Het PDG-traject herzien

Home » Portfolio » Het PDG-traject herzien
Het PDG-traject herzien2016-12-21T20:55:50+02:00

Project Description

Het PDG-traject herzien

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel ‘pedagogisch-didactisch getuigschrift’

Auteur(s): Patricia Brouwer, Carlos van Kan en Karel Kans
Publicatiedatum: september 2016

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Eén van de maatregelen van het ministerie is de verhoging van de kwaliteit van zijinstromers in het mbo door het opstellen van een kwaliteitskader en door betere scholingstrajecten voor zijinstromers: het PDG (pedagogisch-didactisch getuigschrift)-traject.

Herziening van het PDG-traject

Het PDG-traject is een scholingstraject voor zij-instromers uit het bedrijfsleven die als docent in het mbo gaan werken en nog geschoold moeten worden op hun pedagogisch-didactische kennis en vaardigheden. Aan de hand van het landelijk raamwerk hebben mbo-instellingen samen met tweedegraads lerarenopleidingen de PDG-trajecten herzien. Vanaf september 2014 zijn deze herziene trajecten daadwerkelijk uitgevoerd in ‘samen opleiden’-verbanden.

Hoe krijgt PDG-beleid vorm in de onderwijspraktijk

In dit rapport beschrijven de onderzoekers hoe het landelijk beleid ten aanzien van de PDG-maatregel concreet vorm krijgt in een samenwerkingsverband van NHL Hogeschool en zes noordelijke mbo-instellingen. Ze gaan na hoe de PDG-beleidsmaatregel uitwerking heeft gekregen in de onderwijspraktijk en hoe de beoogde uitkomsten van de beleidsmaatregel zich verhouden tot de uitkomsten die in de praktijk zijn gerealiseerd.

Spanningsvelden

Een analyse van de beleidsmaatregel zoals beoogd en de concrete vormgeving ervan in de onderwijspraktijk leveren inzicht op in spanningsvelden tussen de beleidsmatige wenselijkheid en de professionele werkelijkheid. Praten over deze spanningsvelden kan aanknopingspunten bieden voor bij de PDG-maatregel betrokken stakeholders en actoren: tweedegraads lerarenopleidingen (onder andere lerarenopleiders, curriculumontwikkelaars, opleidingsdirecteuren), mbo-instellingen (onder andere teammanagers, praktijkbegeleiders, beleidsmakers, directie) en landelijke beleidsmakers (OCW).
Het PDG-traject herzien

Onderzoeker(s)

Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587
Drs. Karel Kans
Drs. Karel Kans Senior onderzoeker
06-12234777

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

307, 2019

Kamerbrief sterk technisch vmbo

Door |3 juli 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kamerbrief sterk technisch vmbo

Kamerbrief sterk technisch vmbo

De Monitor Sterk Techniekonderwijs; de nulmeting, gaat aan de feitelijke monitoring van het programma Sterk Techniekonderwijs vooraf. De Monitor is uitgevoerd door José Mulder (ResearchNed), Ronald Ferket (ecbo) en Christoph Meng (Research) Centre for Education and the Labour Market (ROA) en Anneke Westerhuis (ecbo).

207, 2019

Kompas21 lancering op 2 juli

Door |2 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Kompas21 lancering op 2 juli

Kompas21 lancering op 2 juli

Samen met 12 mbo-scholen ontwikkelde Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) dit instrument voor en door het mbo. ROC Friese Poort volgde als eerste deelnemer de Train-de-Trainer tweedaagse. Het doel van de tweedaagse was om KOMPAS21 goed te integreren binnen de onderwijsinstelling. Gedurende intensieve sessies zijn de medewerkers klaargestoomd om zelf als trainer aan de slag te gaan.

Gerelateerd events

symposium Leeromgeving van de Toekomst

19 september @ 09:30 - 18:30

Domile oktober 2019

10 oktober @ 15:30 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?