Docent in mbo niveau 1 of 2, een vak apart

Home » Portfolio » Docent in mbo niveau 1 of 2, een vak apart
Docent in mbo niveau 1 of 2, een vak apart2017-10-17T11:58:48+02:00

Project Description

Docent in mbo niveau 1 of 2, een vak apart

Onderzoek naar drijfveren, vakmanschap en ondersteuning vanuit de organisatie

Auteur(s): Ria Groenenberg & José Hermanussen
Publicatiedatum: juni 2012

Deelnemers in mbo niveau 1 en 2 hebben vaak relatief veel aandacht en begeleiding nodig. Wat vraagt dat van de docenten op deze niveaus? Over welke kwaliteiten en vaardigheden moeten zij beschikken om met deze doelgroepen te werken?

Het docentschap in mbo niveau 1 of 2 is nog redelijk onderbelicht in onderzoek naar het beroepsonderwijs. Onderzoek dat er is, gaat vaak over docenten in beide niveaus, terwijl de deelnemersgroepen zeer verschillen qua grootte, samenstelling en type deelnemers. Reden voor ecbo om onderzoek te doen naar de drijfveren, het vakmanschap en de ondersteuning vanuit de organisatie van docenten in mbo niveau 1 of 2 (bol).

Vak apart

Een van de conclusies die de onderzoekers trekken, is dat docent in mbo niveau 1 of 2 echt een vak apart is. Oftewel: een vak dat naast een brede waaier aan pedagogisch-didactische vaardigheden bijzondere persoonlijke kwaliteiten en sociale vaardigheden vraagt en niet zonder meer past bij iedere docent in het mbo. In lerarenopleidingen en in het hrm-beleid van de mbo-instellingen kan meer aandacht worden besteed aan de ontwikkeling van deze docentengroepen, zodat ze hun vak zo goed mogelijk kunnen uitoefenen.

Aanbevelingen

De publicatie Docent in mbo niveau 1 of 2, een vak apart bevat een aantal reflecties op verschillende componenten van goed docentschap in die niveaus: de interpersoonlijke, pedagogische, vakinhoudelijke/didactische en organisatorische competenties. Ook doen de onderzoekers enkele aanbevelingen voor beleid op sectoraal en instellingenniveau.
Docent in mbo niveau 1 of 2, een vak apart

Onderzoeker(s)

Drs. José Hermanussen
Drs. José HermanussenSenior onderzoeker
06-10970839

Gerelateerde publicaties

2018-11-07T12:23:45+02:00

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

Kwaliteit en kwantiteit van docenten

In dit paper brengen we een aantal actuele ontwikkelingen en onderzoeksresultaten in het beroepsonderwijs in kaart. Zowel vanuit het perspectief van docenten, instructeurs en praktijkopleiders, als vanuit het perspectief van beginnende docenten, masteropgeleide en gepromoveerde docenten. Al deze onderwijsprofessionals en de studenten die zij opleiden verdienen een aantrekkelijk beroepsperspectief en een goede voorbereiding daarop.

2018-07-26T09:51:31+02:00

Werk hebben en werk houden in het mbo

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

2018-03-15T11:36:33+02:00

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

Gerelateerd nieuws

1806, 2019

Data derde editie leergang Teacher in the Lead bekend!

Door |18 juni 2019|Categorie(ën): Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Data derde editie leergang Teacher in the Lead bekend!

Derde editie leergang Teacher in the Lead

Ben jij docent in het mbo en heb jij een voortrekkersrol? Ben jij een teacher in the lead, ben je trots op je vak en wil je goed op de hoogte zijn  van de actuele ontwikkelingen in de (beleids)context van het mbo? Meld je dan nu aan voor de derde editie van de mini-leergang ‘Teacher in the Lead’.

606, 2019

Data derde editie leergang Teacher in the Lead bekend!

Door |6 juni 2019|Categorie(ën): Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Data derde editie leergang Teacher in the Lead bekend!

Derde editie leergang Teacher in the Lead

Ben jij docent in het mbo en heb jij een voortrekkersrol? Ben jij een teacher in the lead, ben je trots op je vak en wil je goed op de hoogte zijn  van de actuele ontwikkelingen in de (beleids)context van het mbo? Meld je dan nu aan voor de derde editie van de mini-leergang ‘Teacher in the Lead’.

406, 2019

Online cursus kritisch denken

Door |4 juni 2019|Categorie(ën): Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Online cursus kritisch denken

Online cursus kritisch denken

Kritisch denken in het mbo? Gisteren lanceerde Kennispunt Burgerschap mbo een gratis online cursus voor mbo-docenten. Ecbo ontwikkelde de cursus. Vol werkvormen, vlogs van onderwijsprofessionals & persoonlijke reflectievragen.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?