Inclusief onderwijs: reflectie op diepgewortelde tradities

Home » Portfolio » Inclusief onderwijs: reflectie op diepgewortelde tradities
Inclusief onderwijs: reflectie op diepgewortelde tradities 2017-06-27T14:30:42+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Inclusief onderwijs: reflectie op diepgewortelde tradities

Een studie naar de attituden van aankomende leerkrachten.

Auteur(s): D. E. Novák
Publicatiedatum: maart 2009

Dit onderzoek richt zich op het, overigens internationale, verschijnsel dat de grenzen tussen speciaal en regulier basisonderwijs vervagen en het onderwijs zich ontwikkelt in de richting van ‘inclusief’ onderwijs.

Dat brengt een verandering van de leerlingpopulatie met zich mee, hetgeen door leerkrachten als lastig wordt ervaren. De auteur heeft onderzocht in hoeverre aankomende leerkrachten deze ontwikkeling ondersteunen door te kijken naar hun attitudes.

Inclusief onderwijs: reflectie op diepgewortelde tradities
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

2018-11-07T12:23:45+00:00

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

In dit paper brengen we een aantal actuele ontwikkelingen en onderzoeksresultaten in het beroepsonderwijs in kaart. Zowel vanuit het perspectief van docenten, instructeurs en praktijkopleiders, als vanuit het perspectief van beginnende docenten, masteropgeleide en gepromoveerde docenten. Al deze onderwijsprofessionals en de studenten die zij opleiden verdienen een aantrekkelijk beroepsperspectief en een goede voorbereiding daarop.

2018-07-26T09:51:31+00:00

Werk hebben en werk houden in het mbo

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

2018-03-15T11:36:33+00:00

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

Gerelateerd nieuws

1001, 2019

Pre-promotietraject voor mbo-docenten: meld je nu aan voor de 3e ronde

By | 10 januari 2019|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Pre-promotietraject voor mbo-docenten: meld je nu aan voor de 3e ronde

Promoveren in onderwijskundig onderzoek - iets voor jou?

In september 2019 start een nieuwe ronde van het pre-promotietraject voor docenten in het mbo. Aanmelden voor deze derde ronde kan vanaf januari 2019.

1411, 2018

Onderzoeksrapport Ondernemendheidsvaardigheden in het mbo

By | 14 november 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Onderzoeksrapport Ondernemendheidsvaardigheden in het mbo

Onderzoeksrapport Ondernemendheidsvaardigheden in het mbo

Ondernemende mbo-studenten zijn positiever over hun prestaties op school en hebben meer vertrouwen in een succesvolle afronding van hun opleiding en succesvol werk in de toekomst. Het stimuleren van ondernemendheid tijdens de opleiding lijkt bij te dragen aan meer zelfvertrouwen. Dit blijkt uit het pilot-onderzoek dat Ecbo heeft uitgevoerd voor het ministerie van OCW. Het rapport wordt gelanceerd door minister Van Engelshoven in de Global Entrepreneurship Week, van 12-16 november op hogeschool Rotterdam. De minister vraagt daar aandacht voor het belang van ondernemendheidsonderwijs. 

1411, 2018

Promoveren in onderwijskundig onderzoek – iets voor jou?

By | 14 november 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Promoveren in onderwijskundig onderzoek – iets voor jou?

Promoveren in onderwijskundig onderzoek - iets voor jou?

In september 2019 start een nieuwe ronde van het pre-promotietraject voor docenten in het mbo. Aanmelden voor deze derde ronde kan vanaf januari 2019.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email