Doorstroom mbo-hbo verbeteren: hoe doen scholen dat?

Home » Portfolio » Doorstroom mbo-hbo verbeteren: hoe doen scholen dat?
Doorstroom mbo-hbo verbeteren: hoe doen scholen dat?2019-09-04T07:46:20+02:00

Project Description

Doorstroom mbo-hbo verbeteren: hoe doen scholen dat?

Een inventarisatie bij veertien mbo- en hbo-instellingen.

Auteur(s): José Mulder, m.m.v. Kristof de Witte, Eline Sneyers, Martijn Peters & Ruud Klarus
Publicatiedatum: september 2016

Er doen veertien mbo- en hbo-instellingen mee aan het NRO Onderzoek “Verbeterde aansluiting mbo-hbo. Wat werkt?”. Binnen deze scholen is een inventarisatie gemaakt van alle trajecten die lopen om de doorstroom mbo-hbo te verbeteren.

Bij deze veertien scholen is in de periode november 2015-april 2016 geïnventariseerd welke trajecten er binnen de instelling lopen om de doorstroom mbo-hbo te verbeteren en hoe die trajecten eruit zien. Dit rapport beschrijft de analyse van de verzamelde gegevens.

De inventarisatie van de trajecten laat zien dat het opzetten van doorstroomtrajecten in de praktijk geen sinecure is. Het is voor mbo en hbo-partners niet alleen lastig elkaar te vinden, meestal zijn detailleerde doorstroom- en uitvalcijfers binnen de opleiding niet bekend en is onduidelijk of en waarom de doorstroom binnen de eigen opleiding niet goed verloopt. Vanuit zo’n situatie een gezamenlijk traject opzetten terwijl de verplichtingen binnen de eigen instelling voor gaan: dat is verre van eenvoudig en kan niet anders dan met ups en downs gepaard gaan.

Samenwerking tussen mbo- en hbo-instellingen als dé manier om doorstroom te verbeteren, kent dan ook meer haken en ogen dan men misschien op papier zou verwachten.

Doorstroom mbo-hbo verbeteren: hoe doen scholen dat?

Onderzoeker(s)

Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140

Gerelateerde publicaties

2019-09-13T13:28:51+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1009, 2019

Motiveren van laaggeletterden

Door |10 september 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Motiveren van laaggeletterden

Een literatuurstudie naar succesvolle interventies. In Nederland hebben ruim 2,5 miljoen volwassenen moeite met taal en rekenen. Vanuit het actieprogramma Tel mee met Taal is een 2-jarig onderzoek uitgevoerd dat een bijdrage moet leveren aan het terugdringen van het aantal mensen met taal- en rekenvaardigheden onder basisniveau.

Gerelateerd events

Webinar Vraagarticulatie 14 november

14 november @ 15:30 - 16:30

mbo-diner Duurzaam #hoedan?

14 november @ 17:30 - 21:00

Dag van het mbo

18 november

Heeft u een vraag aan ons?