Hybride leeromgevingen: het verweven van leer- en werkprocessen

Home » Portfolio » Hybride leeromgevingen: het verweven van leer- en werkprocessen
Hybride leeromgevingen: het verweven van leer- en werkprocessen2016-12-21T21:12:22+02:00

Project Description

Hybride leeromgevingen: het verweven van leer- en werkprocessen

Engelstalige paper over hybride leeromgevingen nu ook in het Nederlands

Auteur(s):
 Ilya Zitter en Aimée Hoeve
Publicatiedatum: februari 2013

De samenwerking tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven komt prominent tot uiting in hybride leeromgevingen: een verweving van schools leren en werkplekleren in één leeromgeving. Een thema dat ook internationaal de nodige aandacht krijgt.

Op uitnodiging van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) schreven ecbo-onderzoekers Ilya Zitter en Aimée Hoeve een Engelstalig artikel voor het Innovative Learning Environments-project: ‘Hybrid learning environments: Merging learning and work processes to facilitate knowledge integration and transitions’ (2012, OECD Education Working Papers, No. 81).

Praktijk cases

Deze publicatie is nu ook in het Nederlands beschikbaar: Hybride leeromgevingen: het verweven van leer- en werkprocessen. Met aansprekende cases uit de praktijk: de Waterfabriek en de Middelbare Horeca School van het Koning Willem I College in ’s Hertogenbosch en Sportstad Heerenveen van het Friesland College. Allemaal plekken waar studenten leren en werken onder begeleiding in een authentiek werkproces.

Theoretisch kader

Naast de case studies biedt de publicatie ook een theoretisch kader met aandacht voor het verweven van schools leren en werkplekleren. Dit kader kan behulpzaam zijn om leeromgevingen met een hybride karakter te analyseren en verder te ontwikkelen.

Meer weten?

Download hieronder de publicatie Hybride leeromgevingen: het verweven van leer- en werkprocessen. Ilya Zitter en Aimée Hoeve vertellen meer over het onderwerp in deze aflevering van Onderzoek centraal. Ook organiseerde ecbo – in samenwerking met verschillende partners – bijeenkomsten over hybride leeromgevingen in het Geldmuseum en Hybride werkt!. De onderzoekers presenteerden hun bevindingen ook op internationale conferenties in bijvoorbeeld Brussel en Finland

Engelstalige paper over hybride leeromgevingen nu ook in het Nederlands

Gerelateerde publicaties

2019-09-13T13:28:51+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1009, 2019

Motiveren van laaggeletterden

Door |10 september 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Motiveren van laaggeletterden

Een literatuurstudie naar succesvolle interventies. In Nederland hebben ruim 2,5 miljoen volwassenen moeite met taal en rekenen. Vanuit het actieprogramma Tel mee met Taal is een 2-jarig onderzoek uitgevoerd dat een bijdrage moet leveren aan het terugdringen van het aantal mensen met taal- en rekenvaardigheden onder basisniveau.

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

Gerelateerde events

mbo-diner Duurzaam #hoedan?

14 november @ 17:30 - 21:00

Dag van het mbo

18 november

Heeft u een vraag aan ons?