Een leven lang leren

Home » Portfolio » Een leven lang leren
Een leven lang leren2018-01-19T14:18:44+02:00

Project Description

Een leven lang leren

Vraag en aanbod van het beroepsonderwijs

Auteur(s): Amélia Roman & Marieke Buisman
Publicatiedatum: december 2011

Scholing van volwassen, ook wel postinitieel onderwijs, is onlosmakelijk verbonden met de Nederlandse ambitie om bij de mondiale top vijf van kenniseconomieën te horen. Hoe staat het met een ‘leven lang leren’ als voorwaarde voor economische ontwikkeling?

Postinitieel onderwijs wordt voor een groot deel verzorgd door de private sector. Maar ook de door de overheid gefinancierde publieke onderwijsinstellingen bieden vormen van contractonderwijs aan volwassenen. Concurrentievervalsing of een wenselijke kruisbestuiving tussen initieel en postinintieel onderwijs, en tussen onderwijs en arbeidsmarkt? De onderzoeksrapportage Een leven lang leren combineert verschillende ecbo-onderzoeken naar postinitieel onderwijs om deze discussie te voeden.

Trends en inzichten

In 2010 zijn twee eerder uitgevoerde onderzoeken herhaald zodat trendanalyses mogelijk zijn. De monitor postinitieel is een onderzoek naar de deelname van volwassenen aan postinitieel onderwijs. De monitor publieke infrastructuur onderzoekt de positie van de publieke infrastructuur (roc’s, aoc’s, vakscholen en hbo’s) in de markt van postinitieel onderwijs. Door beide onderzoeken te combineren kan bovendien inzicht gegeven worden in de (mis)match tussen vraag en aanbod.

Meer weten?

Het onderzoek Een leven lang leren is in twee versies verschenen: een publieksversie en de volledige onderzoeksrapportage. Hieronder geven we kort enkele resultaten van en inzichten uit de onderzoeken weer.

Deelname aan postinitieel leren:

  • In 2010 heeft voor het eerst meer dan de helft van de Nederlandse beroepsbevolking in het afgelopen jaar deelgenomen aan een werkgerelateerde cursus of scholing. De Nederlandse ambities naar aanleiding van de Lissabon-doelstellingen zijn echter niet behaald.
  • Groepen die altijd een lager deelnamepercentage kenden, zoals jongeren, vrouwen, deeltijdwerkers en zelfstandigen, beginnen hun achterstand in te lopen of hebben hun achterstand al ingelopen.

De rol van de publieke infrastructuur in de markt van postinitieel onderwijs:

  • Het aandeel van de publieke infrastructuur in de markt van postinitieel onderwijs is klein en kromp jarenlang. Voor het eerst laten de roc’s weer een flinke groei zien tot een aandeel van 8%.
  • Mbo-instellingen organiseren de contractactiviteiten al vaker intern: in clusters of units. Met name de BV lijkt als organisatievorm te hebben afgedaan. Niet de zelfstandigheid ten opzichte van, maar juist de verbondenheid met de instelling lijkt nu centraal te staan in de afweging rond de organisatievorm.
  • De omzet en het aantal deelnemers van het contractonderwijs groeit. Voorzichtig is de trend zichtbaar dat instellingen met een relatief hoge omzet vaker een groei laten zien dan instellingen met een relatief lage omzet. Driekwart van de instellingen hoopt een verdere groei te bewerkstelligen.
Arbeidsmarktreserves in beeld
Marieke BuismanOnderzoeker
Amélia RomanOnderzoeker

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

307, 2019

Kamerbrief sterk technisch vmbo

Door |3 juli 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kamerbrief sterk technisch vmbo

Kamerbrief sterk technisch vmbo

De Monitor Sterk Techniekonderwijs; de nulmeting, gaat aan de feitelijke monitoring van het programma Sterk Techniekonderwijs vooraf. De Monitor is uitgevoerd door José Mulder (ResearchNed), Ronald Ferket (ecbo) en Christoph Meng (Research) Centre for Education and the Labour Market (ROA) en Anneke Westerhuis (ecbo).

207, 2019

Kompas21 lancering op 2 juli

Door |2 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Kompas21 lancering op 2 juli

Kompas21 lancering op 2 juli

Samen met 12 mbo-scholen ontwikkelde Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) dit instrument voor en door het mbo. ROC Friese Poort volgde als eerste deelnemer de Train-de-Trainer tweedaagse. Het doel van de tweedaagse was om KOMPAS21 goed te integreren binnen de onderwijsinstelling. Gedurende intensieve sessies zijn de medewerkers klaargestoomd om zelf als trainer aan de slag te gaan.

Gerelateerd events

symposium Leeromgeving van de Toekomst

19 september @ 09:30 - 18:30

Domile oktober 2019

10 oktober @ 15:30 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?