Het PDG-traject herzien

Home » Portfolio » Het PDG-traject herzien
Het PDG-traject herzien 2016-12-21T20:55:50+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Het PDG-traject herzien

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel ‘pedagogisch-didactisch getuigschrift’

Auteur(s): Patricia Brouwer, Carlos van Kan en Karel Kans
Publicatiedatum: september 2016

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Eén van de maatregelen van het ministerie is de verhoging van de kwaliteit van zijinstromers in het mbo door het opstellen van een kwaliteitskader en door betere scholingstrajecten voor zijinstromers: het PDG (pedagogisch-didactisch getuigschrift)-traject.

Herziening van het PDG-traject

Het PDG-traject is een scholingstraject voor zij-instromers uit het bedrijfsleven die als docent in het mbo gaan werken en nog geschoold moeten worden op hun pedagogisch-didactische kennis en vaardigheden. Aan de hand van het landelijk raamwerk hebben mbo-instellingen samen met tweedegraads lerarenopleidingen de PDG-trajecten herzien. Vanaf september 2014 zijn deze herziene trajecten daadwerkelijk uitgevoerd in ‘samen opleiden’-verbanden.

Hoe krijgt PDG-beleid vorm in de onderwijspraktijk

In dit rapport beschrijven de onderzoekers hoe het landelijk beleid ten aanzien van de PDG-maatregel concreet vorm krijgt in een samenwerkingsverband van NHL Hogeschool en zes noordelijke mbo-instellingen. Ze gaan na hoe de PDG-beleidsmaatregel uitwerking heeft gekregen in de onderwijspraktijk en hoe de beoogde uitkomsten van de beleidsmaatregel zich verhouden tot de uitkomsten die in de praktijk zijn gerealiseerd.

Spanningsvelden

Een analyse van de beleidsmaatregel zoals beoogd en de concrete vormgeving ervan in de onderwijspraktijk leveren inzicht op in spanningsvelden tussen de beleidsmatige wenselijkheid en de professionele werkelijkheid. Praten over deze spanningsvelden kan aanknopingspunten bieden voor bij de PDG-maatregel betrokken stakeholders en actoren: tweedegraads lerarenopleidingen (onder andere lerarenopleiders, curriculumontwikkelaars, opleidingsdirecteuren), mbo-instellingen (onder andere teammanagers, praktijkbegeleiders, beleidsmakers, directie) en landelijke beleidsmakers (OCW).
Het PDG-traject herzien
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587
Drs. Karel Kans
Drs. Karel Kans Senior onderzoeker
06-12234777

Gerelateerde publicaties

2018-07-26T16:41:09+00:00

Quickscan 6 – Evaluatie sectorplannen

Quickscan 6

Werkgevers- en werknemersorganisaties worden voor maximaal de helft van de kosten ondersteund door de overheid in hun plannen om mensen aan het werk te krijgen en te houden. Ecbo voert samen met SEO Economisch Onderzoek de monitoring en evaluatie van deze Regeling Cofinanciering Sectorplannen uit.

2018-04-17T18:28:38+00:00

Evaluatie nieuwe bekostiging vavo

In opdracht van ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Ecbo heeft in opdracht van het ministerie van OCW een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de wijziging in de bekostiging van het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo). Over het algemeen heeft de wijziging in de bekostiging van het vavo positief uitgepakt: het aanbod is behouden gebleven, de invloed van de gemeente op het toelatingsbeleid is verdwenen en de toegankelijkheid is gewaarborgd. Aandachtspunten zijn de kleinere instellingen en het groeiend aantal zorgleerlingen die drukken op de infrastructuur en bekostiging van het vavo.

2018-05-29T20:20:45+00:00

‘We laten de regionale arbeidsmarkt leidend zijn’

Werken op de grens van zorg en welzijn. Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt voor mbo’ers Maatschappelijke Zorg en Sociaal Werk

De arbeidsmarkt in de zorg is volop in beweging. Scholen die zorgopleidingen aanbieden streven ernaar zo goed mogelijk mee te bewegen. Ecbo onderzocht hoe de werkvelden van twee zorgopleidingen van ROC Midden Nederland zich ontwikkelen en hoe deze zich tot elkaar verhouden. Wat is de behoefte van werkgevers in de regio en wat betekent dit voor het profiel van beide opleidingen?

Gerelateerd nieuws

409, 2018

Ecbo professionaliseringspartner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

By | 4 september 2018|Categories: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Ecbo professionaliseringspartner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Thema's onderwijsvernieuwing en professionalisering

Drie onderzoeksprojecten waarin ecbo participeert zijn geselecteerd door de Programmaraad voor Praktijkgericht Onderzoek van het NRO. Lees hieronder om welke onderzoeksprojecten het gaat.

409, 2018

Oproep rondetafel ‘‘Werken met data’ door opleidingsteams

By | 4 september 2018|Categories: Kennisverspreiding|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Oproep rondetafel ‘‘Werken met data’ door opleidingsteams

Met de online tool Stapelen in het mbo

In het najaar van 2018 organiseert ecbo een rondetafelgesprek over werken met data door opleidingsteams. Belangstellenden uit mbo-instellingen kunnen zich nu opgeven.

Gerelateerd events

LOB: Toekomst gericht leren organiseren

27 september @ 10:00 - 16:00

Fablearn onderwijsconferentie

28 september - 30 september

Domile oktober 2018

11 oktober @ 15:30 - 17:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email