Docenten Omgangskunde en Pedagogiek in het mbo: aanbod, vraag en inzet

Home » Portfolio » Docenten Omgangskunde en Pedagogiek in het mbo: aanbod, vraag en inzet
Docenten Omgangskunde en Pedagogiek in het mbo: aanbod, vraag en inzet 2018-03-19T09:51:58+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Docenten Omgangskunde en Pedagogiek in het mbo: aanbod, vraag en inzet

Arbeidsmarkt van onderwijspersoneel

Auteur(s): Louise van de Venne, Jan Neuvel & Wil van Esch
Publicatiedatum: november 2013

Minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker (OCW) boden de Tweede Kamer onlangs een aantal rapporten en notities aan onder de gemeenschappelijke noemer ‘Arbeidsmarkt van onderwijspersoneel’. Een van de onderliggende rapporten is een bijdrage van ecbo: Docenten Omgangskunde en Pedagogiek in het mbo: aanbod, vraag en inzet.

In opdracht van het ministerie van OCW gaan de verschillende rapporten vooral in op de kwantitatieve ontwikkeling van vraag en aanbod op de onderwijsarbeidsmarkt voor het primair en voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs op lange termijn.

Omgangskunde en Pedagogiek

Voor afgestudeerden aan de tweedegraads lerarenopleidingen voor Omgangskunde en Pedagogiek is het Middelbaar beroepsonderwijs (mbo) een belangrijk werkveld. Deze vakken worden in het mbo vooral op regionale opleidingscentra (roc’s) onder andere noemers aangeboden. In de onderbouw van het voorgezet onderwijs, waar de afgestudeerden ook benoembaar zijn, staan Omgangskunde en Pedagogiek niet vaak op het rooster.

Vervangingsvraag

Over de behoefte van mbo-instellingen aan leraren voor de vakken Omgangskunde en Pedagogiek, of vakken die deze elementen bevatten, is echter weinig bekend. Het ministerie van OCW wilde weten hoe groot de vraag naar deze leraren is en hoe die vraag zich verhoudt tot het aanbod aan afgestudeerden aan de lerarenopleidingen. Het onderzoek van ecbo brengt aanbod en vraag in kaart en concludeert onder meer dat er de komende jaren hoogstwaarschijnlijk alleen sprake zal zijn van een vervangingsvraag.

Meer informatie

Over deze en andere conclusie leest u meer in de ecbo-publicatie Docenten Omgangskunde en Pedagogiek in het mbo: aanbod, vraag en inzet. De overige rapporten en de aanbiedingsbrief van de minister en staatssecretaris leest u op de website van de Rijksoverheid.
Docenten Omgangskunde en Pedagogiek in het mbo: aanbod, vraag en inzet
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

2017-06-15T11:08:58+00:00

Werk hebben en werk houden in het mbo

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

2018-03-15T11:36:33+00:00

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

2016-12-21T20:55:50+00:00

Het PDG-traject herzien

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Gerelateerd nieuws

106, 2018

Onderzoeksvoorstel naar begeleiding startende docenten in het mbo gehonoreerd

By | 1 juni 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Reacties uitgeschakeld voor Onderzoeksvoorstel naar begeleiding startende docenten in het mbo gehonoreerd

‘Co-creatie van inductietrajecten in het mbo' in oktober 2018 van start

Het onderzoeksvoorstel ‘Co-creatie van inductietrajecten in het mbo’ is gehonoreerd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Dit onderzoek beoogt zicht te geven op succesfactoren voor het verbeteren van de kwaliteit van begeleidingstrajecten voor startende docenten in het mbo en gaat oktober 2018 van start.

2005, 2018

‘Laat onderzoek aansluiten op de dagelijkse praktijk’

By | 20 mei 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor ‘Laat onderzoek aansluiten op de dagelijkse praktijk’

Summa College ondersteunt mbo-docenten die promoveren

Twee docenten van het Summa College die het pre-promotietraject hebben gevolgd gaan promoveren. Zij krijgen daar van het bestuur alle ondersteuningen in. Lees het artikel op MBO Today.

2504, 2018

Geef je mening over het lerarenregister

By | 25 april 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Geef je mening over het lerarenregister

BVMBO: het debat en de regie over het register hoort bij de docent

De laatste weken is de situatie rondom de onderwijscoöperatie en het lerarenregister veelvuldig in het nieuws geweest en onderwerp van debat in de Tweede Kamer. Ook de PO Raad, VO Raad, MBO Raad en bestuurders lieten zich horen. Onder druk van de Tweede Kamer heeft de Onderwijscoöperatie besloten zich niet meer te bemoeien met het lerarenregister en de ondersteuning van het register terug te geven aan het ministerie.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email