Kennisbenutting in het onderwijs

Kennisbenutting in het onderwijs2017-03-13T12:29:33+02:00

Project Description

Kennisbenutting in het onderwijs

Een literatuurstudie

Auteur(s): Femke Nijland, Jan van Bruggen en Maarten de Laat
Publicatiedatum: februari 2017

Met de groei van de kennis over het opleiden in het mbo groeit bij kennisproducenten, kennisaanbieders en kennisgebruikers de belangstelling voor de condities waaronder kennis kan worden benut in het onderwijs. In deze literatuurstudie is verkend hoe wetenschappelijke kennis terechtkomt in de dagelijkse praktijk van onderwijsprofessionals.

Wetenschappelijke kennis wordt nog maar weinig gebruikt door docenten. Ze gebruiken echter wel praktische kennis van mensen die ze vertrouwen, zoals collega’s en leidinggevenden. Wetenschappelijke kennis blijkt vooral te worden benut door docenten met een onderzoekende houding, in een organisatie die kennisbenutting stimuleert en faciliteert. Wetenschappelijke kennis dient daarom in ieder geval beschikbaar en toegankelijk te zijn; beschikbaarheid is echter niet voldoende voorwaarde om kennisbenutting te laten plaatsvinden. Met het oog op de kennisbenutting die van nature plaatsvindt, zal de wetenschap sterk moeten inzetten op gelijkwaardige interactie en samenwerking.

Kennisbenutting in het onderwijs
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

2017-03-13T12:29:33+02:00

Kennisbenutting in het onderwijs

Een literatuurstudie

Met de groei van de kennis over het opleiden in het mbo groeit bij kennisproducenten, kennisaanbieders en kennisgebruikers de belangstelling voor de condities waaronder kennis kan worden benut in het onderwijs. In deze literatuurstudie is verkend hoe wetenschappelijke kennis terechtkomt in de dagelijkse praktijk van onderwijsprofessionals.

Gerelateerd nieuws

606, 2019

Data derde editie leergang Teacher in the Lead bekend!

Door |6 juni 2019|Categorie(ën): Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Data derde editie leergang Teacher in the Lead bekend!

Derde editie leergang Teacher in the Lead

Ben jij docent in het mbo en heb jij een voortrekkersrol? Ben jij een teacher in the lead, ben je trots op je vak en wil je goed op de hoogte zijn  van de actuele ontwikkelingen in de (beleids)context van het mbo? Meld je dan nu aan voor de derde editie van de mini-leergang ‘Teacher in the Lead’.

306, 2019

Dimensies nr 37: Regionale samenwerking – samenwerking als leerproces

Door |3 juni 2019|Categorie(ën): Dimensies, Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Dimensies nr 37: Regionale samenwerking – samenwerking als leerproces

Dimensies 37, juni 2019

In deze dimensies staat samenwerking in de regio centraal. Waarom kiezen Onderwijs, bedrijfsleven en overheden dat moeilijke pad van samenwerking?

306, 2019

Evaluatie en monitoring wet VATmbo

Door |3 juni 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie, Mbo-student|Reacties uitgeschakeld voor Evaluatie en monitoring wet VATmbo

Evaluatie en monitoring wet VATmbo

Met de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het middelbaar beroepsonderwijs’ wil het kabinet de overgang voor jongeren naar het mbo versoepelen, om zo schooluitval tegen te gaan en de positie van de student te versterken. De wet omvat vier maatregelen om dit te waarborgen: Meer over deze maatregel en over de wet VATmbo leest u in ons factsheet.

Gerelateerde events

Domile september 2019

13 september @ 15:30 - 17:30

symposium Leeromgeving van de Toekomst

19 september @ 09:30 - 18:30

Domile oktober 2019

10 oktober @ 15:30 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?