Feitelijke studieduur onderzocht

Home » Portfolio » Feitelijke studieduur onderzocht
Feitelijke studieduur onderzocht 2018-03-19T10:05:40+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Feitelijke studieduur onderzocht

Onderzoek naar de feitelijke studieduur mbo-opleidingen niveau 4, instroomcohort 2004 uit vmbo

Auteur(s): Jan Neuvel
Publicatiedatum: december 2011

Het terugbrengen van de opleidingsduur van opleidingen op mbo-niveau 4 is één van de punten uit het Actieplan Focus op vakmanschap 2011-2015. Ecbo onderzocht in opdracht van het betreffende projectteam de feitelijke studieduur van leerlingen op niveau 4.

Begin dit jaar heeft de minister van OCW het Actieplan Focus op vakmanschap 2011-2015 uitgebracht. Een van de voorgenomen maatregelen is om de nominale opleidingsduur van opleidingen op niveau 4 terug te brengen van vier naar drie jaar met mogelijk een uitzondering voor opleidingen in de sector Techniek.

Uitzonderingen
Hoewel er nog wordt gediscussieerd over de reikwijdte van de maatregel, is een projectteam met afgevaardigden uit het veld (MBO Raad, Colo, de mbo-instellingen en het Coördinatiepunt Colo) door de minister gevraagd om advies welke opleidingen eventueel een uitzonderingsstatus moeten krijgen, dat wil zeggen een nominale studieduur van 4 jaar mogen behouden.

Onderzoek
Op verzoek van het projectteam ‘Verkorting opleidingstijd niveau 4’ heeft ecbo in de onderwijsnummerbestanden onderzocht wat de feitelijke opleidingsduur is van vmbo’ers die het diploma niveau 4 halen. Algemene conclusie: de gemiddelde feitelijke opleidingsduur van alle leerlingen die in de bol een diploma op niveau 4 halen is 4,0 jaar. In de bbl is die feitelijke opleidingsduur 4,6 jaar.

Het volledige rapport Feitelijke studieduur mbo-opleidingen niveau 4, instroomcohort 2004 uit vmbo kunt u in de rechterkolom downloaden. De bijlage biedt een compleet overzicht van de studieduur, gedetailleerd op subdomeinen en naar crebo’s.

Feitelijke studieduur onderzocht
Download publicatie

Gerelateerde publicaties

2018-11-07T12:23:45+00:00

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

In dit paper brengen we een aantal actuele ontwikkelingen en onderzoeksresultaten in het beroepsonderwijs in kaart. Zowel vanuit het perspectief van docenten, instructeurs en praktijkopleiders, als vanuit het perspectief van beginnende docenten, masteropgeleide en gepromoveerde docenten. Al deze onderwijsprofessionals en de studenten die zij opleiden verdienen een aantrekkelijk beroepsperspectief en een goede voorbereiding daarop.

2018-07-26T16:41:09+00:00

Quickscan 6 – Evaluatie sectorplannen

Quickscan 6

Werkgevers- en werknemersorganisaties worden voor maximaal de helft van de kosten ondersteund door de overheid in hun plannen om mensen aan het werk te krijgen en te houden. Ecbo voert samen met SEO Economisch Onderzoek de monitoring en evaluatie van deze Regeling Cofinanciering Sectorplannen uit.

2018-04-17T18:28:38+00:00

Evaluatie nieuwe bekostiging vavo

In opdracht van ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Ecbo heeft in opdracht van het ministerie van OCW een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de wijziging in de bekostiging van het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo). Over het algemeen heeft de wijziging in de bekostiging van het vavo positief uitgepakt: het aanbod is behouden gebleven, de invloed van de gemeente op het toelatingsbeleid is verdwenen en de toegankelijkheid is gewaarborgd. Aandachtspunten zijn de kleinere instellingen en het groeiend aantal zorgleerlingen die drukken op de infrastructuur en bekostiging van het vavo.

Gerelateerd nieuws

412, 2018

SPRONG Educatief in januari 2019 open

By | 4 december 2018|Categories: Kennisverspreiding|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor SPRONG Educatief in januari 2019 open

SPRONG Educatief in januari 2019 open

In januari 2019 lanceren het NRO en Regieorgaan SIA het programma SPRONG Educatief. Hiermee zetten de regieorganen in op een structurele verbinding van regionale en nationale samenwerkingsverbanden op één thema binnen het praktijkgerichte onderwijsonderzoek. Het doel is te zorgen voor concentratie van de beschikbare onderzoekscapaciteit op de belangrijkste uitdagingen van het onderwijs, en daarmee voor het versterken van de kwaliteit en impact van het praktijkgerichte onderwijsonderzoek.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email