Project Description
De rafelrand van het beroepsonderwijs: afhechten
Naar een samenhangend onderwijs- en zorgstelsel voor risicojongeren.
Auteur(s): | Ton Eimers en Karel Visser |
Publicatiedatum: | februari 2009 |
Het terugdringen van voortijdig schoolverlaten staat terecht hoog op de beleidsagenda voor het onderwijs. Schooluitval raakt immers niet alleen de directbetrokkenen, maar leidt ook tot aanzienlijke maatschappelijke problemen. Zo bepleit de WRR in het rapport Vertrouwen in de school maatregelen om het aantal voortijdige schoolverlaters terug te brengen.
Ton Eimers van het Kenniscentrum Beroepsonderwijs Arbeidsmarkt en Karel Visser van het Expertisecentrum Beroepsonderwijs belichten in deze synopsis de positie van die leerlingen en jongeren die hoogstwaarschijnlijk geen startkwalificatie zullen of kunnen behalen en daardoor gerekend worden tot de voortijdige schoolverlaters. Zij constateren dat het percentage risicojongeren in de loop der jaren betrekkelijk constant is.
De auteurs pleiten voor een herstructurering van het aanbod aan speciale voorzieningen om te komen tot één samenhangend onderwijs- en zorgstelsel voor risicojongeren. Het huidige aanbod typeren zij als de rafelrand van het onderwijs, omdat veel jongeren in het reguliere onderwijssysteem niet tot hun recht komen.
Het gaat hierbij in de eerste plaats niet om een onderwijsinhoudelijk, maar om een organisatorisch vraagstuk. Daarnaast bezien zij het begrip startkwalificatie op een genuanceerde manier. Aan de ene kant heeft het pleidooi voor de startkwalifi catie positieve effecten gehad, en moet misschien zelfs worden opgemerkt dat in sommige segmenten van de arbeidsmarkt een startkwalificatie niet een voldoende ingangseis is naar werk. Aan de andere kant is het laagbetaalde en minder geschoolde werk allesbehalve verdwenen en is er tegelijkertijd een onderwaardering ontstaan van de onderwijssoorten die niet opleiden tot een startkwalificatie.
De auteurs nuanceren daarmee de veronderstelling dat een startkwalificatie een kritische grens voor arbeidsmarktsucces is. Zij stellen zich ontwikkelingsgericht op. Zolang mensen zich ontwikkelen en hun talenten optimaal inzetten, is er sprake van individueel en maatschappelijk succes. Om dat ideaal te bereiken worden verschillende vormen van gerichte ondersteuning voorgesteld.
Onderzoeker(s)
Gerelateerde publicaties

Evaluatie nieuwe bekostiging vavo
In opdracht van ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Ecbo heeft in opdracht van het ministerie van OCW een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de wijziging in de bekostiging van het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo). Over het algemeen heeft de wijziging in de bekostiging van het vavo positief uitgepakt: het aanbod is behouden gebleven, de invloed van de gemeente op het toelatingsbeleid is verdwenen en de toegankelijkheid is gewaarborgd. Aandachtspunten zijn de kleinere instellingen en het groeiend aantal zorgleerlingen die drukken op de infrastructuur en bekostiging van het vavo.