Het Metalen Scharnierpunt

Home » Portfolio » Het Metalen Scharnierpunt
Het Metalen Scharnierpunt2017-07-03T08:15:43+02:00

Project Description

Het Metalen Scharnierpunt

Het werken met praktijkopdrachten.

Auteur(s): Joke Huisman, Adri Pijnenburg
Publicatiedatum: september 2008

Basisdocument voor docenten (waarin opgenomen het basisdocument voor de leerlingen)
Kansrijk en inspirerend onderwijs van vmbo en mbo ontwikkelen: dat is het gezamenlijke doel van het vmbo Platform Metaal & Metalektro, de Stichting Consortium Beroepsonderwijs en CINOP Expertisecentrum. Resultaat van deze doelstelling is het project Het Metalen Scharnierpunt.

Hierin is een didactiek ontwikkeld die een naadloze doorstroom van vmbo naar mbo en bedrijfsleven moet bevorderen.
De didactiek heeft concreet vorm gekregen in praktijk­opdrachten. Met de praktijkopdrachten worden de vmbo-leerlingen stap voor stap begeleid om een product te maken. Hierbij leren ze onderweg alle beroeps­vakmatige kennis en vaardigheden, plus de inhouden van de algemeen vormende vakken van het vmbo. De didactiek staat beschreven in dit basisdocument voor docenten. Men krijgt hiermee inzicht in het didactische model dat ten grondslag ligt aan het werken met praktijk­opdrachten.

Daarnaast is het een hulpmiddel bij de scholing om met de didactiek te leren werken. Een basisdocument voor de leerlingen maakt integraal onderdeel uit van Het Metalen Scharnierpunt. Het werken met praktijk­opdrachten vraagt een goede voorbereiding van docenten, managers en opleiders in bedrijven. Een voorbereiding die gericht is op de organisatie van het onderwijs, maar ook op de deskundigheid van de docenten. De ontwikkelaars van Het Metalen Scharnierpunt zien dit als een voorwaarde voor succesvol werken met de praktijk­opdrachten.

Het Metalen Scharnierpunt
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1306, 2019

Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Door |13 juni 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Drie onderzoeksprojecten, waarin ecbo participeert, zijn geselecteerd door de Programmaraad voor Praktijkgericht Onderzoek van het NRO. Lees verder om te zien om welke onderzoeksprojecten het gaat.

606, 2019

Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Door |6 juni 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Onze samenleving verandert continu, onder andere door ontwikkelingen op ICT-gebied. Ook scholen willen graag gebruiken maken van recente ontwikkelingen, om zo effectiever onderwijs te kunnen geven. Goed inzicht in waarvoor en op welke wijze scholen hun onderwijs innoveren met ICT die bijdraagt aan het beter leren van studenten is essentieel.

606, 2019

Data derde editie leergang Teacher in the Lead bekend!

Door |6 juni 2019|Categorie(ën): Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Data derde editie leergang Teacher in the Lead bekend!

Derde editie leergang Teacher in the Lead

Ben jij docent in het mbo en heb jij een voortrekkersrol? Ben jij een teacher in the lead, ben je trots op je vak en wil je goed op de hoogte zijn  van de actuele ontwikkelingen in de (beleids)context van het mbo? Meld je dan nu aan voor de derde editie van de mini-leergang ‘Teacher in the Lead’.

Heeft u een vraag aan ons?