Het mbo tijdens invoering cgo

Home » Portfolio » Het mbo tijdens invoering cgo
Het mbo tijdens invoering cgo 2016-12-21T21:09:05+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Het mbo tijdens invoering cgo

Resultaten van de vijfde CGO Monitor

Auteur(s):
 Arjan van der Meijden, José van den Berg en Amelia Román
Publicatiedatum: november 2013

Vanaf 1 augustus 2012 werken alle opleidingen in het middelbaar beroepsonderwijs op basis van de competentiegerichte kwalificatiedossiers; vanaf 2004 werden deze geleidelijk ingevoerd. Dit proces werd vanaf 2004 gevolgd door de ‘CGO Monitor’ waarvan dit onderzoek de vijfde meting is. 

Lag de nadruk van het monitoronderzoek aanvankelijk op het herontwerp van het onderwijs ten behoeve van de invoering van de kwalificatiedossiers, nu staan de resultaten van het beroepsonderwijs centraal.

Resultaatgebieden

Wat betekenen die resultaten voor de hoofdgroepen die betrokken zijn bij het mbo: deelnemers, docenten en bedrijven? Voor die groepen zijn – in 2007 in een convenant door OCW, Colo en de MBO raad – negen resultaatgebieden vastgesteld, voor de een meer relevant dan de ander:
  • deelnemers (motivatie, tevredenheid en hun inzetbaarheid als beroepsbeoefenaar);
  • docenten (waardering en professionaliteit);
  • het bedrijfsleven (waardering en betrokkenheid).
Maar ook ‘hardere’ gegevens rond doorstroom, uitstroom en uitvalcijfers komen aan bod.

Zichtbare ontwikkeling

De centrale vraag binnen deze vijfde meting is in hoeverre gedurende de landelijke invoering van competentiegericht onderwijs (2004-2012) een zichtbare ontwikkeling heeft plaatsgevonden binnen deze resultaatgebieden.

Conclusies

Een van de conclusies van deze vijfde meting is dat er de laatste jaren zeer geleidelijke, maar positieve veranderingen te zien zijn op een aantal resultaatgebieden, zoals de professionaliteit en tevredenheid van docenten, deelnemers en bedrijfsleven. Gedurende de gehele periode waarin competentiegericht onderwijs werd ingevoerd (2004 tot 2012) zijn negatieve effecten op door- en uitstroomcijfers uitgebleven.

Meer weten?

De vijfde CGO monitor verschijnt in twee varianten. Het volledige onderzoeksrapport Ontwerp en resultaat van opleidingen in het middelbaar beroepsonderwijs. Vijfde meting van de CGO Monitor en een publieksamenvatting onder de titel Het mbo tijdens invoering cgo. Lees ook het interview met Arjan van der Meijden of kijk bij de vorige monitor CGO.
Het mbo tijdens invoering cgo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. José van den Berg
Drs. José van den BergManaging onderzoeker
06-51207093

Gerelateerde publicaties

2017-10-04T21:25:48+00:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

2017-05-18T16:48:55+00:00

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

2018-03-17T13:20:11+00:00

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerd nieuws

2304, 2018

Evaluatie en monitoring wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’

By | 23 april 2018|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Evaluatie en monitoring wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’

Onderzoeksvoorstel gehonoreerd

In het onderzoek van consortiumpartners KBA (projectleider prof. dr. Maarten Wolbers), ecbo en Vrije Universiteit wordt onder andere bekeken of de beoogde doelen van de wet worden bereikt: het tegengaan van uitval op het mbo en een sterkere positie van de mbo-student.

604, 2018

Position Paper: Het potentieel van onderwijsteams wordt onderbenut

By | 6 april 2018|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Position Paper: Het potentieel van onderwijsteams wordt onderbenut

Over de kwaliteit van het Amsterdamse mbo

Ecbo-onderzoekers Patricia Brouwer, Pieter Baay en Alieke Hofland zijn door de gemeente Amsterdam gevraagd een position paper te schrijven over de kwaliteit van het mbo, met een focus op opleidingsteams. De auteurs stellen dat er ruimte is voor verbetering, met name op het gebied van onderlinge samenwerking, onderzoekende houding en onderwijskundig leiderschap.

2007, 2017

Medezeggenschap: kan het beter?

By | 20 juli 2017|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Medezeggenschap: kan het beter?

Kwalitatief diepteonderzoek van Kenniscentrum Publieke Zaak

Hoewel de formele medezeggenschap voldoende is ingevuld, kan de dialoog met personeel, ouders en leerlingen beter. Dit is de conclusie van de monitoringscommissie Goed bestuur van de VO-raad op basis van een onderzoek dat zij het afgelopen jaar liet uitvoeren.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email