Laaggeletterdheid in Nederland

Home » Portfolio » Laaggeletterdheid in Nederland
Laaggeletterdheid in Nederland 2016-12-21T21:15:34+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Laaggeletterdheid in Nederland

Omvang, kenmerken en achtergronden van laaggeletterdheid in beeld

Auteur(s): Didier Fouarge, Willem Houtkoop & Rolf van der Velden
Publicatiedatum: september 2011

Ecbo verzorgt al langer het Nederlandse aandeel in het   onderzoek naar de basisvaardigheden van volwassenen in internationaal vergelijkend perspectief. Laaggeletterdheid is daarbij één van de thema’s. In de week van de alfabetisering 2011 besteden we er op verschillende manieren aandacht aan.

Op 8 september, Wereldalfabetiseringsdag, staat laaggeletterdheid volop in de belangstelling. Nederland geeft met het Actieplan laaggeletterdheid een vervolg aan het aanvalsplan dat in 2006 door het ministerie van OCW is ingezet. Het actieplan wordt op 8 september aangeboden aan de Tweede Kamer.

Resultaten

De Tweede kamer krijgt met de Rapportage Aanvalsplan Laaggeletterdheid (CINOP) inzicht in de resultaten van de versterkte aandacht voor laaggeletterdheid in de afgelopen vijf jaar . Daarnaast verscheen er het ecbo-rapport Laaggeletterdheid in Nederland waarin de laatste onderzoeksresultaten op het terrein van laaggeletterdheid worden weergegeven. Het rapport is tot stand gekomen in samenwerking met het ROA (Research Centre for Education and the Labour Market) .

Stand van zaken

De publicatie Laaggeletterdheid in Nederland beschrijft de huidige stand van zaken rondom laaggeletterdheid op basis van het ALL-onderzoek (Adult Literacy and Life Skill Survey). De omvang, kenmerken en achtergronden van de groep mensen die moeite heeft met het begrijpen van en toepassen van relatief eenvoudige taalopdrachten, komen uitgebreid aan bod. De tien belangrijkste uitkomsten van het onderzoek staan op een rijtje in een handige samenvatting.

Debat

De dag wordt afgesloten met een debat in Café Dudok, waarin wetenschappers, politici en beleidsmakers aan de hand van prikkelende stellingen met elkaar in discussie gaan.

Meer weten?

Download hier de samenvatting, het volledige rapport van ecbo en de rapportage van CINOP.

Laaggeletterdheid in Nederland
Download publicatie

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

2017-11-22T15:30:50+00:00

Slowscan ROC Friese Poort

21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum van ROC Friese Poort Zorg en Welzijn

De aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden is de laatste jaren gegroeid. Vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ondernemendheid zijn helemaal niet nieuw, maar wel anders dan 50 jaar geleden. Deze vaardigheden worden belangrijker dankzij een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

2017-12-10T12:16:18+00:00

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Gerelateerd nieuws

410, 2018

Practoraat Brede Vorming gelanceerd in co-creatie met ecbo

By | 4 oktober 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding, Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Practoraat Brede Vorming gelanceerd in co-creatie met ecbo

Practoraat Brede Vorming gelanceerd in co-creatie met ecbo

Op 3 oktober is het practoraat Brede Vorming gestart bij ROC Friese Poort. Koen Vos is als practor geïnstalleerd en gaat de komende vier jaar verder aan de slag met brede vorming in het mbo. Ter voorbereiding op het practoraat schreven ROC Friese Poort en ecbo de publicatie ‘brede vorming: waarom nu?’. In de komende vier jaar zal ecbo het practoraat ondersteunen op onderzoeksmatig vlak, waarbij onder andere gewerkt wordt aan een leergang voor onderwijsprofessionals en een keuzedeel rondom community service learning.

307, 2018

Nieuw! Klas21 – Doe mee!

By | 3 juli 2018|Categories: Kennisverspreiding, Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Nieuw! Klas21 – Doe mee!

Samen met studenten kennis verspreiden

Op 4 oktober 2018 start ecbo met Klas21, een fictieve klas met 21 mbo-studenten. Met Klas21 willen we studenten nog meer betrekken bij (de ontwikkeling van het instrument van) KOMPAS21 en hen inzetten als kennisverspreiders.

2106, 2018

21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

By | 21 juni 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor 21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

Docentprofessionalisering centraal

Wat staat het mbo en hbo te doen rond 21ste-eeuwse vaardigheden? Op 5 juni kwamen professionals uit mbo en hbo bij elkaar om te spreken over een onderzoeksagenda voor het hbo en een professionaliseringsagenda voor het mbo. Ook de inrichting van de schoolcontext inclusief curriculumontwikkeling en gevolgen voor het management- en bestuursniveau kwamen uitgebreid aan bod.

Gerelateerd events

Debat excellentie en talentontwikkeling

22 januari 2019 @ 17:00 - 19:00

Webinar Kritisch Denken

1 februari 2019 @ 12:00 - 12:45

Domile februari 2019

7 februari 2019 @ 15:30 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email