Ervaren werkdruk in het mbo

Home » Portfolio » Ervaren werkdruk in het mbo
Ervaren werkdruk in het mbo 2018-03-15T11:36:33+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag

Auteur(s): Rozemarijn van Toly, Annemarie Groot, Andrea Klaeijsen en Patricia Brouwer
Publicatiedatum: maart 2017

Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

Download hier het onderzoeksverslag in gemakkelijk printbare versie.

In dit verkennende onderzoek richtten de onderzoekers zich op het mbo. Ze zochten uit in hoeverre mbo-docenten in 2016 worstelden met werkdruk en brachten in kaart welke taken mbo-docenten als belastend ervaren. Alle uitspraken in dit rapport hebben betrekking op 973 mbo-docenten die de vragenlijst hebben ingevuld.

Ervaren werkdruk

De eerste onderzoeksvraag was in welke mate mbo-docenten werkdruk ervaren. Op basis van de verzamelde gegevens concluderen de onderzoekers dat de overgrote meerderheid van de respondenten die de vragenlijst hebben ingevuld veel tot zeer veel werkdruk ervaart. 74.3% van de respondenten geeft ervaren werkdruk een rapportcijfer van 8, 9 of 10.

Ervaren werkdruk in het mbo

Knelpunten

De tweede onderzoeksvraag ging over knelpunten, gevolgen en mogelijke oplossingsrichtingen waar het de ervaren werkdruk van mbo-docenten betreft. Belangrijke knelpunten voor werkdruk hebben te maken met tijd (tijdsindeling, taken buiten het primair proces en de hoeveelheid taken die in de tijd moet worden uitgevoerd) en met de schoolorganisatie (voorzieningen, materiaal en roostering) volgens de respondenten die de vragenlijst hebben ingevuld. De gevolgen van de ervaren werkdruk zijn volgens de respondenten niet alleen taakgerelateerd maar ook fysiek (slaapproblemen en burn-out verschijnselen) en spelen ook op persoonlijk vlak (frustratie en een scheve werk-privébalans). Mogelijke oplossingsrichtingen kunnen worden gezocht in persoonlijke bijdrages (eigen grenzen aangeven) maar ook in de schoolorganisatie (roostering en voorzieningen).

Het doel van dit verkennende onderzoek was om kwesties rondom werkdruk in het mbo te agenderen. Hiermee willen de onderzoekers bijdragen aan de discussie rondom werkdruk en de rol van praktijkgericht onderzoek in het signaleren van relevante kwesties. Vervolgonderzoek kan dit belangrijke vraagstuk verder uitdiepen en in kaart brengen. Te denken valt aan ervaren werkdruk in relatie tot wetgeving en nieuwe regels, bijvoorbeeld voortgevloeid uit Focus op Vakmanschap.

Bekijk hier de factsheet die we maakten over dit onderzoek.
Of bekijk het visuele onderzoeksverslag, ook in gemakkelijk printbare versie.

Bekijk hier de reactie van Stichting Onderwijsarbeidsmarktfonds mbo (SOM) op dit onderzoek.

Bekijk hier het artikel in vakblad Profiel dat de onderzoekers schreven naar aanleiding van dit onderzoek:
Toly, R. van, Groot, A. & Brouwer, P. (2017) Ervaren werkdruk en mogelijke wegen voor een oplossing. Vakblad Profiel (7), 28-29.

Ervaren werkdruk in het mbo
Download publicatie
Aanvragen factsheet

Onderzoeker(s)

Rozemarijn van Toly MSc
Rozemarijn van Toly MScOnderzoeker
06-10970967
Annemarie Groot, MA
Annemarie Groot, MAOnderzoeker
06-12127678
Dr. Andrea Klaeijsen
Dr. Andrea KlaeijsenOnderzoeker
06-13221935
Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587

Gerelateerde publicaties

2018-11-07T12:23:45+00:00

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

In dit paper brengen we een aantal actuele ontwikkelingen en onderzoeksresultaten in het beroepsonderwijs in kaart. Zowel vanuit het perspectief van docenten, instructeurs en praktijkopleiders, als vanuit het perspectief van beginnende docenten, masteropgeleide en gepromoveerde docenten. Al deze onderwijsprofessionals en de studenten die zij opleiden verdienen een aantrekkelijk beroepsperspectief en een goede voorbereiding daarop.

2018-07-26T09:51:31+00:00

Werk hebben en werk houden in het mbo

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

2018-03-15T11:36:33+00:00

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

Gerelateerd nieuws

1411, 2018

Onderzoeksrapport Ondernemendheidsvaardigheden in het mbo

By | 14 november 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Onderzoeksrapport Ondernemendheidsvaardigheden in het mbo

Onderzoeksrapport Ondernemendheidsvaardigheden in het mbo

Ondernemende mbo-studenten zijn positiever over hun prestaties op school en hebben meer vertrouwen in een succesvolle afronding van hun opleiding en succesvol werk in de toekomst. Het stimuleren van ondernemendheid tijdens de opleiding lijkt bij te dragen aan meer zelfvertrouwen. Dit blijkt uit het pilot-onderzoek dat Ecbo heeft uitgevoerd voor het ministerie van OCW. Het rapport wordt gelanceerd door minister Van Engelshoven in de Global Entrepreneurship Week, van 12-16 november op hogeschool Rotterdam. De minister vraagt daar aandacht voor het belang van ondernemendheidsonderwijs. 

1411, 2018

Promoveren in onderwijskundig onderzoek – iets voor jou?

By | 14 november 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Promoveren in onderwijskundig onderzoek – iets voor jou?

Promoveren in onderwijskundig onderzoek - iets voor jou?

In september 2019 start een nieuwe ronde van het pre-promotietraject voor docenten in het mbo. Aanmelden voor deze derde ronde kan vanaf januari 2019.

410, 2018

Practoraat Brede Vorming gelanceerd in co-creatie met ecbo

By | 4 oktober 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding, Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Practoraat Brede Vorming gelanceerd in co-creatie met ecbo

Practoraat Brede Vorming gelanceerd in co-creatie met ecbo

Op 3 oktober is het practoraat Brede Vorming gestart bij ROC Friese Poort. Koen Vos is als practor geïnstalleerd en gaat de komende vier jaar verder aan de slag met brede vorming in het mbo. Ter voorbereiding op het practoraat schreven ROC Friese Poort en ecbo de publicatie ‘brede vorming: waarom nu?’. In de komende vier jaar zal ecbo het practoraat ondersteunen op onderzoeksmatig vlak, waarbij onder andere gewerkt wordt aan een leergang voor onderwijsprofessionals en een keuzedeel rondom community service learning.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email