Het Metalen Scharnierpunt

Home » Portfolio » Het Metalen Scharnierpunt
Het Metalen Scharnierpunt2017-07-03T08:15:43+02:00

Project Description

Het Metalen Scharnierpunt

Het werken met praktijkopdrachten.

Auteur(s): Joke Huisman, Adri Pijnenburg
Publicatiedatum: september 2008

Basisdocument voor docenten (waarin opgenomen het basisdocument voor de leerlingen)
Kansrijk en inspirerend onderwijs van vmbo en mbo ontwikkelen: dat is het gezamenlijke doel van het vmbo Platform Metaal & Metalektro, de Stichting Consortium Beroepsonderwijs en CINOP Expertisecentrum. Resultaat van deze doelstelling is het project Het Metalen Scharnierpunt.

Hierin is een didactiek ontwikkeld die een naadloze doorstroom van vmbo naar mbo en bedrijfsleven moet bevorderen.
De didactiek heeft concreet vorm gekregen in praktijk­opdrachten. Met de praktijkopdrachten worden de vmbo-leerlingen stap voor stap begeleid om een product te maken. Hierbij leren ze onderweg alle beroeps­vakmatige kennis en vaardigheden, plus de inhouden van de algemeen vormende vakken van het vmbo. De didactiek staat beschreven in dit basisdocument voor docenten. Men krijgt hiermee inzicht in het didactische model dat ten grondslag ligt aan het werken met praktijk­opdrachten.

Daarnaast is het een hulpmiddel bij de scholing om met de didactiek te leren werken. Een basisdocument voor de leerlingen maakt integraal onderdeel uit van Het Metalen Scharnierpunt. Het werken met praktijk­opdrachten vraagt een goede voorbereiding van docenten, managers en opleiders in bedrijven. Een voorbereiding die gericht is op de organisatie van het onderwijs, maar ook op de deskundigheid van de docenten. De ontwikkelaars van Het Metalen Scharnierpunt zien dit als een voorwaarde voor succesvol werken met de praktijk­opdrachten.

Het Metalen Scharnierpunt
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

2019-02-27T12:21:33+02:00

De ‘blik van buiten’: kennisinfrastructuur en professionalisering van het mbo

De ‘blik van buiten’: de kennisinfrastructuur en professionalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

De essays zijn oorspronkelijk in 2012 geschreven en zijn vervolgens herzien in 2015/16, waarbij alle auteurs tot de conclusie kwamen dat de kennisinfrastructuur onder invloed van budgettaire verschuivingen en de introductie van nieuwe publiek-private samenwerkingen voortdurend sterk verandert.

2019-02-07T14:51:37+02:00

Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2017-2018 Deel 3: Beleid

Monitor Sociale Veiligheid 2017/2018

De Monitor Sociale Veiligheid is een representatief landelijk onderzoek naar de sociale veiligheid in de sector middelbaar beroepsonderwijs (mbo) bij studenten en medewerkers.

Gerelateerd nieuws

1804, 2019

Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

By |18 april 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

Wij zijn op zoek naar een senior onderzoeker in leren. Is deze vacature je op het lijf geschreven? Dan komen wij graag met jou in contact.

Gerelateerde bijeenkomsten

u-can-act symposium

16 mei @ 09:30 - 17:00

Landelijke Onderwijsdag Techniek

23 mei @ 09:00 - 16:30

Domile juni 2019

13 juni @ 15:30 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?