Kennisdeling tussen Amsterdamse mbo’s

Home » Portfolio » Kennisdeling tussen Amsterdamse mbo’s
Kennisdeling tussen Amsterdamse mbo’s2017-10-18T10:24:09+02:00

Project Description

Kennisdeling tussen Amsterdamse mbo’s

De kracht van verhalen

Auteur(s): Elke van Doorn en Pieter Baay
Publicatiedatum: oktober 2017

De Amsterdamse MBO-Agenda faciliteert tientallen projecten waarmee mbo-studenten nog beter worden geholpen goed onderwijs te genieten. Om te kunnen leren van elkaars ervaringen, organiseert de gemeente verschillende vormen van kennisdeling. 

Dit evaluatierapport bevat een algemene blik op kennisdeling en een meer specifieke evaluatie van de kennisdelingsbijeenkomsten die in 2017 plaatsvonden.

Model kennisdeling

Wanneer we kijken naar het gehele kennisdelingsproces en de verschillende vormen van kennisdeling, kunnen we onderstaand model toepassen. Hier staan de acties weergegeven van de kennisdeler, de kenniszoeker en waar gefaciliteerd kan worden en middelen aangereikt om de kennisdeler te helpen.

Verhalen zijn een krachtig middel

Kennisdelingssessies blijken een succesvol middel om kennis te delen over de projecten, omdat daar het verhaal verteld wordt met passie/enthousiasme/emotie. Verhalen zijn een krachtig middel in de kennisoverdracht, omdat door toevoeging van emotie en proces in een verhaal, de boodschap beter beklijft bij de ontvanger. Maar willen we nóg een stap verder zetten en realiseren dat de opgedane kennis daadwerkelijk wordt toegepast (rechter icoon ‘benutten van kennis’ in het model), zijn verhalen ‘slechts’ één ingrediënt.

Combineren en creëren

Meerdere kennisdelingsproducten en -acties versterken de totstandkoming van kennis. Uitgaand van het model waarin informatie via het verhaal tot bruikbare kennis leidt, zou het mooi zijn de bestaande kanalen te combineren, zo bruikbare kennis te creëren die vervolgens weer verder verspreid kan worden.

Model kennisdeling

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. Elke van Doorn
Drs. Elke van DoornExpert kennisverspreiding
06-54675594
Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter BaayOnderzoeker
06-54675627

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1806, 2019

Data derde editie leergang Teacher in the Lead bekend!

Door |18 juni 2019|Categorie(ën): Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Data derde editie leergang Teacher in the Lead bekend!

Derde editie leergang Teacher in the Lead

Ben jij docent in het mbo en heb jij een voortrekkersrol? Ben jij een teacher in the lead, ben je trots op je vak en wil je goed op de hoogte zijn  van de actuele ontwikkelingen in de (beleids)context van het mbo? Meld je dan nu aan voor de derde editie van de mini-leergang ‘Teacher in the Lead’.

1306, 2019

Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Door |13 juni 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Drie onderzoeksprojecten, waarin ecbo participeert, zijn geselecteerd door de Programmaraad voor Praktijkgericht Onderzoek van het NRO. Lees verder om te zien om welke onderzoeksprojecten het gaat.

Gerelateerde bijeenkomsten

Domile september 2019

13 september @ 15:30 - 17:30

symposium Leeromgeving van de Toekomst

19 september @ 09:30 - 18:30

Domile oktober 2019

10 oktober @ 15:30 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?