Het Nederlandse onderwijs geketend

Home » Portfolio » Het Nederlandse onderwijs geketend
Het Nederlandse onderwijs geketend2016-12-21T21:17:04+02:00

Project Description

Het Nederlandse onderwijs geketend

Hoe spelen scholen in op de diversiteit aan doorstroomroutes?

Auteur(s): Anneke Westerhuis en Barbara van Wijk
Publicatiedatum: juli 2011

De doorstroommogelijkheden in het mbo en tussen mbo en vo nemen toe. Welke routes volgen leerlingen? En hoe spelen scholen daar op in? Is er sprake van een toename van losse schakels in een – steeds langer wordende – keten?

Het middelbaar beroepsonderwijs kent al lang de mogelijkheid van interne doorstroom. In het voorgezet onderwijs komt de laatste tijd meer aandacht voor interne doorstroom. Mede als gevolg van deze ontwikkeling ontstaan ook tussen vo en mbo nieuwe routes. Sommige van deze routes voorzien in een grote behoefte en zijn breed geaccepteerd. Andere routes roepen vragen op.

Doorstroomgedrag

De publicatie Het Nederlandse onderwijs geketend brengt de bevindingen van een aantal ecbo-onderzoeken naar leerloopbanen in en rond het mbo samen en brengt het doorstroomgedrag van leerlingen in beeld. Ook wordt de vraag beantwoord hoe onderwijsinstellingen inspelen op een toenemende diversiteit in leerlingenstromen.

Botsende belangen

Passen scholen hun onderwijs aan en houden ze rekening met overlap van of tekorten aan kennis en vaardigheden? Waar botsen de belangen van scholen en deelnemers? Duidelijk is dat scholen een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het studiesucces van doorstromende leerlingen.

Discussie

Met een overzicht van alle relevante feiten en de belangen willen de auteurs met deze studie de discussie over doorstroomroutes in het beroepsonderwijs voeden.

Het Nederlandse onderwijs geketend
Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140

Gerelateerde publicaties

2018-04-17T18:28:38+02:00

Evaluatie nieuwe bekostiging vavo

In opdracht van ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Ecbo heeft in opdracht van het ministerie van OCW een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de wijziging in de bekostiging van het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo). Over het algemeen heeft de wijziging in de bekostiging van het vavo positief uitgepakt: het aanbod is behouden gebleven, de invloed van de gemeente op het toelatingsbeleid is verdwenen en de toegankelijkheid is gewaarborgd. Aandachtspunten zijn de kleinere instellingen en het groeiend aantal zorgleerlingen die drukken op de infrastructuur en bekostiging van het vavo.

2018-03-08T14:46:58+02:00

Implementatie doorlopende leerlijnen vmbo-mbo

Derde monitor vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes

In het afgelopen schooljaar 2016-2017 is het aantal lopende vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes bijna verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor (202 versus 109). Zowel na één als na twee jaar in een technologieroute blijkt er minder voortijdig schoolverlaten (vsv) plaats te vinden dan buiten de route. Bij de vakmanschaproute zijn de resultaten minder eenduidig.

2018-03-18T12:46:49+02:00

Maatwerk en doorstroom

Maatwerkdiploma’s in het voortgezet onderwijs en doorstroom naar vervolgonderwijs

De leerlingpopulatie in het voortgezet onderwijs wordt diverser. Het is aan het onderwijs om op diversiteit van leerlingen in te spelen, bijvoorbeeld door maatwerk in het diplomaniveau. De leerling kan dan bepaalde vakken op een hoger niveau afronden. Ecbo en DUO deden onderzoek naar de potentie van deze vorm van een maatwerkdiploma.

Gerelateerd nieuws

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

307, 2019

Kamerbrief sterk technisch vmbo

Door |3 juli 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kamerbrief sterk technisch vmbo

Kamerbrief sterk technisch vmbo

De Monitor Sterk Techniekonderwijs; de nulmeting, gaat aan de feitelijke monitoring van het programma Sterk Techniekonderwijs vooraf. De Monitor is uitgevoerd door José Mulder (ResearchNed), Ronald Ferket (ecbo) en Christoph Meng (Research) Centre for Education and the Labour Market (ROA) en Anneke Westerhuis (ecbo).

207, 2019

Kompas21 lancering op 2 juli

Door |2 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Kompas21 lancering op 2 juli

Kompas21 lancering op 2 juli

Samen met 12 mbo-scholen ontwikkelde Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) dit instrument voor en door het mbo. ROC Friese Poort volgde als eerste deelnemer de Train-de-Trainer tweedaagse. Het doel van de tweedaagse was om KOMPAS21 goed te integreren binnen de onderwijsinstelling. Gedurende intensieve sessies zijn de medewerkers klaargestoomd om zelf als trainer aan de slag te gaan.

Gerelateerd events

symposium Leeromgeving van de Toekomst

19 september @ 09:30 - 18:30

Domile oktober 2019

10 oktober @ 15:30 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?