De toekomst begint vandaag

Home » Portfolio » De toekomst begint vandaag
De toekomst begint vandaag 2018-03-26T12:01:13+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

De toekomst begint vandaag

21ste-eeuwse vaardigheden in het beroepsonderwijs

Auteur(s): Ingrid Christoffels & Pieter Baay
Publicatiedatum: januari 2016

Van de huidige banen in Nederland verdwijnt volgens voorspellingen de komende twintig jaar bijna de helft. Een gevolg van computerisering en andere megatrends in de samenleving.

Daardoor zal ook het werk dat behouden blijft van karakter veranderen. Tegelijk zullen nieuwe banen ontstaan. Niemand weet nog hoe die eruit gaan zien. Maar duidelijk is al wel dat de werknemer van straks over meer en/of andere kwaliteiten zal moeten beschikken dan voorheen.

Waar gaat het eigenlijk om?

Over die ‘21ste-eeuwse vaardigheden’ wordt veel gesproken. Maar waar gaat het precies om? Deze publicatie geeft daar antwoord op. Ingrid Christoffels en Pieter Baay schetsen aan de hand van literatuuronderzoek welke veranderingen op de arbeidsmarkt en in de maatschappij op ons afkomen. En welke eisen die ontwikkelingen stellen aan werknemers en burgers van de toekomst. Dat komt samen in een set 21ste-eeuwse vaardigheden die in het bijzonder relevant zijn voor het beroepsonderwijs.

Wegwijzer en vraagbaak

‘De toekomst begint vandaag’ is bedoeld als wegwijzer en vraagbaak voor professionals uit het beroepsonderwijs. De publicatie gaat uitvoerig in op de aard en inhoud van de belangrijkste 21ste-eeuwse vaardigheden. Bespreekt onderzoek naar enkele van deze vaardigheden. En gaat in op hoe die in de soms overvolle curricula van het beroepsonderwijs toch een stevige plek kunnen krijgen. Om op die manier studenten optimaal voor te bereiden op de toekomst. Een uitdaging van formaat, want: die toekomst begint vandaag!

Hiernaast kunt u de publicatie downloaden. Heel 21ste-eeuws vragen we het volgende:
  • Wilt u een Tweet plaatsen over uw eerste indruk van dit rapport? Klik op deze button: 
De toekomst begint vandaag
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Ingrid Christoffels
Dr. Ingrid ChristoffelsOnderzoeker
06-10250630
Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter BaayOnderzoeker
06-54675627

Gerelateerde publicaties

2017-11-22T15:30:50+00:00

Slowscan ROC Friese Poort

21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum van ROC Friese Poort Zorg en Welzijn

De aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden is de laatste jaren gegroeid. Vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ondernemendheid zijn helemaal niet nieuw, maar wel anders dan 50 jaar geleden. Deze vaardigheden worden belangrijker dankzij een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

2017-12-10T12:16:18+00:00

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

Gerelateerd nieuws

2106, 2018

21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

By | 21 juni 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor 21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

Docentprofessionalisering centraal

Wat staat het mbo en hbo te doen rond 21ste-eeuwse vaardigheden? Op 5 juni kwamen professionals uit mbo en hbo bij elkaar om te spreken over een onderzoeksagenda voor het hbo en een professionaliseringsagenda voor het mbo. Ook de inrichting van de schoolcontext inclusief curriculumontwikkeling en gevolgen voor het management- en bestuursniveau kwamen uitgebreid aan bod.

2006, 2018

21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

By | 20 juni 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor 21ste-eeuwse vaardigheden in mbo en hbo

Docentprofessionalisering centraal

Wat staat het mbo en hbo te doen rond 21ste-eeuwse vaardigheden? Op 5 juni kwamen professionals uit mbo en hbo bij elkaar om te spreken over een onderzoeksagenda voor het hbo en een professionaliseringsagenda voor het mbo. Ook de inrichting van de schoolcontext inclusief curriculumontwikkeling en gevolgen voor het management- en bestuursniveau kwamen uitgebreid aan bod.

2105, 2018

Vind de sleutel voor de klas van morgen

By | 21 mei 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Vind de sleutel voor de klas van morgen

Classroom Escape21

Met Classroom Escape21 slaan CINOP en ecbo de handen ineen met een duidelijk doel: wetenschappelijke inzichten en praktijkkennis samen laten komen en 21ste-eeuwse vaardigheden van docenten activeren zodat zij deze weer mee kunnen nemen naar de les. Een escaperoom blijkt bij uitstek een vorm die 21ste-eeuwse vaardigheden activeert. Lees het artikel van Profiel over hoe Alfa College deze werkvorm inzet.

Gerelateerd events

Fablearn onderwijsconferentie

28 september - 30 september

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email