Goed bestuur in het mbo. Vorderingen in de implementatie van de Code Goed bestuur

Home » Portfolio » Goed bestuur in het mbo. Vorderingen in de implementatie van de Code Goed bestuur
Goed bestuur in het mbo. Vorderingen in de implementatie van de Code Goed bestuur2016-12-22T10:13:24+00:00

Project Description

Goed bestuur in het mbo. Vorderingen in de implementatie van de Code Goed bestuur

Evaluatie van de naleving en de werking van de code ‘Goed bestuur in de bve-sector’

Auteur(s): Maren Thomsen & Louise van de Venne
Publicatiedatum: november 2012

Sinds 2006 committeren besturen in de mbo-sector, verenigd in de MBO Raad, zich aan de Governance Code BVE. In deze code staan afspraken en handreikingen over ‘goed bestuur’ van de onderwijsorganisaties. Ecbo onderzocht de naleving en toepassing van de code.

In de Governance Code – na een bijstelling in 2008 code ‘Goed bestuur in de bve-sector’ genoemd – hebben de bestuurders in het middelbaar beroepsonderwijs afgesproken hoe zij ‘de onderlinge samenhang van de wijze van sturen, beheersen en toezicht houden van hun onderwijsorganisatie waarborgen, gericht op een efficiënte en effectieve realisatie van de doelstellingen, alsmede het daarover op een open wijze communiceren en verantwoording afleggen ten behoeve van belanghebbenden’.

Evaluatie

In de code is opgenomen dat de twee dragende partijen, de MBO Raad en het Platform Raden van Toezicht de code in gezamenlijkheid evalueren voor 1 januari 2012. Eind 2010 hebben zij daartoe de commissie ‘Governance, Handhaving en Codes’ ingesteld. In opdracht van deze commissie onderzocht ecbo de naleving en de werking van de code ‘Goed bestuur in de bve-sector’.

Centrale vraag

Doel van het onderzoek ‘Code Goed Bestuur BVE’ is het beantwoorden van de vraag: ‘Hoe ver is het implementatieproces van de Code Goed Bestuur BVE op het niveau van de colleges van bestuur op de mbo-instellingen gevorderd, in het bijzonder ten opzichte van een eerdere nulmeting in 2007’? Om die vraag te beantwoorden is een enquête gehouden onder (voorzitters van de) colleges van bestuur van alle mbo-instellingen.

Goed bestuur in het mbo. Vorderingen in de implementatie van de Code Goed bestuur
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

2017-10-04T21:25:48+00:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

2017-05-18T16:48:55+00:00

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

2018-03-17T13:20:11+00:00

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerd nieuws

2002, 2019

Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

By |20 februari 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

Eindrapportage Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in het mbo

Er ligt een solide basis voor goed bestuur in het mbo. Dat concludeert de Monitoringscommissie Branchecode goed bestuur in de eindrapportage. In opdracht van de commissie onderzocht het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) de naleving en werking van de code goed bestuur.

1902, 2019

Save the Date: MBO BurgerschapLab festival 27 maart

By |19 februari 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Save the Date: MBO BurgerschapLab festival 27 maart

Save the Date: MBO BurgerschapLab festival 27 maart

Start morgen al met beter burgerschapsonderwijs: kom naar het MBO BurgerschapLab festival voor de feestelijke presentatie van de 15 plannen voor beter burgerschapsonderwijs, en ontdek welke het best past bij jouw mbo-school!

1802, 2019

Mbo-docent: een vak apart

By |18 februari 2019|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Mbo-docent: een vak apart

Mbo-docent: een vak apart

Op 7 november 2018 presenteerde de Onderwijsraad haar advies ‘Ruim baan voor leraren’, als antwoord op de zorg van het kabinet over het dreigende lerarentekort en om de kwaliteit van de lerarenopleiding te verbeteren. Het advies biedt, ondanks een sterke po/vo toon, veel  kansen, ruimte voor professionalisering en loopbaanontwikkeling van leraren; ook richting beroepsonderwijs. Het is aan de sector  beroepsonderwijs zelf om daarin samen met initiële lerarenopleidingen de handschoen op te pakken.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?