Hoe groen is het gras bij de buren? De gebruiks- en leerwaarde van de Benchmark mbo

Home » Portfolio » Hoe groen is het gras bij de buren? De gebruiks- en leerwaarde van de Benchmark mbo
Hoe groen is het gras bij de buren? De gebruiks- en leerwaarde van de Benchmark mbo2018-03-22T09:24:05+02:00

Project Description

Hoe groen is het gras bij de buren? De gebruiks- en leerwaarde van de Benchmark mbo

Spiegelen aan collega-organisaties, van elkaar leren en jezelf verbeteren

Auteur(s): Wil van Esch, Ria Groenenberg, Régina Petit en Louise van de Venne
Publicatiedatum: oktober 2012

Sinds de eerste rapportage in 2006 is de Benchmark mbo uitgegroeid tot een gewaardeerd instrument. Mbo-instellingen spiegelen zich ermee aan collega-organisaties en kunnen zo van elkaar leren en zichzelf verbeteren. Toch is leren van de Benchmark mbo niet altijd even vanzelfsprekend, zo concludeert ecbo in Hoe groen is het gras bij de buren? De gebruiks- en leerwaarde van de Benchmark mbo.

Het Kenniscentrum Beroepsonderwijs Arbeidsmarkt (KBA) en PricewaterhouseCoopers (PwC) voeren sinds 2006 periodiek een benchmark uit in het middelbaar beroepsonderwijs. In de Benchmark mbo wordt duidelijk hoe instellingen hun budget besteden, hoeveel deelnemers het mbo gediplomeerd verlaten en wat de deelnemers vinden van het onderwijs . Maar hoe gaan instellingen om met de informatie uit de Benchmark mbo? Ecbo-onderzoekers Wil van Esch, Ria Groenenberg, Régina Petit en Louise van de Venne stellen dat de grote onderlinge verscheidenheid (grootte, curriculum, populatie etc.) het systematisch vergelijken van mbo-instellingen behoorlijk complex maakt.

Referentiepunt

De manier waarop instellingen gebruik maken van de prestatie-informatie uit de Benchmark mbo loopt uiteen. Sommigen analyseren de gegevens, doen nader onderzoek als resultaten onder de maat zijn en benutten de benchmark om systematisch en op alle niveaus te leren en te verbeteren. Anderen nemen de informatie ter kennisgeving aan en doen er verder weinig mee. Aan de Benchmark mbo doen vrijwel alle Nederlandse mbo-instellingen mee. Ondanks enkele verbeterpunten zijn respondenten overwegend positief. Zij zien de benchmark als een referentiepunt om het eigen ambitieniveau op af te stemmen.

Transparanter

Ook voor de buitenwereld is de mbo-sector door de benchmark transparanter geworden. Dat de buitenwereld ‘meekijkt’ ervaren instellingen soms als spannend, zeker bij een tegenvallende score. Dit kan een spanningsveld opleveren tussen enerzijds het stellen van eigen doelen en normen en anderzijds het proberen te voldoen aan verwachtingen van anderen. Het onderstreept het belang van een verbinding tussen de benchmark en eigen doelstellingen van de instelling.

Hoe groen is het gras bij de buren? De gebruiks- en leerwaarde van de Benchmark mbo

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

307, 2019

Kamerbrief sterk technisch vmbo

Door |3 juli 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kamerbrief sterk technisch vmbo

Kamerbrief sterk technisch vmbo

De Monitor Sterk Techniekonderwijs; de nulmeting, gaat aan de feitelijke monitoring van het programma Sterk Techniekonderwijs vooraf. De Monitor is uitgevoerd door José Mulder (ResearchNed), Ronald Ferket (ecbo) en Christoph Meng (Research) Centre for Education and the Labour Market (ROA) en Anneke Westerhuis (ecbo).

207, 2019

Kompas21 lancering op 2 juli

Door |2 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Kompas21 lancering op 2 juli

Kompas21 lancering op 2 juli

Samen met 12 mbo-scholen ontwikkelde Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) dit instrument voor en door het mbo. ROC Friese Poort volgde als eerste deelnemer de Train-de-Trainer tweedaagse. Het doel van de tweedaagse was om KOMPAS21 goed te integreren binnen de onderwijsinstelling. Gedurende intensieve sessies zijn de medewerkers klaargestoomd om zelf als trainer aan de slag te gaan.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?