Kiezen moet: Focus in het mbo door profilering

Home » Portfolio » Kiezen moet: Focus in het mbo door profilering
Kiezen moet: Focus in het mbo door profilering2017-10-17T11:55:32+00:00

Project Description

Kiezen moet: Focus in het mbo door profilering

‘Focus aanbrengen om beter te presteren’

Auteur(s): Louise van de Venne en Olaf McDaniel
Publicatiedatum: oktober 2012

Kwaliteitsverbetering en overlevingsdrang. Dat zijn de voornaamste redenen waarom instellingen ervoor kiezen zich te profileren op een specifiek mbo-onderdeel. Louise van de Venne (ecbo) en Olaf McDaniel (CBE Group) onderzochten met welke stimulerende en remmende factoren mbo-instellingen hierbij te maken kregen.

Het mbo kwalificeert deelnemers voor de arbeidsmarkt, doorstroming naar vervolgonderwijs en burgerschap. Een brede opdracht, die instellingen dwingt keuzes te maken. Deze focus betekent echter niet dat er zaken blijven liggen, maar dat instellingen kansen signaleren en benutten om op innovatieve wijze betere resultaten te boeken. In het mbo leidde dit al tot maatwerk voor specifieke deelnemersgroepen, verrijking en verbreding van opleidingen, internationale stages, meer aandacht voor ondernemerschap en ‘plustrajecten’.

Innovatietrajecten

In de brede studie Kiezen moet onderzoekt ecbo de focus die instellingen aanbrengen binnen de breedte van hun takenpakket. In het kader hiervan onderzochten Louise van de Venne en Olaf McDaniel in de deelstudie Focus in het mbo door profilering wat de stimulerende en remmende factoren zijn voor innovatietrajecten waarmee mbo-instellingen zich profileren. Met deze studie wil ecbo instellingen een handreiking bieden die zich op een specifiek mbo-onderdeel willen profileren met verbetering en innovatie van het onderwijs.

Praktijkvoorbeelden

Van de Venne en McDaniel hebben met  betrokkenen van vijf mbo-instellingen – Clusius College, Leeuwenborgh Opleidingen, ROC de Leijgraaf, ROC van Twente en SintLucas – verkend welke factoren ertoe hebben geleid dat zij zich op onderdelen binnen hun instelling succesvol konden profileren. De uitkomsten uit deze studie laten zien dat het keuzeproces voorafgaande aan de profilering bewust, weloverwogen en beargumenteerd is. De vijf praktijkvoorbeelden die de ruggengraat vormden voor het onderzoek, zijn als bijlage bijgevoegd.

Kiezen moet: Focus in het mbo door profilering
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

2017-10-04T21:25:48+00:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

2017-05-18T16:48:55+00:00

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

2018-03-17T13:20:11+00:00

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerd nieuws

2002, 2019

Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

By |20 februari 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

Er ligt een solide basis voor goed bestuur in het mbo. Dat concludeert de Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in de eindrapportage. In opdracht van de commissie onderzocht het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) de naleving en werking van de code goed bestuur.

1902, 2019

Save the Date: MBO BurgerschapLab festival 27 maart

By |19 februari 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Save the Date: MBO BurgerschapLab festival 27 maart

Save the Date: MBO BurgerschapLab festival 27 maart

Start morgen al met beter burgerschapsonderwijs: kom naar het MBO BurgerschapLab festival voor de feestelijke presentatie van de 15 plannen voor beter burgerschapsonderwijs, en ontdek welke het best past bij jouw mbo-school!

1802, 2019

Mbo-docent: een vak apart

By |18 februari 2019|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Mbo-docent: een vak apart

Mbo-docent: een vak apart

Op 7 november 2018 presenteerde de Onderwijsraad haar advies ‘Ruim baan voor leraren’, als antwoord op de zorg van het kabinet over het dreigende lerarentekort en om de kwaliteit van de lerarenopleiding te verbeteren. Het advies biedt, ondanks een sterke po/vo toon, veel  kansen, ruimte voor professionalisering en loopbaanontwikkeling van leraren; ook richting beroepsonderwijs. Het is aan de sector  beroepsonderwijs zelf om daarin samen met initiële lerarenopleidingen de handschoen op te pakken.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?