Kennisdeling tussen Amsterdamse mbo’s

Home » Portfolio » Kennisdeling tussen Amsterdamse mbo’s
Kennisdeling tussen Amsterdamse mbo’s 2017-10-18T10:24:09+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Kennisdeling tussen Amsterdamse mbo’s

De kracht van verhalen

Auteur(s): Elke van Doorn en Pieter Baay
Publicatiedatum: oktober 2017

De Amsterdamse MBO-Agenda faciliteert tientallen projecten waarmee mbo-studenten nog beter worden geholpen goed onderwijs te genieten. Om te kunnen leren van elkaars ervaringen, organiseert de gemeente verschillende vormen van kennisdeling. 

Dit evaluatierapport bevat een algemene blik op kennisdeling en een meer specifieke evaluatie van de kennisdelingsbijeenkomsten die in 2017 plaatsvonden.

Model kennisdeling

Wanneer we kijken naar het gehele kennisdelingsproces en de verschillende vormen van kennisdeling, kunnen we onderstaand model toepassen. Hier staan de acties weergegeven van de kennisdeler, de kenniszoeker en waar gefaciliteerd kan worden en middelen aangereikt om de kennisdeler te helpen.

Verhalen zijn een krachtig middel

Kennisdelingssessies blijken een succesvol middel om kennis te delen over de projecten, omdat daar het verhaal verteld wordt met passie/enthousiasme/emotie. Verhalen zijn een krachtig middel in de kennisoverdracht, omdat door toevoeging van emotie en proces in een verhaal, de boodschap beter beklijft bij de ontvanger. Maar willen we nóg een stap verder zetten en realiseren dat de opgedane kennis daadwerkelijk wordt toegepast (rechter icoon ‘benutten van kennis’ in het model), zijn verhalen ‘slechts’ één ingrediënt.

Combineren en creëren

Meerdere kennisdelingsproducten en -acties versterken de totstandkoming van kennis. Uitgaand van het model waarin informatie via het verhaal tot bruikbare kennis leidt, zou het mooi zijn de bestaande kanalen te combineren, zo bruikbare kennis te creëren die vervolgens weer verder verspreid kan worden.

Model kennisdeling

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. Elke van Doorn
Drs. Elke van DoornExpert kennisverspreiding
06-54675594
Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter BaayOnderzoeker
06-54675627

Gerelateerde publicaties

2017-03-13T12:29:33+00:00

Kennisbenutting in het onderwijs

Een literatuurstudie

Met de groei van de kennis over het opleiden in het mbo groeit bij kennisproducenten, kennisaanbieders en kennisgebruikers de belangstelling voor de condities waaronder kennis kan worden benut in het onderwijs. In deze literatuurstudie is verkend hoe wetenschappelijke kennis terechtkomt in de dagelijkse praktijk van onderwijsprofessionals.

Gerelateerd nieuws

507, 2018

Oproep rondetafel ‘Werken met data’

By | 5 juli 2018|Categories: Kennisverspreiding|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Oproep rondetafel ‘Werken met data’

Met de online tool Stapelen in het mbo

In het najaar van 2018 organiseert ecbo een rondetafelgesprek over werken met data door opleidingsteams. Belangstellenden uit mbo-instellingen kunnen zich nu opgeven.

507, 2018

2e editie Leergang Teacher in the lead – doe mee!

By | 5 juli 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor 2e editie Leergang Teacher in the lead – doe mee!

2e Editie Leergang Teacher in the lead

Ben jij docent in het mbo en heb jij een voortrekkersrol? Ben jij een teacher in the lead en wil je goed op de hoogte zijn van de actuele ontwikkelingen in de (beleids)context van het mbo? De mini-leergang 'Teacher in the lead' helpt je hierbij. Op 28 november gaat de tweede editie van deze leergang van start.

507, 2018

Debat over studentparticipatie en medezeggenschap

By | 5 juli 2018|Categories: Kennisverspreiding, Mbo-student|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Debat over studentparticipatie en medezeggenschap

Zouden studenten overal over moeten meepraten?

Sinds 2011 is iedere mbo-instelling verplicht om een studentenraad te hebben. Zo kunnen studenten meepraten over het onderwijs en de organisatie daarvan. Ook in recente onderzoeksprojecten van het Ministerie van OCW en professionaliseringsinitiatieven is de student een belangrijke partner op verschillende niveaus. In het debat staat de vraag centraal: zouden studenten overal over moeten meepraten?

Gerelateerde bijeenkomsten

Domile september 2018

13 september @ 15:30 - 17:00

LOB: Toekomst gericht leren organiseren

27 september @ 10:00 - 16:00

Domile oktober 2018

11 oktober @ 15:00 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email