Kwaliteit en kwantiteit van docenten

Home » Portfolio » Kwaliteit en kwantiteit van docenten
Kwaliteit en kwantiteit van docenten 2018-11-07T12:23:45+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

Uitdagingen in de opleidingsstructuur en arbeidsstructuur van het mbo

Auteur(s): Drs. Linda Medendorp (CINOP), dr. Andrea Klaeijsen (ecbo), drs. José van den Berg (ecbo), dr. Patricia Brouwer (ecbo)
Publicatiedatum: augustus 2018

Het paper ‘Kwaliteit en kwantiteit van docenten’ brengt een aantal actuele ontwikkelingen en onderzoeksresultaten in het beroepsonderwijs in kaart. Zowel vanuit het perspectief van docenten, instructeurs en praktijkopleiders, als vanuit het perspectief van beginnende docenten, masteropgeleide en gepromoveerde docenten. Al deze onderwijsprofessionals en de studenten die zij opleiden verdienen een aantrekkelijk beroepsperspectief en een goede voorbereiding daarop. Een aantal factoren draagt daaraan bij:

– het stimuleren van kwalitatief en kwantitatief goed instroom in het beroep.
– inspelen op de diversiteit aan instroom (kenmerkend voor het mbo)
– bevorderen van de kwaliteit van de samenwerking tussen lerarenopleidingen en onderwijsveld;
– creëren van motiverende carrierepaden;
– beter benutten van de kwaliteiten van (master)opgeleide onderwijsprofessionals;
– zorgen voor goede begeleiding van startende onderwijsprofessionals.
In dit paper laten we ook zien dat er op al deze terreinen al veel gebeurt.

Het paper sluit af me enkele vraagstukken die om verdere stimulans, ontwikkeling en onderzoek vragen::
– Wat leren we van de voorbeelden van publiek-private samenwerking op het gebied van opleiden, professionaliseren en werk voor het opleiden en begeleiden van docenten en praktijkopleiders?
– Hoe wordt de achtergrond van zijinstromers benut in het opleiden naar vakmanschap?
– In hoeverre dragen bekwaamheidseisen daadwerkelijk bij aan een duidelijk positionering van werkzaamheden en doorgroeimogelijkheden van onderwijzend en onderwijsondersteunend personeel?
– Wat leveren initiatieven rond docentonderzoek in het mbo op?
– Wat zijn redenen voor beginnende mbo-docenten om het beroep te verlaten en hoe ontwikkelen uitstroom en begeleiding van startende docenten zich?

Het is onze expertise onderzoek en activiteiten op het gebied van opleiden en loopbaanpaden van onderwijzend personeel in het beroepsonderwijs te agenderen en te continueren. Graag werken we samen met de sector bovenstaande vraagstukken verder uit.

 Kwaliteit en kwantiteit van docenten
Download publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. Linda Medendorp
Drs. Linda MedendorpSenior Manager Advies
06-10015885
Dr. Andrea Klaeijsen
Dr. Andrea KlaeijsenSenior Onderzoeker
06-13221935
Drs. José van den Berg
Drs. José van den BergDirector Onderzoek
06-51207093
Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior Manager Onderzoek
06-12235587

Gerelateerde publicaties

2018-11-07T12:23:45+00:00

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

In dit paper brengen we een aantal actuele ontwikkelingen en onderzoeksresultaten in het beroepsonderwijs in kaart. Zowel vanuit het perspectief van docenten, instructeurs en praktijkopleiders, als vanuit het perspectief van beginnende docenten, masteropgeleide en gepromoveerde docenten. Al deze onderwijsprofessionals en de studenten die zij opleiden verdienen een aantrekkelijk beroepsperspectief en een goede voorbereiding daarop.

2018-07-26T09:51:31+00:00

Werk hebben en werk houden in het mbo

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

2018-03-15T11:36:33+00:00

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

Gerelateerd nieuws

410, 2018

Practoraat Brede Vorming gelanceerd in co-creatie met ecbo

By | 4 oktober 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding, Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Practoraat Brede Vorming gelanceerd in co-creatie met ecbo

Practoraat Brede Vorming gelanceerd in co-creatie met ecbo

Op 3 oktober is het practoraat Brede Vorming gestart bij ROC Friese Poort. Koen Vos is als practor geïnstalleerd en gaat de komende vier jaar verder aan de slag met brede vorming in het mbo. Ter voorbereiding op het practoraat schreven ROC Friese Poort en ecbo de publicatie ‘brede vorming: waarom nu?’. In de komende vier jaar zal ecbo het practoraat ondersteunen op onderzoeksmatig vlak, waarbij onder andere gewerkt wordt aan een leergang voor onderwijsprofessionals en een keuzedeel rondom community service learning.

507, 2018

2e editie Leergang Teacher in the lead – doe mee!

By | 5 juli 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor 2e editie Leergang Teacher in the lead – doe mee!

2e Editie Leergang Teacher in the lead

Ben jij docent in het mbo en heb jij een voortrekkersrol? Ben jij een teacher in the lead en wil je goed op de hoogte zijn van de actuele ontwikkelingen in de (beleids)context van het mbo? De mini-leergang 'Teacher in the lead' helpt je hierbij. Op 28 november gaat de tweede editie van deze leergang van start.

2606, 2018

Nieuwe data Ontwerpatelier: Bouwen aan het beroepsonderwijs van morgen

By | 26 juni 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Nieuwe data Ontwerpatelier: Bouwen aan het beroepsonderwijs van morgen

Handvatten voor de opleider van de toekomst!

Publiek-privaat samenwerken is hét thema van het middelbaar beroepsonderwijs. Vele mbo-scholen slaan de handen ineen met het regionale bedrijfsleven om beroepsgericht onderwijs aan te bieden. Het mooie van deze innovatie is dat de school en de praktijk gelijk kunnen reageren op veranderingen in het beroep en de arbeidsmarkt. Bovendien leert de student zo optimaal de praktijkkennis verwerven. 

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email