Kernvaardigheden in Nederland

Home » Portfolio » Kernvaardigheden in Nederland
Kernvaardigheden in Nederland 2017-10-17T11:57:57+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Kernvaardigheden in Nederland

Resultaten van de Adult Literacy and Life Skills Survey (ALL)

Auteur(s): Willem Houtkoop (ecbo), Jim Allen (ROA), Marieke Buisman (ecbo), Didier Fouarge (ROA) & Rolf van der Velden (ROA)
Publicatiedatum: april 2012

Geletterdheid, gecijferdheid en probleemoplossend vermogen worden ook wel kernvaardigheden genoemd. Hoe goed iemand deze vaardigheden beheerst, heeft grote sociale en economische gevolgen.

Ecbo verzorgt al langer het Nederlandse aandeel in het onderzoek naar de kernvaardigheden van volwassenen in internationaal vergelijkend perspectief. De resultaten van dat onderzoek zijn weergegeven in het rapport Kernvaardigheden in Nederland, op basis van de Adult Literacy and Life Skills Survey (ALL).

Menselijk kapitaal

Met de uitkomsten van dit ALL-onderzoek kunnen uitspraken worden gedaan over het menselijk kapitaal van Nederland, de achtergronden daarvan en de gevolgen in termen van inkomen en maatschappelijke kansen. Dit alles in internationaal vergelijkend perspectief. Op basis hiervan zijn goede keuzes in (onderwijs-)beleid mogelijk.
Kernvaardigheden in Nederland
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

2017-11-22T15:30:50+00:00

Slowscan ROC Friese Poort

21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum van ROC Friese Poort Zorg en Welzijn

De aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden is de laatste jaren gegroeid. Vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ondernemendheid zijn helemaal niet nieuw, maar wel anders dan 50 jaar geleden. Deze vaardigheden worden belangrijker dankzij een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

2017-12-10T12:16:18+00:00

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Gerelateerd nieuws

307, 2018

Nieuw! Klas21 – Doe mee!

By | 3 juli 2018|Categories: Kennisverspreiding, Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Nieuw! Klas21 – Doe mee!

Samen met studenten kennis verspreiden

Op 4 oktober 2018 start ecbo met Klas21, een fictieve klas met 21 mbo-studenten. Met Klas21 willen we studenten nog meer betrekken bij (de ontwikkeling van het instrument van) KOMPAS21 en hen inzetten als kennisverspreiders.

2106, 2018

21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

By | 21 juni 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor 21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

Docentprofessionalisering centraal

Wat staat het mbo en hbo te doen rond 21ste-eeuwse vaardigheden? Op 5 juni kwamen professionals uit mbo en hbo bij elkaar om te spreken over een onderzoeksagenda voor het hbo en een professionaliseringsagenda voor het mbo. Ook de inrichting van de schoolcontext inclusief curriculumontwikkeling en gevolgen voor het management- en bestuursniveau kwamen uitgebreid aan bod.

2105, 2018

Vind de sleutel voor de klas van morgen

By | 21 mei 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Vind de sleutel voor de klas van morgen

Classroom Escape21

Met Classroom Escape21 slaan CINOP en ecbo de handen ineen met een duidelijk doel: wetenschappelijke inzichten en praktijkkennis samen laten komen en 21ste-eeuwse vaardigheden van docenten activeren zodat zij deze weer mee kunnen nemen naar de les. Een escaperoom blijkt bij uitstek een vorm die 21ste-eeuwse vaardigheden activeert. Lees het artikel van Profiel over hoe Alfa College deze werkvorm inzet.

Gerelateerde bijeenkomsten

Fablearn onderwijsconferentie

28 september - 30 september

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email