Het Metalen Scharnierpunt

Home » Portfolio » Het Metalen Scharnierpunt
Het Metalen Scharnierpunt2017-07-03T08:15:43+00:00

Project Description

Het Metalen Scharnierpunt

Het werken met praktijkopdrachten.

Auteur(s): Joke Huisman, Adri Pijnenburg
Publicatiedatum: september 2008

Basisdocument voor docenten (waarin opgenomen het basisdocument voor de leerlingen)
Kansrijk en inspirerend onderwijs van vmbo en mbo ontwikkelen: dat is het gezamenlijke doel van het vmbo Platform Metaal & Metalektro, de Stichting Consortium Beroepsonderwijs en CINOP Expertisecentrum. Resultaat van deze doelstelling is het project Het Metalen Scharnierpunt.

Hierin is een didactiek ontwikkeld die een naadloze doorstroom van vmbo naar mbo en bedrijfsleven moet bevorderen.
De didactiek heeft concreet vorm gekregen in praktijk­opdrachten. Met de praktijkopdrachten worden de vmbo-leerlingen stap voor stap begeleid om een product te maken. Hierbij leren ze onderweg alle beroeps­vakmatige kennis en vaardigheden, plus de inhouden van de algemeen vormende vakken van het vmbo. De didactiek staat beschreven in dit basisdocument voor docenten. Men krijgt hiermee inzicht in het didactische model dat ten grondslag ligt aan het werken met praktijk­opdrachten.

Daarnaast is het een hulpmiddel bij de scholing om met de didactiek te leren werken. Een basisdocument voor de leerlingen maakt integraal onderdeel uit van Het Metalen Scharnierpunt. Het werken met praktijk­opdrachten vraagt een goede voorbereiding van docenten, managers en opleiders in bedrijven. Een voorbereiding die gericht is op de organisatie van het onderwijs, maar ook op de deskundigheid van de docenten. De ontwikkelaars van Het Metalen Scharnierpunt zien dit als een voorwaarde voor succesvol werken met de praktijk­opdrachten.

Het Metalen Scharnierpunt
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

2019-02-07T14:51:37+00:00

Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2017-2018 Deel 3: Beleid

Monitor Sociale Veiligheid 2017/2018

De Monitor Sociale Veiligheid is een representatief landelijk onderzoek naar de sociale veiligheid in de sector middelbaar beroepsonderwijs (mbo) bij studenten en medewerkers.

2019-02-07T14:40:16+00:00

Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2017-2018 Deel 2: Medewerkers

Monitor Sociale Veiligheid 2017/2018

De Monitor Sociale Veiligheid is een representatief landelijk onderzoek naar de sociale veiligheid in de sector middelbaar beroepsonderwijs (mbo) bij studenten en medewerkers.

2019-02-07T14:38:36+00:00

Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2017-2018 Deel 1: Studenten

Monitor Sociale Veiligheid 2017/2018

De Monitor Sociale Veiligheid is een representatief landelijk onderzoek naar de sociale veiligheid in de sector middelbaar beroepsonderwijs (mbo) bij studenten en medewerkers.

Gerelateerd nieuws

2002, 2019

Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

By |20 februari 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

Er ligt een solide basis voor goed bestuur in het mbo. Dat concludeert de Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in de eindrapportage. In opdracht van de commissie onderzocht het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) de naleving en werking van de code goed bestuur.

1902, 2019

Save the Date: MBO BurgerschapLab festival 27 maart

By |19 februari 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Save the Date: MBO BurgerschapLab festival 27 maart

Save the Date: MBO BurgerschapLab festival 27 maart

Start morgen al met beter burgerschapsonderwijs: kom naar het MBO BurgerschapLab festival voor de feestelijke presentatie van de 15 plannen voor beter burgerschapsonderwijs, en ontdek welke het best past bij jouw mbo-school!

1802, 2019

Mbo-docent: een vak apart

By |18 februari 2019|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Mbo-docent: een vak apart

Mbo-docent: een vak apart

Op 7 november 2018 presenteerde de Onderwijsraad haar advies ‘Ruim baan voor leraren’, als antwoord op de zorg van het kabinet over het dreigende lerarentekort en om de kwaliteit van de lerarenopleiding te verbeteren. Het advies biedt, ondanks een sterke po/vo toon, veel  kansen, ruimte voor professionalisering en loopbaanontwikkeling van leraren; ook richting beroepsonderwijs. Het is aan de sector  beroepsonderwijs zelf om daarin samen met initiële lerarenopleidingen de handschoen op te pakken.

Heeft u een vraag aan ons?