De positie van het mbo in het buitenland

Home » Portfolio » De positie van het mbo in het buitenland
De positie van het mbo in het buitenland2016-12-21T21:25:56+02:00

Project Description

De positie van het mbo in het buitenland

Studie naar multifunctionaliteit van het mbo in de VS en enkele Europese landen.

Auteur(s):
Karel Visser, Anneke Westerhuis en Ben Hövels
Publicatiedatum:
februari 2010

Hoe ziet middelbaar beroeps­onderwijs eruit in verschillende landen? Die vraag staat centraal in deze brochure, waarbij beknopt de situatie in Denemarken, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Verenigde Staten, Vlaanderen en Nederland in kaart is gebracht.

Deze inventarisatie laat zowel overeenkomsten als verschillen tussen landen zien wat betreft de positionering en invulling van middelbaar beroeps­onderwijs. Vooral de verschillen tussen elk van de zes besproken landen en Nederland zijn interessant om een beter zicht te krijgen op de mogelijk sterke en zwakke punten van het Nederlandse beroeps­onderwijs­systeem. De brochure eindigt dan ook met leerpunten die we elders nauwkeurig dienen te volgen zodat we daarvan kunnen leren. De afzonderlijke landenstudies kunt u hier downloaden:

Karel Visser en Anneke Westerhuis zijn beiden verbonden aan het Expertisecentrum Beroepsonderwijs; Ben Hövels is verbonden aan het Kenniscentrum Beroepsonderwijs Arbeidsmarkt.

De positie van het mbo in het buitenland

Onderzoeker(s)

Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

307, 2019

Kamerbrief sterk technisch vmbo

Door |3 juli 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kamerbrief sterk technisch vmbo

Kamerbrief sterk technisch vmbo

De Monitor Sterk Techniekonderwijs; de nulmeting, gaat aan de feitelijke monitoring van het programma Sterk Techniekonderwijs vooraf. De Monitor is uitgevoerd door José Mulder (ResearchNed), Ronald Ferket (ecbo) en Christoph Meng (Research) Centre for Education and the Labour Market (ROA) en Anneke Westerhuis (ecbo).

207, 2019

Kompas21 lancering op 2 juli

Door |2 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Kompas21 lancering op 2 juli

Kompas21 lancering op 2 juli

Samen met 12 mbo-scholen ontwikkelde Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) dit instrument voor en door het mbo. ROC Friese Poort volgde als eerste deelnemer de Train-de-Trainer tweedaagse. Het doel van de tweedaagse was om KOMPAS21 goed te integreren binnen de onderwijsinstelling. Gedurende intensieve sessies zijn de medewerkers klaargestoomd om zelf als trainer aan de slag te gaan.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?