Docenten Omgangskunde en Pedagogiek in het mbo: aanbod, vraag en inzet

Home » Portfolio » Docenten Omgangskunde en Pedagogiek in het mbo: aanbod, vraag en inzet
Docenten Omgangskunde en Pedagogiek in het mbo: aanbod, vraag en inzet2018-03-19T09:51:58+02:00

Project Description

Docenten Omgangskunde en Pedagogiek in het mbo: aanbod, vraag en inzet

Arbeidsmarkt van onderwijspersoneel

Auteur(s): Louise van de Venne, Jan Neuvel & Wil van Esch
Publicatiedatum: november 2013

Minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker (OCW) boden de Tweede Kamer onlangs een aantal rapporten en notities aan onder de gemeenschappelijke noemer ‘Arbeidsmarkt van onderwijspersoneel’. Een van de onderliggende rapporten is een bijdrage van ecbo: Docenten Omgangskunde en Pedagogiek in het mbo: aanbod, vraag en inzet.

In opdracht van het ministerie van OCW gaan de verschillende rapporten vooral in op de kwantitatieve ontwikkeling van vraag en aanbod op de onderwijsarbeidsmarkt voor het primair en voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs op lange termijn.

Omgangskunde en Pedagogiek

Voor afgestudeerden aan de tweedegraads lerarenopleidingen voor Omgangskunde en Pedagogiek is het Middelbaar beroepsonderwijs (mbo) een belangrijk werkveld. Deze vakken worden in het mbo vooral op regionale opleidingscentra (roc’s) onder andere noemers aangeboden. In de onderbouw van het voorgezet onderwijs, waar de afgestudeerden ook benoembaar zijn, staan Omgangskunde en Pedagogiek niet vaak op het rooster.

Vervangingsvraag

Over de behoefte van mbo-instellingen aan leraren voor de vakken Omgangskunde en Pedagogiek, of vakken die deze elementen bevatten, is echter weinig bekend. Het ministerie van OCW wilde weten hoe groot de vraag naar deze leraren is en hoe die vraag zich verhoudt tot het aanbod aan afgestudeerden aan de lerarenopleidingen. Het onderzoek van ecbo brengt aanbod en vraag in kaart en concludeert onder meer dat er de komende jaren hoogstwaarschijnlijk alleen sprake zal zijn van een vervangingsvraag.

Meer informatie

Over deze en andere conclusie leest u meer in de ecbo-publicatie Docenten Omgangskunde en Pedagogiek in het mbo: aanbod, vraag en inzet. De overige rapporten en de aanbiedingsbrief van de minister en staatssecretaris leest u op de website van de Rijksoverheid.
Docenten Omgangskunde en Pedagogiek in het mbo: aanbod, vraag en inzet
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

2018-11-07T12:23:45+02:00

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

In dit paper brengen we een aantal actuele ontwikkelingen en onderzoeksresultaten in het beroepsonderwijs in kaart. Zowel vanuit het perspectief van docenten, instructeurs en praktijkopleiders, als vanuit het perspectief van beginnende docenten, masteropgeleide en gepromoveerde docenten. Al deze onderwijsprofessionals en de studenten die zij opleiden verdienen een aantrekkelijk beroepsperspectief en een goede voorbereiding daarop.

2018-07-26T09:51:31+02:00

Werk hebben en werk houden in het mbo

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

2018-03-15T11:36:33+02:00

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

Gerelateerd nieuws

1605, 2019

Meet-up Digitalisering van het mbo

By |16 mei 2019|Categories: Arbeidsmarkt, Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Meet-up Digitalisering van het mbo

Meet-up Digitalisering van het mbo

Ben jij een digivaardige docent, middenmanager of directielid, een deskundige op het gebied van digitalisering van het mbo, een softwareleverancier of iemand met een uitgesproken mening over digitalisering van het mbo, kom dan op 13 of 19 juni naar JaarbeursMeet-up in Utrecht en ga in gesprek met de OCW beleidsmedewerkers die betrokken zijn bij digitalisering van het mbo!

705, 2019

Platform Teacher in the lead!

By |7 mei 2019|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Platform Teacher in the lead!

Platform Teacher in the lead

De deelnemers van de mini-leergang Teacher in the Lead wilden graag doorgaan met het delen van actuele ontwikkelingen en het samen bouwen aan de rol van teacher in the lead. Op initiatief van de BVMBO in samenwerking met ecbo is er een platform opgericht. Op donderdag 21 maart waren de deelnemers van het platform te gast op het Koning Willem 1 College. Lees hier meer over deze bijeenkomst.

705, 2019

Succesvolle afsluiting Leergang Teacher in the lead, op naar de volgende editie!

By |7 mei 2019|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Succesvolle afsluiting Leergang Teacher in the lead, op naar de volgende editie!

Succesvolle afsluiting Leergang Teacher in the lead, op naar de volgende editie!

Ben jij docent in het mbo en heb jij een voortrekkersrol? Ben jij een teacher in the lead en wil je goed op de hoogte zijn van de actuele ontwikkelingen in de (beleids)context van het mbo? De mini-leergang 'Teacher in the lead' helpt je hierbij. Binnenkort gaat de volgende editie van deze leergang van start.

Heeft u een vraag aan ons?