Hybride leeromgevingen: het verweven van leer- en werkprocessen

Hybride leeromgevingen: het verweven van leer- en werkprocessen2016-12-21T21:12:22+02:00

Project Description

Hybride leeromgevingen: het verweven van leer- en werkprocessen

Engelstalige paper over hybride leeromgevingen nu ook in het Nederlands

Auteur(s):
 Ilya Zitter en Aimée Hoeve
Publicatiedatum: februari 2013

De samenwerking tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven komt prominent tot uiting in hybride leeromgevingen: een verweving van schools leren en werkplekleren in één leeromgeving. Een thema dat ook internationaal de nodige aandacht krijgt.

Op uitnodiging van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) schreven ecbo-onderzoekers Ilya Zitter en Aimée Hoeve een Engelstalig artikel voor het Innovative Learning Environments-project: ‘Hybrid learning environments: Merging learning and work processes to facilitate knowledge integration and transitions’ (2012, OECD Education Working Papers, No. 81).

Praktijk cases

Deze publicatie is nu ook in het Nederlands beschikbaar: Hybride leeromgevingen: het verweven van leer- en werkprocessen. Met aansprekende cases uit de praktijk: de Waterfabriek en de Middelbare Horeca School van het Koning Willem I College in ’s Hertogenbosch en Sportstad Heerenveen van het Friesland College. Allemaal plekken waar studenten leren en werken onder begeleiding in een authentiek werkproces.

Theoretisch kader

Naast de case studies biedt de publicatie ook een theoretisch kader met aandacht voor het verweven van schools leren en werkplekleren. Dit kader kan behulpzaam zijn om leeromgevingen met een hybride karakter te analyseren en verder te ontwikkelen.

Meer weten?

Download hieronder de publicatie Hybride leeromgevingen: het verweven van leer- en werkprocessen. Ilya Zitter en Aimée Hoeve vertellen meer over het onderwerp in deze aflevering van Onderzoek centraal. Ook organiseerde ecbo – in samenwerking met verschillende partners – bijeenkomsten over hybride leeromgevingen in het Geldmuseum en Hybride werkt!. De onderzoekers presenteerden hun bevindingen ook op internationale conferenties in bijvoorbeeld Brussel en Finland

Engelstalige paper over hybride leeromgevingen nu ook in het Nederlands

Gerelateerde publicaties

2019-02-27T12:21:33+02:00

De ‘blik van buiten’: kennisinfrastructuur en professionalisering van het mbo

De ‘blik van buiten’: de kennisinfrastructuur en professionalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

De essays zijn oorspronkelijk in 2012 geschreven en zijn vervolgens herzien in 2015/16, waarbij alle auteurs tot de conclusie kwamen dat de kennisinfrastructuur onder invloed van budgettaire verschuivingen en de introductie van nieuwe publiek-private samenwerkingen voortdurend sterk verandert.

2017-10-04T21:25:48+02:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

2017-05-18T16:48:55+02:00

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

Gerelateerd nieuws

307, 2019

Kamerbrief sterk technisch vmbo

Door |3 juli 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kamerbrief sterk technisch vmbo

Kamerbrief sterk technisch vmbo

De Monitor Sterk Techniekonderwijs; de nulmeting, gaat aan de feitelijke monitoring van het programma Sterk Techniekonderwijs vooraf. De Monitor is uitgevoerd door José Mulder (ResearchNed), Ronald Ferket (ecbo) en Christoph Meng (Research) Centre for Education and the Labour Market (ROA) en Anneke Westerhuis (ecbo).

207, 2019

Kompas21 lancering op 2 juli

Door |2 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Kompas21 lancering op 2 juli

Kompas21 lancering op 2 juli

Samen met 12 mbo-scholen ontwikkelde Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) dit instrument voor en door het mbo. ROC Friese Poort volgde als eerste deelnemer de Train-de-Trainer tweedaagse. Het doel van de tweedaagse was om KOMPAS21 goed te integreren binnen de onderwijsinstelling. Gedurende intensieve sessies zijn de medewerkers klaargestoomd om zelf als trainer aan de slag te gaan.

2706, 2019

ORD-sessie over onderzoek naar kwaliteitscultuur

Door |27 juni 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor ORD-sessie over onderzoek naar kwaliteitscultuur

ORD-sessie over onderzoek naar kwaliteitscultuur

Vandaag presenteert Jose Hermanussen op de ORD2019 het onderzoek 'Op naar een kwaliteitscultuur in het mbo met een ontwikkelingsgerichte audit, i.s.m. Jorrick Beckers en Ronald Stevens. Kernvraag: leidt een auditsystematiek op basis van het dialoogmodel, ondersteund door een veel gerichtere meting van soft-controls, tot een betere kwaliteitscultuur op alle niveaus in de organisatie en daarmee tot beter mbo-onderwijs?

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?