Kennisdeling tussen Amsterdamse mbo’s

Home » Portfolio » Kennisdeling tussen Amsterdamse mbo’s
Kennisdeling tussen Amsterdamse mbo’s 2017-10-18T10:24:09+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Kennisdeling tussen Amsterdamse mbo’s

De kracht van verhalen

Auteur(s): Elke van Doorn en Pieter Baay
Publicatiedatum: oktober 2017

De Amsterdamse MBO-Agenda faciliteert tientallen projecten waarmee mbo-studenten nog beter worden geholpen goed onderwijs te genieten. Om te kunnen leren van elkaars ervaringen, organiseert de gemeente verschillende vormen van kennisdeling. 

Dit evaluatierapport bevat een algemene blik op kennisdeling en een meer specifieke evaluatie van de kennisdelingsbijeenkomsten die in 2017 plaatsvonden.

Model kennisdeling

Wanneer we kijken naar het gehele kennisdelingsproces en de verschillende vormen van kennisdeling, kunnen we onderstaand model toepassen. Hier staan de acties weergegeven van de kennisdeler, de kenniszoeker en waar gefaciliteerd kan worden en middelen aangereikt om de kennisdeler te helpen.

Verhalen zijn een krachtig middel

Kennisdelingssessies blijken een succesvol middel om kennis te delen over de projecten, omdat daar het verhaal verteld wordt met passie/enthousiasme/emotie. Verhalen zijn een krachtig middel in de kennisoverdracht, omdat door toevoeging van emotie en proces in een verhaal, de boodschap beter beklijft bij de ontvanger. Maar willen we nóg een stap verder zetten en realiseren dat de opgedane kennis daadwerkelijk wordt toegepast (rechter icoon ‘benutten van kennis’ in het model), zijn verhalen ‘slechts’ één ingrediënt.

Combineren en creëren

Meerdere kennisdelingsproducten en -acties versterken de totstandkoming van kennis. Uitgaand van het model waarin informatie via het verhaal tot bruikbare kennis leidt, zou het mooi zijn de bestaande kanalen te combineren, zo bruikbare kennis te creëren die vervolgens weer verder verspreid kan worden.

Model kennisdeling

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. Elke van Doorn
Drs. Elke van DoornExpert kennisverspreiding
06-54675594
Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter BaayOnderzoeker
06-54675627

Gerelateerde publicaties

2017-03-13T12:29:33+00:00

Kennisbenutting in het onderwijs

Een literatuurstudie

Met de groei van de kennis over het opleiden in het mbo groeit bij kennisproducenten, kennisaanbieders en kennisgebruikers de belangstelling voor de condities waaronder kennis kan worden benut in het onderwijs. In deze literatuurstudie is verkend hoe wetenschappelijke kennis terechtkomt in de dagelijkse praktijk van onderwijsprofessionals.

Gerelateerd nieuws

412, 2018

SPRONG Educatief in januari 2019 open

By | 4 december 2018|Categories: Kennisverspreiding|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor SPRONG Educatief in januari 2019 open

SPRONG Educatief in januari 2019 open

In januari 2019 lanceren het NRO en Regieorgaan SIA het programma SPRONG Educatief. Hiermee zetten de regieorganen in op een structurele verbinding van regionale en nationale samenwerkingsverbanden op één thema binnen het praktijkgerichte onderwijsonderzoek. Het doel is te zorgen voor concentratie van de beschikbare onderzoekscapaciteit op de belangrijkste uitdagingen van het onderwijs, en daarmee voor het versterken van de kwaliteit en impact van het praktijkgerichte onderwijsonderzoek.

Gerelateerde bijeenkomsten

Debat excellentie en talentontwikkeling

22 januari 2019 @ 17:00 - 19:00

Webinar Kritisch Denken

1 februari 2019 @ 12:00 - 12:45

Domile februari 2019

7 februari 2019 @ 15:30 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email