De positie van het mbo in het buitenland

Home » Portfolio » De positie van het mbo in het buitenland
De positie van het mbo in het buitenland2016-12-21T21:25:56+02:00

Project Description

De positie van het mbo in het buitenland

Studie naar multifunctionaliteit van het mbo in de VS en enkele Europese landen.

Auteur(s):
Karel Visser, Anneke Westerhuis en Ben Hövels
Publicatiedatum:
februari 2010

Hoe ziet middelbaar beroeps­onderwijs eruit in verschillende landen? Die vraag staat centraal in deze brochure, waarbij beknopt de situatie in Denemarken, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Verenigde Staten, Vlaanderen en Nederland in kaart is gebracht.

Deze inventarisatie laat zowel overeenkomsten als verschillen tussen landen zien wat betreft de positionering en invulling van middelbaar beroeps­onderwijs. Vooral de verschillen tussen elk van de zes besproken landen en Nederland zijn interessant om een beter zicht te krijgen op de mogelijk sterke en zwakke punten van het Nederlandse beroeps­onderwijs­systeem. De brochure eindigt dan ook met leerpunten die we elders nauwkeurig dienen te volgen zodat we daarvan kunnen leren. De afzonderlijke landenstudies kunt u hier downloaden:

Karel Visser en Anneke Westerhuis zijn beiden verbonden aan het Expertisecentrum Beroepsonderwijs; Ben Hövels is verbonden aan het Kenniscentrum Beroepsonderwijs Arbeidsmarkt.

De positie van het mbo in het buitenland

Onderzoeker(s)

Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140

Gerelateerde publicaties

2019-09-13T13:28:51+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1009, 2019

Motiveren van laaggeletterden

Door |10 september 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Motiveren van laaggeletterden

Een literatuurstudie naar succesvolle interventies. In Nederland hebben ruim 2,5 miljoen volwassenen moeite met taal en rekenen. Vanuit het actieprogramma Tel mee met Taal is een 2-jarig onderzoek uitgevoerd dat een bijdrage moet leveren aan het terugdringen van het aantal mensen met taal- en rekenvaardigheden onder basisniveau.

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

Gerelateerd events

mbo-diner Duurzaam #hoedan?

14 november @ 17:30 - 21:00

Dag van het mbo

18 november

Heeft u een vraag aan ons?