Hoe groen is het gras bij de buren? De gebruiks- en leerwaarde van de Benchmark mbo

Home » Portfolio » Hoe groen is het gras bij de buren? De gebruiks- en leerwaarde van de Benchmark mbo
Hoe groen is het gras bij de buren? De gebruiks- en leerwaarde van de Benchmark mbo2018-03-22T09:24:05+02:00

Project Description

Hoe groen is het gras bij de buren? De gebruiks- en leerwaarde van de Benchmark mbo

Spiegelen aan collega-organisaties, van elkaar leren en jezelf verbeteren

Auteur(s): Wil van Esch, Ria Groenenberg, Régina Petit en Louise van de Venne
Publicatiedatum: oktober 2012

Sinds de eerste rapportage in 2006 is de Benchmark mbo uitgegroeid tot een gewaardeerd instrument. Mbo-instellingen spiegelen zich ermee aan collega-organisaties en kunnen zo van elkaar leren en zichzelf verbeteren. Toch is leren van de Benchmark mbo niet altijd even vanzelfsprekend, zo concludeert ecbo in Hoe groen is het gras bij de buren? De gebruiks- en leerwaarde van de Benchmark mbo.

Het Kenniscentrum Beroepsonderwijs Arbeidsmarkt (KBA) en PricewaterhouseCoopers (PwC) voeren sinds 2006 periodiek een benchmark uit in het middelbaar beroepsonderwijs. In de Benchmark mbo wordt duidelijk hoe instellingen hun budget besteden, hoeveel deelnemers het mbo gediplomeerd verlaten en wat de deelnemers vinden van het onderwijs . Maar hoe gaan instellingen om met de informatie uit de Benchmark mbo? Ecbo-onderzoekers Wil van Esch, Ria Groenenberg, Régina Petit en Louise van de Venne stellen dat de grote onderlinge verscheidenheid (grootte, curriculum, populatie etc.) het systematisch vergelijken van mbo-instellingen behoorlijk complex maakt.

Referentiepunt

De manier waarop instellingen gebruik maken van de prestatie-informatie uit de Benchmark mbo loopt uiteen. Sommigen analyseren de gegevens, doen nader onderzoek als resultaten onder de maat zijn en benutten de benchmark om systematisch en op alle niveaus te leren en te verbeteren. Anderen nemen de informatie ter kennisgeving aan en doen er verder weinig mee. Aan de Benchmark mbo doen vrijwel alle Nederlandse mbo-instellingen mee. Ondanks enkele verbeterpunten zijn respondenten overwegend positief. Zij zien de benchmark als een referentiepunt om het eigen ambitieniveau op af te stemmen.

Transparanter

Ook voor de buitenwereld is de mbo-sector door de benchmark transparanter geworden. Dat de buitenwereld ‘meekijkt’ ervaren instellingen soms als spannend, zeker bij een tegenvallende score. Dit kan een spanningsveld opleveren tussen enerzijds het stellen van eigen doelen en normen en anderzijds het proberen te voldoen aan verwachtingen van anderen. Het onderstreept het belang van een verbinding tussen de benchmark en eigen doelstellingen van de instelling.

Hoe groen is het gras bij de buren? De gebruiks- en leerwaarde van de Benchmark mbo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1306, 2019

Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Door |13 juni 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Drie onderzoeksprojecten, waarin ecbo participeert, zijn geselecteerd door de Programmaraad voor Praktijkgericht Onderzoek van het NRO. Lees verder om te zien om welke onderzoeksprojecten het gaat.

606, 2019

Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Door |6 juni 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Onze samenleving verandert continu, onder andere door ontwikkelingen op ICT-gebied. Ook scholen willen graag gebruiken maken van recente ontwikkelingen, om zo effectiever onderwijs te kunnen geven. Goed inzicht in waarvoor en op welke wijze scholen hun onderwijs innoveren met ICT die bijdraagt aan het beter leren van studenten is essentieel.

406, 2019

Online cursus kritisch denken

Door |4 juni 2019|Categorie(ën): Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Online cursus kritisch denken

Online cursus kritisch denken

Kritisch denken in het mbo? Gisteren lanceerde Kennispunt Burgerschap mbo een gratis online cursus voor mbo-docenten. Ecbo ontwikkelde de cursus. Vol werkvormen, vlogs van onderwijsprofessionals & persoonlijke reflectievragen.

Heeft u een vraag aan ons?