Kwaliteit en kwantiteit van docenten

Home » Portfolio » Kwaliteit en kwantiteit van docenten
Kwaliteit en kwantiteit van docenten2018-11-07T12:23:45+02:00

Project Description

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

Uitdagingen in de opleidingsstructuur en arbeidsstructuur van het mbo

Auteur(s): Drs. Linda Medendorp (CINOP), dr. Andrea Klaeijsen (ecbo), drs. José van den Berg (ecbo), dr. Patricia Brouwer (ecbo)
Publicatiedatum: augustus 2018

Het paper ‘Kwaliteit en kwantiteit van docenten’ brengt een aantal actuele ontwikkelingen en onderzoeksresultaten in het beroepsonderwijs in kaart. Zowel vanuit het perspectief van docenten, instructeurs en praktijkopleiders, als vanuit het perspectief van beginnende docenten, masteropgeleide en gepromoveerde docenten. Al deze onderwijsprofessionals en de studenten die zij opleiden verdienen een aantrekkelijk beroepsperspectief en een goede voorbereiding daarop. Een aantal factoren draagt daaraan bij:

– het stimuleren van kwalitatief en kwantitatief goed instroom in het beroep.
– inspelen op de diversiteit aan instroom (kenmerkend voor het mbo)
– bevorderen van de kwaliteit van de samenwerking tussen lerarenopleidingen en onderwijsveld;
– creëren van motiverende carrierepaden;
– beter benutten van de kwaliteiten van (master)opgeleide onderwijsprofessionals;
– zorgen voor goede begeleiding van startende onderwijsprofessionals.
In dit paper laten we ook zien dat er op al deze terreinen al veel gebeurt.

Het paper sluit af me enkele vraagstukken die om verdere stimulans, ontwikkeling en onderzoek vragen::
– Wat leren we van de voorbeelden van publiek-private samenwerking op het gebied van opleiden, professionaliseren en werk voor het opleiden en begeleiden van docenten en praktijkopleiders?
– Hoe wordt de achtergrond van zijinstromers benut in het opleiden naar vakmanschap?
– In hoeverre dragen bekwaamheidseisen daadwerkelijk bij aan een duidelijk positionering van werkzaamheden en doorgroeimogelijkheden van onderwijzend en onderwijsondersteunend personeel?
– Wat leveren initiatieven rond docentonderzoek in het mbo op?
– Wat zijn redenen voor beginnende mbo-docenten om het beroep te verlaten en hoe ontwikkelen uitstroom en begeleiding van startende docenten zich?

Het is onze expertise onderzoek en activiteiten op het gebied van opleiden en loopbaanpaden van onderwijzend personeel in het beroepsonderwijs te agenderen en te continueren. Graag werken we samen met de sector bovenstaande vraagstukken verder uit.

 Kwaliteit en kwantiteit van docenten
Download publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. Linda Medendorp
Drs. Linda MedendorpSenior Manager Advies
06-10015885
Dr. Andrea Klaeijsen
Dr. Andrea KlaeijsenSenior Onderzoeker
06-13221935
Drs. José van den Berg
Drs. José van den BergDirector Onderzoek
06-51207093
Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior Manager Onderzoek
06-12235587

Gerelateerde publicaties

2018-11-07T12:23:45+02:00

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

In dit paper brengen we een aantal actuele ontwikkelingen en onderzoeksresultaten in het beroepsonderwijs in kaart. Zowel vanuit het perspectief van docenten, instructeurs en praktijkopleiders, als vanuit het perspectief van beginnende docenten, masteropgeleide en gepromoveerde docenten. Al deze onderwijsprofessionals en de studenten die zij opleiden verdienen een aantrekkelijk beroepsperspectief en een goede voorbereiding daarop.

2018-07-26T09:51:31+02:00

Werk hebben en werk houden in het mbo

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

2018-03-15T11:36:33+02:00

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

Gerelateerd nieuws

1806, 2019

Data derde editie leergang Teacher in the Lead bekend!

Door |18 juni 2019|Categorie(ën): Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Data derde editie leergang Teacher in the Lead bekend!

Derde editie leergang Teacher in the Lead

Ben jij docent in het mbo en heb jij een voortrekkersrol? Ben jij een teacher in the lead, ben je trots op je vak en wil je goed op de hoogte zijn  van de actuele ontwikkelingen in de (beleids)context van het mbo? Meld je dan nu aan voor de derde editie van de mini-leergang ‘Teacher in the Lead’.

606, 2019

Data derde editie leergang Teacher in the Lead bekend!

Door |6 juni 2019|Categorie(ën): Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Data derde editie leergang Teacher in the Lead bekend!

Derde editie leergang Teacher in the Lead

Ben jij docent in het mbo en heb jij een voortrekkersrol? Ben jij een teacher in the lead, ben je trots op je vak en wil je goed op de hoogte zijn  van de actuele ontwikkelingen in de (beleids)context van het mbo? Meld je dan nu aan voor de derde editie van de mini-leergang ‘Teacher in the Lead’.

406, 2019

Online cursus kritisch denken

Door |4 juni 2019|Categorie(ën): Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Online cursus kritisch denken

Online cursus kritisch denken

Kritisch denken in het mbo? Gisteren lanceerde Kennispunt Burgerschap mbo een gratis online cursus voor mbo-docenten. Ecbo ontwikkelde de cursus. Vol werkvormen, vlogs van onderwijsprofessionals & persoonlijke reflectievragen.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?