Duurzaam vernieuwen

Home » Portfolio » Duurzaam vernieuwen
Duurzaam vernieuwen2017-10-17T11:58:13+02:00

Project Description

Duurzaam vernieuwen

Stand van zaken van de integraal herontwerp bij ROC de Leijgraaf

Auteur(s): Maaike van Kessel & Aad Oosterhof (Van Kessel & Oosterhof)
Publicatiedatum: mei 2012

In 2004 startte ROC de Leijgraaf een vernieuwingstraject onder de noemer ‘integraal herontwerp’. Het Horizononderzoek volgt dit innovatieproces van het schooljaar 2008/9 tot en met 2012/13. Het artikel Duurzaam vernieuwen geeft een tussenstand van waar De Leijgraaf nu staat.

In het artikel meten de auteurs de tussenstand van het vernieuwingstraject van De Leijgraaf af aan inzichten die zijn opgaan in de review Leren over innoveren van Sietske Waslander. Centrale vraag: hoe werkt duurzame vernieuwing van onderwijs en organisatie?

Achtergrond

ROC de Leijgraaf heeft de ambitie om zich te transformeren tot een kennisonderneming. In 2004 is een herontwerp in gang gezet, dat steunt op vijf samenhangende pijlers: Beroepsgerichte didactiek & pedagogiek’, Begeleiding van deelnemers, Flexibiliseren, Werken in teams en Regionale inbedding.

Horizononderzoek

In het Horizononderzoek laat De Leijgraaf dit ingrijpende vernieuwingsproces onderzoeken door prof. dr. Sietske Waslander (TiasNimbas Business School) en drs. Maaike van Kessel (Van Kessel &Oosterhof). Het Horizononderzoek is, na een voorbereidingsperiode, in het voorjaar van 2009 gestart met onderzoeksactiviteiten en loopt tot eind 2013. Dit onderzoek is een gezamenlijk initiatief van ecbo en ROC de Leijgraaf.

Praktijk van verandering

De hoofdvraag in het Horizononderzoek is in welke mate de beoogde doelen van het transformatieproces bij De Leijgraaf worden gerealiseerd. Het gaat hierbij om effecten voor deelnemers, medewerkers en het ROC als geheel. Als aanvulling op deze beschrijving beoogt het onderzoek kennis te ontwikkelen over het hóe en waaróm van het realiseren – dan wel uitblijven – van de beoogde veranderingen.

Duurzaam vernieuwen

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

307, 2019

Kamerbrief sterk technisch vmbo

Door |3 juli 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kamerbrief sterk technisch vmbo

Kamerbrief sterk technisch vmbo

De Monitor Sterk Techniekonderwijs; de nulmeting, gaat aan de feitelijke monitoring van het programma Sterk Techniekonderwijs vooraf. De Monitor is uitgevoerd door José Mulder (ResearchNed), Ronald Ferket (ecbo) en Christoph Meng (Research) Centre for Education and the Labour Market (ROA) en Anneke Westerhuis (ecbo).

207, 2019

Kompas21 lancering op 2 juli

Door |2 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Kompas21 lancering op 2 juli

Kompas21 lancering op 2 juli

Samen met 12 mbo-scholen ontwikkelde Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) dit instrument voor en door het mbo. ROC Friese Poort volgde als eerste deelnemer de Train-de-Trainer tweedaagse. Het doel van de tweedaagse was om KOMPAS21 goed te integreren binnen de onderwijsinstelling. Gedurende intensieve sessies zijn de medewerkers klaargestoomd om zelf als trainer aan de slag te gaan.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?