Goed bestuur in het mbo. Vorderingen in de implementatie van de Code Goed bestuur

Home » Portfolio » Goed bestuur in het mbo. Vorderingen in de implementatie van de Code Goed bestuur
Goed bestuur in het mbo. Vorderingen in de implementatie van de Code Goed bestuur2016-12-22T10:13:24+02:00

Project Description

Goed bestuur in het mbo. Vorderingen in de implementatie van de Code Goed bestuur

Evaluatie van de naleving en de werking van de code ‘Goed bestuur in de bve-sector’

Auteur(s): Maren Thomsen & Louise van de Venne
Publicatiedatum: november 2012

Sinds 2006 committeren besturen in de mbo-sector, verenigd in de MBO Raad, zich aan de Governance Code BVE. In deze code staan afspraken en handreikingen over ‘goed bestuur’ van de onderwijsorganisaties. Ecbo onderzocht de naleving en toepassing van de code.

In de Governance Code – na een bijstelling in 2008 code ‘Goed bestuur in de bve-sector’ genoemd – hebben de bestuurders in het middelbaar beroepsonderwijs afgesproken hoe zij ‘de onderlinge samenhang van de wijze van sturen, beheersen en toezicht houden van hun onderwijsorganisatie waarborgen, gericht op een efficiënte en effectieve realisatie van de doelstellingen, alsmede het daarover op een open wijze communiceren en verantwoording afleggen ten behoeve van belanghebbenden’.

Evaluatie

In de code is opgenomen dat de twee dragende partijen, de MBO Raad en het Platform Raden van Toezicht de code in gezamenlijkheid evalueren voor 1 januari 2012. Eind 2010 hebben zij daartoe de commissie ‘Governance, Handhaving en Codes’ ingesteld. In opdracht van deze commissie onderzocht ecbo de naleving en de werking van de code ‘Goed bestuur in de bve-sector’.

Centrale vraag

Doel van het onderzoek ‘Code Goed Bestuur BVE’ is het beantwoorden van de vraag: ‘Hoe ver is het implementatieproces van de Code Goed Bestuur BVE op het niveau van de colleges van bestuur op de mbo-instellingen gevorderd, in het bijzonder ten opzichte van een eerdere nulmeting in 2007’? Om die vraag te beantwoorden is een enquête gehouden onder (voorzitters van de) colleges van bestuur van alle mbo-instellingen.

Goed bestuur in het mbo. Vorderingen in de implementatie van de Code Goed bestuur

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

307, 2019

Kamerbrief sterk technisch vmbo

Door |3 juli 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kamerbrief sterk technisch vmbo

Kamerbrief sterk technisch vmbo

De Monitor Sterk Techniekonderwijs; de nulmeting, gaat aan de feitelijke monitoring van het programma Sterk Techniekonderwijs vooraf. De Monitor is uitgevoerd door José Mulder (ResearchNed), Ronald Ferket (ecbo) en Christoph Meng (Research) Centre for Education and the Labour Market (ROA) en Anneke Westerhuis (ecbo).

207, 2019

Kompas21 lancering op 2 juli

Door |2 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Kompas21 lancering op 2 juli

Kompas21 lancering op 2 juli

Samen met 12 mbo-scholen ontwikkelde Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) dit instrument voor en door het mbo. ROC Friese Poort volgde als eerste deelnemer de Train-de-Trainer tweedaagse. Het doel van de tweedaagse was om KOMPAS21 goed te integreren binnen de onderwijsinstelling. Gedurende intensieve sessies zijn de medewerkers klaargestoomd om zelf als trainer aan de slag te gaan.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?