Docent in mbo niveau 1 of 2, een vak apart

Home » Portfolio » Docent in mbo niveau 1 of 2, een vak apart
Docent in mbo niveau 1 of 2, een vak apart2017-10-17T11:58:48+02:00

Project Description

Docent in mbo niveau 1 of 2, een vak apart

Onderzoek naar drijfveren, vakmanschap en ondersteuning vanuit de organisatie

Auteur(s): Ria Groenenberg & José Hermanussen
Publicatiedatum: juni 2012

Deelnemers in mbo niveau 1 en 2 hebben vaak relatief veel aandacht en begeleiding nodig. Wat vraagt dat van de docenten op deze niveaus? Over welke kwaliteiten en vaardigheden moeten zij beschikken om met deze doelgroepen te werken?

Het docentschap in mbo niveau 1 of 2 is nog redelijk onderbelicht in onderzoek naar het beroepsonderwijs. Onderzoek dat er is, gaat vaak over docenten in beide niveaus, terwijl de deelnemersgroepen zeer verschillen qua grootte, samenstelling en type deelnemers. Reden voor ecbo om onderzoek te doen naar de drijfveren, het vakmanschap en de ondersteuning vanuit de organisatie van docenten in mbo niveau 1 of 2 (bol).

Vak apart

Een van de conclusies die de onderzoekers trekken, is dat docent in mbo niveau 1 of 2 echt een vak apart is. Oftewel: een vak dat naast een brede waaier aan pedagogisch-didactische vaardigheden bijzondere persoonlijke kwaliteiten en sociale vaardigheden vraagt en niet zonder meer past bij iedere docent in het mbo. In lerarenopleidingen en in het hrm-beleid van de mbo-instellingen kan meer aandacht worden besteed aan de ontwikkeling van deze docentengroepen, zodat ze hun vak zo goed mogelijk kunnen uitoefenen.

Aanbevelingen

De publicatie Docent in mbo niveau 1 of 2, een vak apart bevat een aantal reflecties op verschillende componenten van goed docentschap in die niveaus: de interpersoonlijke, pedagogische, vakinhoudelijke/didactische en organisatorische competenties. Ook doen de onderzoekers enkele aanbevelingen voor beleid op sectoraal en instellingenniveau.
Docent in mbo niveau 1 of 2, een vak apart
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. José Hermanussen
Drs. José HermanussenSenior onderzoeker
06-10970839

Gerelateerde publicaties

2018-11-07T12:23:45+02:00

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

In dit paper brengen we een aantal actuele ontwikkelingen en onderzoeksresultaten in het beroepsonderwijs in kaart. Zowel vanuit het perspectief van docenten, instructeurs en praktijkopleiders, als vanuit het perspectief van beginnende docenten, masteropgeleide en gepromoveerde docenten. Al deze onderwijsprofessionals en de studenten die zij opleiden verdienen een aantrekkelijk beroepsperspectief en een goede voorbereiding daarop.

2018-07-26T09:51:31+02:00

Werk hebben en werk houden in het mbo

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

2018-03-15T11:36:33+02:00

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

Gerelateerd nieuws

1605, 2019

Meet-up Digitalisering van het mbo

By |16 mei 2019|Categories: Arbeidsmarkt, Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Meet-up Digitalisering van het mbo

Meet-up Digitalisering van het mbo

Ben jij een digivaardige docent, middenmanager of directielid, een deskundige op het gebied van digitalisering van het mbo, een softwareleverancier of iemand met een uitgesproken mening over digitalisering van het mbo, kom dan op 13 of 19 juni naar JaarbeursMeet-up in Utrecht en ga in gesprek met de OCW beleidsmedewerkers die betrokken zijn bij digitalisering van het mbo!

705, 2019

Platform Teacher in the lead!

By |7 mei 2019|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Platform Teacher in the lead!

Platform Teacher in the lead

De deelnemers van de mini-leergang Teacher in the Lead wilden graag doorgaan met het delen van actuele ontwikkelingen en het samen bouwen aan de rol van teacher in the lead. Op initiatief van de BVMBO in samenwerking met ecbo is er een platform opgericht. Op donderdag 21 maart waren de deelnemers van het platform te gast op het Koning Willem 1 College. Lees hier meer over deze bijeenkomst.

705, 2019

Succesvolle afsluiting Leergang Teacher in the lead, op naar de volgende editie!

By |7 mei 2019|Categories: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Succesvolle afsluiting Leergang Teacher in the lead, op naar de volgende editie!

Succesvolle afsluiting Leergang Teacher in the lead, op naar de volgende editie!

Ben jij docent in het mbo en heb jij een voortrekkersrol? Ben jij een teacher in the lead en wil je goed op de hoogte zijn van de actuele ontwikkelingen in de (beleids)context van het mbo? De mini-leergang 'Teacher in the lead' helpt je hierbij. Binnenkort gaat de volgende editie van deze leergang van start.

Heeft u een vraag aan ons?