Het mbo tijdens invoering cgo

Home » Portfolio » Het mbo tijdens invoering cgo
Het mbo tijdens invoering cgo2016-12-21T21:09:05+02:00

Project Description

Het mbo tijdens invoering cgo

Resultaten van de vijfde CGO Monitor

Auteur(s):
 Arjan van der Meijden, José van den Berg en Amelia Román
Publicatiedatum: november 2013

Vanaf 1 augustus 2012 werken alle opleidingen in het middelbaar beroepsonderwijs op basis van de competentiegerichte kwalificatiedossiers; vanaf 2004 werden deze geleidelijk ingevoerd. Dit proces werd vanaf 2004 gevolgd door de ‘CGO Monitor’ waarvan dit onderzoek de vijfde meting is. 

Lag de nadruk van het monitoronderzoek aanvankelijk op het herontwerp van het onderwijs ten behoeve van de invoering van de kwalificatiedossiers, nu staan de resultaten van het beroepsonderwijs centraal.

Resultaatgebieden

Wat betekenen die resultaten voor de hoofdgroepen die betrokken zijn bij het mbo: deelnemers, docenten en bedrijven? Voor die groepen zijn – in 2007 in een convenant door OCW, Colo en de MBO raad – negen resultaatgebieden vastgesteld, voor de een meer relevant dan de ander:
  • deelnemers (motivatie, tevredenheid en hun inzetbaarheid als beroepsbeoefenaar);
  • docenten (waardering en professionaliteit);
  • het bedrijfsleven (waardering en betrokkenheid).
Maar ook ‘hardere’ gegevens rond doorstroom, uitstroom en uitvalcijfers komen aan bod.

Zichtbare ontwikkeling

De centrale vraag binnen deze vijfde meting is in hoeverre gedurende de landelijke invoering van competentiegericht onderwijs (2004-2012) een zichtbare ontwikkeling heeft plaatsgevonden binnen deze resultaatgebieden.

Conclusies

Een van de conclusies van deze vijfde meting is dat er de laatste jaren zeer geleidelijke, maar positieve veranderingen te zien zijn op een aantal resultaatgebieden, zoals de professionaliteit en tevredenheid van docenten, deelnemers en bedrijfsleven. Gedurende de gehele periode waarin competentiegericht onderwijs werd ingevoerd (2004 tot 2012) zijn negatieve effecten op door- en uitstroomcijfers uitgebleven.

Meer weten?

De vijfde CGO monitor verschijnt in twee varianten. Het volledige onderzoeksrapport Ontwerp en resultaat van opleidingen in het middelbaar beroepsonderwijs. Vijfde meting van de CGO Monitor en een publieksamenvatting onder de titel Het mbo tijdens invoering cgo. Lees ook het interview met Arjan van der Meijden of kijk bij de vorige monitor CGO.
Het mbo tijdens invoering cgo

Onderzoeker(s)

Drs. José van den Berg
Drs. José van den BergManaging onderzoeker
06-51207093

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

307, 2019

Kamerbrief sterk technisch vmbo

Door |3 juli 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kamerbrief sterk technisch vmbo

Kamerbrief sterk technisch vmbo

De Monitor Sterk Techniekonderwijs; de nulmeting, gaat aan de feitelijke monitoring van het programma Sterk Techniekonderwijs vooraf. De Monitor is uitgevoerd door José Mulder (ResearchNed), Ronald Ferket (ecbo) en Christoph Meng (Research) Centre for Education and the Labour Market (ROA) en Anneke Westerhuis (ecbo).

207, 2019

Kompas21 lancering op 2 juli

Door |2 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Kompas21 lancering op 2 juli

Kompas21 lancering op 2 juli

Samen met 12 mbo-scholen ontwikkelde Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) dit instrument voor en door het mbo. ROC Friese Poort volgde als eerste deelnemer de Train-de-Trainer tweedaagse. Het doel van de tweedaagse was om KOMPAS21 goed te integreren binnen de onderwijsinstelling. Gedurende intensieve sessies zijn de medewerkers klaargestoomd om zelf als trainer aan de slag te gaan.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?