Hybride leeromgevingen: het verweven van leer- en werkprocessen

Home » Portfolio » Hybride leeromgevingen: het verweven van leer- en werkprocessen
Hybride leeromgevingen: het verweven van leer- en werkprocessen 2016-12-21T21:12:22+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Hybride leeromgevingen: het verweven van leer- en werkprocessen

Engelstalige paper over hybride leeromgevingen nu ook in het Nederlands

Auteur(s):
 Ilya Zitter en Aimée Hoeve
Publicatiedatum: februari 2013

De samenwerking tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven komt prominent tot uiting in hybride leeromgevingen: een verweving van schools leren en werkplekleren in één leeromgeving. Een thema dat ook internationaal de nodige aandacht krijgt.

Op uitnodiging van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) schreven ecbo-onderzoekers Ilya Zitter en Aimée Hoeve een Engelstalig artikel voor het Innovative Learning Environments-project: ‘Hybrid learning environments: Merging learning and work processes to facilitate knowledge integration and transitions’ (2012, OECD Education Working Papers, No. 81).

Praktijk cases

Deze publicatie is nu ook in het Nederlands beschikbaar: Hybride leeromgevingen: het verweven van leer- en werkprocessen. Met aansprekende cases uit de praktijk: de Waterfabriek en de Middelbare Horeca School van het Koning Willem I College in ’s Hertogenbosch en Sportstad Heerenveen van het Friesland College. Allemaal plekken waar studenten leren en werken onder begeleiding in een authentiek werkproces.

Theoretisch kader

Naast de case studies biedt de publicatie ook een theoretisch kader met aandacht voor het verweven van schools leren en werkplekleren. Dit kader kan behulpzaam zijn om leeromgevingen met een hybride karakter te analyseren en verder te ontwikkelen.

Meer weten?

Download hieronder de publicatie Hybride leeromgevingen: het verweven van leer- en werkprocessen. Ilya Zitter en Aimée Hoeve vertellen meer over het onderwerp in deze aflevering van Onderzoek centraal. Ook organiseerde ecbo – in samenwerking met verschillende partners – bijeenkomsten over hybride leeromgevingen in het Geldmuseum en Hybride werkt!. De onderzoekers presenteerden hun bevindingen ook op internationale conferenties in bijvoorbeeld Brussel en Finland

Engelstalige paper over hybride leeromgevingen nu ook in het Nederlands
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

2017-10-04T21:25:48+00:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

2017-05-18T16:48:55+00:00

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

2018-03-17T13:20:11+00:00

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerd nieuws

711, 2018

Klas21 is gestart!

By | 7 november 2018|Categories: Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Klas21 is gestart!

Klas21 is gestart!

Tijdens de startbijeenkomst met de studenten van Klas21 maakten zij kennis met de 21ste-eeuwse vaardigheden en gaven zij feedback op de nog in ontwikkeling zijnde casussen, rubrics en vormgeving van het instrument KOMPAS21

2304, 2018

Evaluatie en monitoring wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’

By | 23 april 2018|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Evaluatie en monitoring wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’

Onderzoeksvoorstel gehonoreerd

In het onderzoek van consortiumpartners KBA (projectleider prof. dr. Maarten Wolbers), ecbo en Vrije Universiteit wordt onder andere bekeken of de beoogde doelen van de wet worden bereikt: het tegengaan van uitval op het mbo en een sterkere positie van de mbo-student.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email