Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Home » Portfolio » Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs
Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs2017-05-18T16:48:55+02:00

Project Description

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Auteur(s): Patricia Brouwer en Carlos van Kan
Publicatiedatum: februari 2017

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

 

De educatieve minor beroepsonderwijs heeft als doel docenten techniek op te leiden specifiek voor het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Deze educatieve minor wordt aangeboden als onderdeel van de bachelor van technische opleidingen in het hoger beroepsonderwijs (hbo). Deelnemers aan de educatieve minor zullen zich enerzijds richten op de technische vakinhoud en anderzijds op het docentberoep in het mbo.

 

Vanuit het ministerie van OCW, directie mbo, is er richting het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) de vraag geformuleerd om de educatieve minors te monitoren die binnen de twee projecten van mbo-instellingen ontwikkeld worden. De vraag vanuit de directie mbo hebben wij als volgt opgevat: hoe kunnen de educatieve minors, die door de twee mbo-instellingen worden ontwikkeld, gemonitord worden teneinde uitspraken te doen over de kwaliteit ervan? In deze rapportage worden de resultaten van dit onderzoek gepresenteerd.

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Onderzoeker(s)

Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587

Gerelateerde publicaties

2019-09-13T13:28:51+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1009, 2019

Motiveren van laaggeletterden

Door |10 september 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Motiveren van laaggeletterden

Een literatuurstudie naar succesvolle interventies. In Nederland hebben ruim 2,5 miljoen volwassenen moeite met taal en rekenen. Vanuit het actieprogramma Tel mee met Taal is een 2-jarig onderzoek uitgevoerd dat een bijdrage moet leveren aan het terugdringen van het aantal mensen met taal- en rekenvaardigheden onder basisniveau.

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

Gerelateerde bijeenkomsten

mbo-diner Duurzaam #hoedan?

14 november @ 17:30 - 21:00

Dag van het mbo

18 november

Heeft u een vraag aan ons?