Het mbo tijdens invoering cgo

Home » Portfolio » Het mbo tijdens invoering cgo
Het mbo tijdens invoering cgo2016-12-21T21:09:05+02:00

Project Description

Het mbo tijdens invoering cgo

Resultaten van de vijfde CGO Monitor

Auteur(s):
 Arjan van der Meijden, José van den Berg en Amelia Román
Publicatiedatum: november 2013

Vanaf 1 augustus 2012 werken alle opleidingen in het middelbaar beroepsonderwijs op basis van de competentiegerichte kwalificatiedossiers; vanaf 2004 werden deze geleidelijk ingevoerd. Dit proces werd vanaf 2004 gevolgd door de ‘CGO Monitor’ waarvan dit onderzoek de vijfde meting is. 

Lag de nadruk van het monitoronderzoek aanvankelijk op het herontwerp van het onderwijs ten behoeve van de invoering van de kwalificatiedossiers, nu staan de resultaten van het beroepsonderwijs centraal.

Resultaatgebieden

Wat betekenen die resultaten voor de hoofdgroepen die betrokken zijn bij het mbo: deelnemers, docenten en bedrijven? Voor die groepen zijn – in 2007 in een convenant door OCW, Colo en de MBO raad – negen resultaatgebieden vastgesteld, voor de een meer relevant dan de ander:
  • deelnemers (motivatie, tevredenheid en hun inzetbaarheid als beroepsbeoefenaar);
  • docenten (waardering en professionaliteit);
  • het bedrijfsleven (waardering en betrokkenheid).
Maar ook ‘hardere’ gegevens rond doorstroom, uitstroom en uitvalcijfers komen aan bod.

Zichtbare ontwikkeling

De centrale vraag binnen deze vijfde meting is in hoeverre gedurende de landelijke invoering van competentiegericht onderwijs (2004-2012) een zichtbare ontwikkeling heeft plaatsgevonden binnen deze resultaatgebieden.

Conclusies

Een van de conclusies van deze vijfde meting is dat er de laatste jaren zeer geleidelijke, maar positieve veranderingen te zien zijn op een aantal resultaatgebieden, zoals de professionaliteit en tevredenheid van docenten, deelnemers en bedrijfsleven. Gedurende de gehele periode waarin competentiegericht onderwijs werd ingevoerd (2004 tot 2012) zijn negatieve effecten op door- en uitstroomcijfers uitgebleven.

Meer weten?

De vijfde CGO monitor verschijnt in twee varianten. Het volledige onderzoeksrapport Ontwerp en resultaat van opleidingen in het middelbaar beroepsonderwijs. Vijfde meting van de CGO Monitor en een publieksamenvatting onder de titel Het mbo tijdens invoering cgo. Lees ook het interview met Arjan van der Meijden of kijk bij de vorige monitor CGO.
Het mbo tijdens invoering cgo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. José van den Berg
Drs. José van den BergManaging onderzoeker
06-51207093

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1306, 2019

Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Door |13 juni 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Drie onderzoeksprojecten, waarin ecbo participeert, zijn geselecteerd door de Programmaraad voor Praktijkgericht Onderzoek van het NRO. Lees verder om te zien om welke onderzoeksprojecten het gaat.

606, 2019

Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Door |6 juni 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Onze samenleving verandert continu, onder andere door ontwikkelingen op ICT-gebied. Ook scholen willen graag gebruiken maken van recente ontwikkelingen, om zo effectiever onderwijs te kunnen geven. Goed inzicht in waarvoor en op welke wijze scholen hun onderwijs innoveren met ICT die bijdraagt aan het beter leren van studenten is essentieel.

406, 2019

Online cursus kritisch denken

Door |4 juni 2019|Categorie(ën): Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Online cursus kritisch denken

Online cursus kritisch denken

Kritisch denken in het mbo? Gisteren lanceerde Kennispunt Burgerschap mbo een gratis online cursus voor mbo-docenten. Ecbo ontwikkelde de cursus. Vol werkvormen, vlogs van onderwijsprofessionals & persoonlijke reflectievragen.

Heeft u een vraag aan ons?