwse vaardigheden

Kansenongelijkheid blijft bestaan. Een zorgelijke conclusie van de Inspectie in de Staat van het Onderwijs 2018. We moeten jongeren helpen hun eigen keuzes te maken, zodat zij uit hun sociaaleconomische bubbel kunnen breken. Daarbij helpt het als zij inzicht krijgen in hun eigen vaardigheden. ROC Friese Poort en 11 andere mbo-instellingen pakken samen met het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) de handschoen op en ontwikkelen samen met studenten, docenten en bedrijfsleven het reflectie-instrument KOMPAS21: ‘Kennis Over Mijn Persoonlijke Attitudes en Skills21’.

Gerelateerd events

symposium Leeromgeving van de Toekomst

19 september @ 09:30 - 18:30

Domile oktober 2019

10 oktober @ 15:30 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?