HRM in de mbo-sector: control of commitment?

Home » Portfolio » HRM in de mbo-sector: control of commitment?
HRM in de mbo-sector: control of commitment?2017-10-17T11:58:27+00:00

Project Description

HRM in de mbo-sector: control of commitment?

Analyse van de HRM-visie op landelijk, sectoraal en instellingsniveau

Auteur(s): Piety Runhaar, Karin Sanders & Louise van de Venne
Publicatiedatum: mei 2012

De kwaliteit van docenten en onderwijskundig personeel staat de laatste jaren flink in de belangstelling. Goed HRM-beleid is een onontbeerlijk onderdeel van de verdere professionalisering van onderwijspersoneel. Ecbo en partners onderzochten HRM binnen de mbo-sector.

Naast een wens om het onderwijspeil van de docenten nog verder te verbeteren, is er door de vergrijzing ook sprake van een toenemende vervangingsvraag. Samen met de toenemende complexiteit van het leraarschap en de invoering van competentiegericht onderwijs, vraagt dit een gedegen en professioneel HRM-beleid van de onderwijsinstellingen.

Belangstelling

HRM-beleid staat dan ook volop in de belangstelling. Zo zijn op landelijk niveau recent de functiemix en de lerarenbeurs ingevoerd, is op sectoraal niveau het Professioneel Statuut opgesteld en zijn roc’s al langere tijd bezig met de implementatie van HRM-beleid.

Control & commitment

In het onderzoek van ecbo en partners is gekeken naar de doorwerking van het denken over HRM op landelijk niveau naar sectorbeleid en beleid binnen de mbo-instellingen. Centraal daarbij stond het onderscheid tussen control, met een sterke nadruk op sturing van personeel en optimalisering van efficiëntie enerzijds en commitment waarin de nadruk ligt op participatie van personeel, arbeidssatisfactie en betrokkenheid anderzijds.

Toetsen

Met de resultaten van het onderzoek kunnen mbo-instellingen hun HRM-beleid toetsen op de meest effectieve manier om de professionaliteit van hun medewerkers te versterken.

Over de auteurs

Piety Runhaar bekleedt de Leerstoel Educatie & competentiestudies, Wageningen UR/Twente Centre for Career Research, Universiteit Twente,  Karin Sanders is verbonden aan School of Management, ASB, UNSW, Australia. Twente Centre for Career Research, OP&HRD, Universiteit Twente en Louise van de Venne is als programmaleider en onderzoeker werkzaam bij het Expertisecentrum Beroepsonderwijs.

HRM in de mbo-sector: control of commitment?
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

2017-10-04T21:25:48+00:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

2017-05-18T16:48:55+00:00

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

2018-03-17T13:20:11+00:00

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerd nieuws

2002, 2019

Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

By |20 februari 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

Er ligt een solide basis voor goed bestuur in het mbo. Dat concludeert de Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in de eindrapportage. In opdracht van de commissie onderzocht het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) de naleving en werking van de code goed bestuur.

1902, 2019

Save the Date: MBO BurgerschapLab festival 27 maart

By |19 februari 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Save the Date: MBO BurgerschapLab festival 27 maart

Save the Date: MBO BurgerschapLab festival 27 maart

Start morgen al met beter burgerschapsonderwijs: kom naar het MBO BurgerschapLab festival voor de feestelijke presentatie van de 15 plannen voor beter burgerschapsonderwijs, en ontdek welke het best past bij jouw mbo-school!

1802, 2019

Mbo-docent: een vak apart

By |18 februari 2019|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Mbo-docent: een vak apart

Mbo-docent: een vak apart

Op 7 november 2018 presenteerde de Onderwijsraad haar advies ‘Ruim baan voor leraren’, als antwoord op de zorg van het kabinet over het dreigende lerarentekort en om de kwaliteit van de lerarenopleiding te verbeteren. Het advies biedt, ondanks een sterke po/vo toon, veel  kansen, ruimte voor professionalisering en loopbaanontwikkeling van leraren; ook richting beroepsonderwijs. Het is aan de sector  beroepsonderwijs zelf om daarin samen met initiële lerarenopleidingen de handschoen op te pakken.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?