Een leven lang leren

Home » Portfolio » Een leven lang leren
Een leven lang leren 2018-01-19T14:18:44+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Een leven lang leren

Vraag en aanbod van het beroepsonderwijs

Auteur(s): Amélia Roman & Marieke Buisman
Publicatiedatum: december 2011

Scholing van volwassen, ook wel postinitieel onderwijs, is onlosmakelijk verbonden met de Nederlandse ambitie om bij de mondiale top vijf van kenniseconomieën te horen. Hoe staat het met een ‘leven lang leren’ als voorwaarde voor economische ontwikkeling?

Postinitieel onderwijs wordt voor een groot deel verzorgd door de private sector. Maar ook de door de overheid gefinancierde publieke onderwijsinstellingen bieden vormen van contractonderwijs aan volwassenen. Concurrentievervalsing of een wenselijke kruisbestuiving tussen initieel en postinintieel onderwijs, en tussen onderwijs en arbeidsmarkt? De onderzoeksrapportage Een leven lang leren combineert verschillende ecbo-onderzoeken naar postinitieel onderwijs om deze discussie te voeden.

Trends en inzichten

In 2010 zijn twee eerder uitgevoerde onderzoeken herhaald zodat trendanalyses mogelijk zijn. De monitor postinitieel is een onderzoek naar de deelname van volwassenen aan postinitieel onderwijs. De monitor publieke infrastructuur onderzoekt de positie van de publieke infrastructuur (roc’s, aoc’s, vakscholen en hbo’s) in de markt van postinitieel onderwijs. Door beide onderzoeken te combineren kan bovendien inzicht gegeven worden in de (mis)match tussen vraag en aanbod.

Meer weten?

Het onderzoek Een leven lang leren is in twee versies verschenen: een publieksversie en de volledige onderzoeksrapportage. Hieronder geven we kort enkele resultaten van en inzichten uit de onderzoeken weer.

Deelname aan postinitieel leren:

  • In 2010 heeft voor het eerst meer dan de helft van de Nederlandse beroepsbevolking in het afgelopen jaar deelgenomen aan een werkgerelateerde cursus of scholing. De Nederlandse ambities naar aanleiding van de Lissabon-doelstellingen zijn echter niet behaald.
  • Groepen die altijd een lager deelnamepercentage kenden, zoals jongeren, vrouwen, deeltijdwerkers en zelfstandigen, beginnen hun achterstand in te lopen of hebben hun achterstand al ingelopen.

De rol van de publieke infrastructuur in de markt van postinitieel onderwijs:

  • Het aandeel van de publieke infrastructuur in de markt van postinitieel onderwijs is klein en kromp jarenlang. Voor het eerst laten de roc’s weer een flinke groei zien tot een aandeel van 8%.
  • Mbo-instellingen organiseren de contractactiviteiten al vaker intern: in clusters of units. Met name de BV lijkt als organisatievorm te hebben afgedaan. Niet de zelfstandigheid ten opzichte van, maar juist de verbondenheid met de instelling lijkt nu centraal te staan in de afweging rond de organisatievorm.
  • De omzet en het aantal deelnemers van het contractonderwijs groeit. Voorzichtig is de trend zichtbaar dat instellingen met een relatief hoge omzet vaker een groei laten zien dan instellingen met een relatief lage omzet. Driekwart van de instellingen hoopt een verdere groei te bewerkstelligen.
Arbeidsmarktreserves in beeld
Download publicatie
Marieke BuismanOnderzoeker
Amélia RomanOnderzoeker

Gerelateerde publicaties

2018-11-07T12:23:45+00:00

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

In dit paper brengen we een aantal actuele ontwikkelingen en onderzoeksresultaten in het beroepsonderwijs in kaart. Zowel vanuit het perspectief van docenten, instructeurs en praktijkopleiders, als vanuit het perspectief van beginnende docenten, masteropgeleide en gepromoveerde docenten. Al deze onderwijsprofessionals en de studenten die zij opleiden verdienen een aantrekkelijk beroepsperspectief en een goede voorbereiding daarop.

2018-07-26T16:41:09+00:00

Quickscan 6 – Evaluatie sectorplannen

Quickscan 6

Werkgevers- en werknemersorganisaties worden voor maximaal de helft van de kosten ondersteund door de overheid in hun plannen om mensen aan het werk te krijgen en te houden. Ecbo voert samen met SEO Economisch Onderzoek de monitoring en evaluatie van deze Regeling Cofinanciering Sectorplannen uit.

2018-04-17T18:28:38+00:00

Evaluatie nieuwe bekostiging vavo

In opdracht van ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Ecbo heeft in opdracht van het ministerie van OCW een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de wijziging in de bekostiging van het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo). Over het algemeen heeft de wijziging in de bekostiging van het vavo positief uitgepakt: het aanbod is behouden gebleven, de invloed van de gemeente op het toelatingsbeleid is verdwenen en de toegankelijkheid is gewaarborgd. Aandachtspunten zijn de kleinere instellingen en het groeiend aantal zorgleerlingen die drukken op de infrastructuur en bekostiging van het vavo.

Gerelateerd nieuws

412, 2018

SPRONG Educatief in januari 2019 open

By | 4 december 2018|Categories: Kennisverspreiding|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor SPRONG Educatief in januari 2019 open

SPRONG Educatief in januari 2019 open

In januari 2019 lanceren het NRO en Regieorgaan SIA het programma SPRONG Educatief. Hiermee zetten de regieorganen in op een structurele verbinding van regionale en nationale samenwerkingsverbanden op één thema binnen het praktijkgerichte onderwijsonderzoek. Het doel is te zorgen voor concentratie van de beschikbare onderzoekscapaciteit op de belangrijkste uitdagingen van het onderwijs, en daarmee voor het versterken van de kwaliteit en impact van het praktijkgerichte onderwijsonderzoek.

Gerelateerd events

Debat excellentie en talentontwikkeling

22 januari 2019 @ 17:00 - 19:00

Webinar Kritisch Denken

1 februari 2019 @ 12:00 - 12:45

Domile februari 2019

7 februari 2019 @ 15:30 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email