Laaggeletterden: achterblijvers in de digitale wereld?

Home » Portfolio » Laaggeletterden: achterblijvers in de digitale wereld?
Laaggeletterden: achterblijvers in de digitale wereld? 2016-12-21T21:04:27+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Laaggeletterden: achterblijvers in de digitale wereld?

Vaardigheden van burgers en aanpassingen door overheden

Auteur(s): Pieter Baay, Marieke Buisman & Willem Houtkoop
Publicatiedatum: mei 2015

De digitale dienstverlening groeit. In 2017 moeten alle zaken van de overheid digitaal kunnen worden afgehandeld. Daarmee groeien ook de eisen aan digitale vaardigheden van burgers. Het is daarbij de verantwoordelijkheid om condities te creëren om voor iedereen toegankelijk te zijn.

In opdracht van Stichting Lezen & Schrijven deed ecbo onderzoek naar de digitale vaardigheden van Nederlandse burgers en identificeerde de groep burgers die over onvoldoende vaardigheden beschikken. Ook is onderzocht hoe semi-overheden (digitale) dienstverlening inrichten voor laaggeletterden en in hoeverre overheidswebsites toegankelijk gemaakt zijn voor laaggeletterde volwassenen.

Onvoldoende vaardigheden

Het rapport laat (op basis van PIAAC -data) zien dat zo’n 300.000 Nederlandse burgers onvoldoende digitale vaardigheden hebben; de kans daarop is ongeveer drie keer zo hoog bij laaggeletterden. Laaggeletterden beschikken over minder functionele taalvaardigheden – de vaardigheid om informatie te kunnen lezen, begrijpen en gebruiken – en dit is een belangrijke voorwaarde voor de ontwikkeling van digitale vaardigheden

Assisted digital

Uit interviews met medewerkers bij gemeenten, UWV’s en bibliotheken dat digitale communicatie met de overheid wordt gestimuleerd met assisted digital (uitgangspunt is digitaal communiceren en anders worden burgers begeleid bij het digitaal communiceren). Waar de meesten positieve ervaringen hadden, zijn sommigen overgegaan tot aanvullende papieren dienstverlening, om te voorkomen dat de niet-digitaal vaardige burgers door middel van assisted digital tóch als digitaal vaardig gezien worden. Tot slot blijkt dat er nog wat te winnen is in het taalniveau van semi-overheidswebsites, met name wat betreft de lengte en moeilijkheid van zinnen.

Aanbevelingen

In het rapport worden vier aanbevelingen gedaan. Allereerst kunnen websites ondersteund worden in hun toegankelijkheid door middel van een instrument. Daarnaast is het goed om te erkennen dat onkunde in digitale communicatie een belangrijke rol speelt en het niet (altijd) onwil betreft. Zodoende dienen sancties voorzichtig te worden ingezet. Dit sluit aan op de aanbeveling voor een gedifferentieerde aanpak: medewerkers benoemen de behoefte aan een screeningsinstrument om groepen te onderscheiden en ze gepaste dienstverlening te bieden (verwijzing naar gemeentelijke cursus voor niet digitaal vaardigen, verwijzing naar bibliotheek voor niet digitaal én niet taalvaardigen, verwijzing naar UWV werkmap cursus voor mensen met koudwatervrees). Tot slot benoemen medewerkers de behoefte aan inzicht in de effectiviteit en ‘good practices’ wat betreft de ondersteuning van digitale communicatie met de overheid.
Laaggeletterden: achterblijvers in de digitale wereld?
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter BaayOnderzoeker
06-54675627

Gerelateerde publicaties

2017-11-22T15:30:50+00:00

Slowscan ROC Friese Poort

21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum van ROC Friese Poort Zorg en Welzijn

De aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden is de laatste jaren gegroeid. Vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ondernemendheid zijn helemaal niet nieuw, maar wel anders dan 50 jaar geleden. Deze vaardigheden worden belangrijker dankzij een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

2017-12-10T12:16:18+00:00

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Gerelateerd nieuws

307, 2018

Nieuw! Klas21 – Doe mee!

By | 3 juli 2018|Categories: Kennisverspreiding, Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Nieuw! Klas21 – Doe mee!

Samen met studenten kennis verspreiden

Op 4 oktober 2018 start ecbo met Klas21, een fictieve klas met 21 mbo-studenten. Met Klas21 willen we studenten nog meer betrekken bij (de ontwikkeling van het instrument van) KOMPAS21 en hen inzetten als kennisverspreiders.

2106, 2018

21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

By | 21 juni 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor 21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

Docentprofessionalisering centraal

Wat staat het mbo en hbo te doen rond 21ste-eeuwse vaardigheden? Op 5 juni kwamen professionals uit mbo en hbo bij elkaar om te spreken over een onderzoeksagenda voor het hbo en een professionaliseringsagenda voor het mbo. Ook de inrichting van de schoolcontext inclusief curriculumontwikkeling en gevolgen voor het management- en bestuursniveau kwamen uitgebreid aan bod.

2105, 2018

Vind de sleutel voor de klas van morgen

By | 21 mei 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Vind de sleutel voor de klas van morgen

Classroom Escape21

Met Classroom Escape21 slaan CINOP en ecbo de handen ineen met een duidelijk doel: wetenschappelijke inzichten en praktijkkennis samen laten komen en 21ste-eeuwse vaardigheden van docenten activeren zodat zij deze weer mee kunnen nemen naar de les. Een escaperoom blijkt bij uitstek een vorm die 21ste-eeuwse vaardigheden activeert. Lees het artikel van Profiel over hoe Alfa College deze werkvorm inzet.

Gerelateerde events

Fablearn onderwijsconferentie

28 september - 30 september

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email