Kritisch denken van mbo-niveau 2-studenten over sociaal-maatschappelijke thema’s

Kritisch denken van mbo-niveau 2-studenten over sociaal-maatschappelijke thema’s2017-08-24T14:59:20+02:00

Project Description

Kritisch denken van mbo-niveau 2-studenten over sociaal-maatschappelijke thema’s

De rol van metacognitie en empathie om het kritisch denkproces te stimuleren

Auteur(s): Esther Beekman & Pieter Baay
Publicatiedatum: september 2016

“Over het algemeen, hetgeen wat ik gehoord heb, zijn er meer vluchtelingen hier voor het geld dan echte. Dus dan zou ik ze gewoon allemaal terugsturen.”

Waar heeft deze student dit gehoord? Is de informatie waar? Is het een logische afweging? Wordt hier vanuit meerdere perspectieven gekeken? Hoe komt het denken van de student tot stand? Is dit kritisch denken?

Onderzoekers van ecbo en de Universiteit Utrecht interviewden in deze verkenning 35 studenten van verschillende niveau 2-opleidingen op vijf verschillende scholen en keken op welke manier zij kritisch denken over sociaal-maatschappelijke thema’s. De individuele interviews zijn gehouden aan de hand van vier casussen: de vluchtelingencrisis, homoseksualiteit, orgaandonatie en de wettelijke alcoholleeftijd.

Uit de verkenning komt naar voren dat jongeren makkelijker kritisch kunnen denken over onderwerpen die dichtbij hen staan. Zij wegen feiten, meningen, normen en waarden mee, maar die worden niet altijd op betrouwbaarheid beoordeeld. Het onderwerp tastbaar maken helpt om empathie op te wekken, maar dat is niet genoeg: het lijkt nodig als dat docenten daarnaast jongeren langer laten nadenken over hun eigen denken.

Kritisch denken van mbo-niveau 2-studenten over sociaal-maatschappelijke thema’s

Onderzoeker(s)

Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter BaayOnderzoeker
06-54675627

Gerelateerde publicaties

2019-02-27T12:21:33+02:00

De ‘blik van buiten’: kennisinfrastructuur en professionalisering van het mbo

De ‘blik van buiten’: de kennisinfrastructuur en professionalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

De essays zijn oorspronkelijk in 2012 geschreven en zijn vervolgens herzien in 2015/16, waarbij alle auteurs tot de conclusie kwamen dat de kennisinfrastructuur onder invloed van budgettaire verschuivingen en de introductie van nieuwe publiek-private samenwerkingen voortdurend sterk verandert.

2019-02-07T14:51:37+02:00

Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2017-2018 Deel 3: Beleid

Monitor Sociale Veiligheid 2017/2018

De Monitor Sociale Veiligheid is een representatief landelijk onderzoek naar de sociale veiligheid in de sector middelbaar beroepsonderwijs (mbo) bij studenten en medewerkers.

Gerelateerd nieuws

2706, 2019

ORD-sessie over onderzoek naar kwaliteitscultuur

Door |27 juni 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor ORD-sessie over onderzoek naar kwaliteitscultuur

ORD-sessie over onderzoek naar kwaliteitscultuur

Vandaag presenteert Jose Hermanussen op de ORD2019 het onderzoek 'Op naar een kwaliteitscultuur in het mbo met een ontwikkelingsgerichte audit, i.s.m. Jorrick Beckers en Ronald Stevens. Kernvraag: leidt een auditsystematiek op basis van het dialoogmodel, ondersteund door een veel gerichtere meting van soft-controls, tot een betere kwaliteitscultuur op alle niveaus in de organisatie en daarmee tot beter mbo-onderwijs?

2606, 2019

Spotlight on VET 2018

Door |26 juni 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Spotlight on VET 2018

Spotlight-on-vet-2018

Een beknopt overzicht van het Europese beroepsonderwijs. Cedefop, de Europese organisatie op het gebied van het beroepsonderwijs, heeft onlangs 'Spotlight on VET 2018' gepubliceerd.

2606, 2019

Dr. Patricia Brouwer in Expeditieteam Lerarenagenda NRO

Door |26 juni 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Dr. Patricia Brouwer in Expeditieteam Lerarenagenda NRO

Dr. Patricia Brouwer in Expeditieteam Lerarenagenda NRO

Vanuit verschillende onderzoeksinstituten, hogescholen en universiteiten heeft NRO zeven onderzoekers geselecteerd voor het ‘Expeditieteam Lerarenagenda’, waaronder dr. Patricia Brouwer van ecbo.

Gerelateerd events

symposium Leeromgeving van de Toekomst

19 september @ 09:30 - 18:30

Domile oktober 2019

10 oktober @ 15:30 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?