Doorstroom mbo-hbo verbeteren: hoe doen scholen dat?

Home » Portfolio » Doorstroom mbo-hbo verbeteren: hoe doen scholen dat?
Doorstroom mbo-hbo verbeteren: hoe doen scholen dat?2018-03-17T13:39:19+02:00

Project Description

Doorstroom mbo-hbo verbeteren: hoe doen scholen dat?

Een inventarisatie bij veertien mbo- en hbo-instellingen.

Auteur(s): José Mulder, m.m.v. Kristof de Witte, Eline Sneyers, Martijn Peters & Ruud Klarus
Publicatiedatum: september 2016

Er doen veertien mbo- en hbo-instellingen mee aan het NRO Onderzoek “Verbeterde aansluiting mbo-hbo. Wat werkt?”. Binnen deze scholen is een inventarisatie gemaakt van alle trajecten die lopen om de doorstroom mbo-hbo te verbeteren.

Bij deze veertien scholen is in de periode november 2015-april 2016 geïnventariseerd welke trajecten er binnen de instelling lopen om de doorstroom mbo-hbo te verbeteren en hoe die trajecten eruit zien. Dit rapport beschrijft de analyse van de verzamelde gegevens.

De inventarisatie van de trajecten laat zien dat het opzetten van doorstroomtrajecten in de praktijk geen sinecure is. Het is voor mbo en hbo-partners niet alleen lastig elkaar te vinden, meestal zijn detailleerde doorstroom- en uitvalcijfers binnen de opleiding niet bekend en is onduidelijk of en waarom de doorstroom binnen de eigen opleiding niet goed verloopt. Vanuit zo’n situatie een gezamenlijk traject opzetten terwijl de verplichtingen binnen de eigen instelling voor gaan: dat is verre van eenvoudig en kan niet anders dan met ups en downs gepaard gaan.

Samenwerking tussen mbo- en hbo-instellingen als dé manier om doorstroom te verbeteren, kent dan ook meer haken en ogen dan men misschien op papier zou verwachten.

Doorstroom mbo-hbo verbeteren: hoe doen scholen dat?

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

307, 2019

Kamerbrief sterk technisch vmbo

Door |3 juli 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kamerbrief sterk technisch vmbo

Kamerbrief sterk technisch vmbo

De Monitor Sterk Techniekonderwijs; de nulmeting, gaat aan de feitelijke monitoring van het programma Sterk Techniekonderwijs vooraf. De Monitor is uitgevoerd door José Mulder (ResearchNed), Ronald Ferket (ecbo) en Christoph Meng (Research) Centre for Education and the Labour Market (ROA) en Anneke Westerhuis (ecbo).

207, 2019

Kompas21 lancering op 2 juli

Door |2 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Kompas21 lancering op 2 juli

Kompas21 lancering op 2 juli

Samen met 12 mbo-scholen ontwikkelde Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) dit instrument voor en door het mbo. ROC Friese Poort volgde als eerste deelnemer de Train-de-Trainer tweedaagse. Het doel van de tweedaagse was om KOMPAS21 goed te integreren binnen de onderwijsinstelling. Gedurende intensieve sessies zijn de medewerkers klaargestoomd om zelf als trainer aan de slag te gaan.

Gerelateerd events

symposium Leeromgeving van de Toekomst

19 september @ 09:30 - 18:30

Domile oktober 2019

10 oktober @ 15:30 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?