Een rol van betekenis

Home » Portfolio » Een rol van betekenis
Een rol van betekenis 2017-07-13T10:20:37+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Een rol van betekenis

Deelnemerbetrokkenheid bij innovatie primaire proces mbo.

Auteur(s): Eva Voncken en Flora Breemer
Publicatiedatum: februari 2008

Beleidsnota’s staan vol met termen als ‘de deelnemer centraal’ en ‘vraaggericht werken’. Maar lukt het ook dat in de praktijk gestalte te geven? En hoe en waar heeft de deelnemer dan invloed?

MGK heeft een verkennend onderzoek uitgevoerd naar de rol van de deelnemer bij (innovatie van) het primaire proces. Uit onderzoek blijkt dat deelnemerbetrokkenheid bij het primaire proces een positief effect heeft op het leerproces: op motivatie en betrokkenheid van deelnemers, op de kwaliteit van het onderwijs in termen van de effectiviteit van de leeromgeving en waar het gaat om de eigen loopbaan.

In het onderzoek dat uitgevoerd is aan de hand van interviews en schriftelijke vragenlijsten onder deelnemers en docenten stonden vier rollen van deelnemers centraal. De rol van de deelnemer als kritisch consument, die van kwaliteitsbewaker, de deelnemer als regisseur van zijn/haar eigen leerloopbaan en de deelnemer als co-maker van het primaire proces.

De geschetste rollen worden alle vier door zowel geïnterviewden, als deelnemers als docenten herkend, zij het niet in dezelfde mate. Dat geldt nog sterker voor de mate waarin men de rollen als belangrijk bestempelt. Een paar voorbeelden: Afgemeten aan de afwegingen die gemaakt worden om tot een bewuste school- en/of opleidingskeuze te komen, lijkt er bij de deelnemers over de hele linie enigszins sprake te zijn van kritisch consumentschap, terwijl docenten dat wel zo ervaren.

De keuze voor een ROC of AOC blijkt vaak tegen te vallen. Bijna driekwart van de deelnemers zou niet meer voor dezelfde school kiezen of twijfelt daarover. Als het gaat om de opleiding zou de helft van de deelnemers die niet opnieuw kiezen of aarzelt daarover. De rol van de deelnemer als kwaliteitsbewaker komt in z’n formele vorm, via medezeggenschap en studentenraden, niet goed uit de verf, zo laat dit en ook ander onderzoek zien. Hoewel twee derde van de deelnemers aangeeft zijn of haar mening kwijt te kunnen als men dat wil, nodigt de school daar in een minderheid van de gevallen toe uit. Deelnemers hebben veel suggesties voor verbetering.

Het gaat niet alleen om de mening van deelnemers op te sporen; het gaat er vooral om goed naar ze te luisteren/ze serieus te nemen en vervolgens ook daarnaar handelen en de resultaten terug te koppelen, zo beamen ook docenten. Op dit moment kan een op de tien deelnemers een concreet voorbeeld noemen van iets dat in de school veranderd is naar aanleiding van inbreng van studenten. De rol van co-maker komt nog maar mondjesmaat voor. Onderwerpen waarop deelnemers enige invloed hebben zijn de volgorde waarin ze hun werk doen, het werktempo en de groepsindeling, zo geven zowel docenten als deelnemers aan.

De geïnterviewden geven aan dat meer betrokkenheid van de deelnemers bij het primaire proces nodig en wenselijk is en nog te weinig gestalte krijgt. Ook deelnemers zijn doorgaans die mening toegedaan. Docenten zijn van mening dat deelnemers meer invloed hebben dan deelnemers zelf aangeven. Tegelijkertijd vindt minder dan de helft van de docenten de rol van co-maker belangrijk en denken docenten vaak van hun collega’s dat die vinden dat deelnemers niet in staat zijn deze rol op zich te nemen. Eén van de aanbevelingen van het rapport is daarom deelnemerbetrokkenheid niet over te laten aan ‘toevalligheden’, maar een visie en beleid op deelnemerbetrokkenheid te ontwikkelen dat  gedragen wordt door de instelling. Dat begint met het duidelijk maken van de bijdrage van deelnemerbetrokkenheid.

Een rol van betekenis
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

2017-10-04T21:25:48+00:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

2017-05-18T16:48:55+00:00

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

2018-03-17T13:20:11+00:00

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerd nieuws

412, 2018

SPRONG Educatief in januari 2019 open

By | 4 december 2018|Categories: Kennisverspreiding|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor SPRONG Educatief in januari 2019 open

SPRONG Educatief in januari 2019 open

In januari 2019 lanceren het NRO en Regieorgaan SIA het programma SPRONG Educatief. Hiermee zetten de regieorganen in op een structurele verbinding van regionale en nationale samenwerkingsverbanden op één thema binnen het praktijkgerichte onderwijsonderzoek. Het doel is te zorgen voor concentratie van de beschikbare onderzoekscapaciteit op de belangrijkste uitdagingen van het onderwijs, en daarmee voor het versterken van de kwaliteit en impact van het praktijkgerichte onderwijsonderzoek.

Gerelateerde bijeenkomsten

Debat excellentie en talentontwikkeling

22 januari 2019 @ 17:00 - 19:00

Webinar Kritisch Denken

1 februari 2019 @ 12:00 - 12:45

Domile februari 2019

7 februari 2019 @ 15:30 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email