De menselijke maat in het mbo

Home » Portfolio » De menselijke maat in het mbo
De menselijke maat in het mbo2016-12-21T21:22:51+02:00

Project Description

De menselijke maat in het mbo

Vier praktijkvoorbeelden.

Auteur(s):
Louise van de Venne en Mark Hesseling
Publicatiedatum:
oktober 2010

Aan het eind van de vorige eeuw werd met de vorming van de roc’s de schaalvergroting ingezet. Deze schaalvergroting is nog altijd niet geëindigd.

Het aantal kleine roc’s neemt weliswaar toe, maar ook het aantal grote instellingen in de bve-sector is de afgelopen jaren gestegen. Sinds de schaalvergroting is er in het mbo veel aandacht geweest voor de kwaliteit van het onderwijs in relatie tot de schaal en de risico’s die met grootschaligheid gepaard kunnen gaan. Onderzoek naar deze relatie is in Nederland echter schaars en geeft geen eenduidige resultaten. Een duidelijk (negatief) verband tussen schaalgrootte en kwaliteit kon nimmer aangetoond worden. Inmiddels is wel duidelijk dat de mate waarin roc’s erin slagen deelnemers te binden en betrokken te maken bij school een belangrijke graadmeter voor de kwaliteit van het mbo is. Hoe kun je als roc het onderwijsproces zo organiseren dat er nog sprake is van een ‘menselijke maat’ (zich gekend en betrokken voelen bij de school). Het verkennende rapport De menselijke maat in het middelbaar beroepsonderwijs verkend laat vier praktijkvoorbeelden zien, hoe mbo-scholen de menselijke maat organiseren. Daarbij is tevens gekeken naar de effecten op de ervaren betrokkenheid en binding van deelnemers. De centrale vraag in dit onderzoek is: “Welke factoren bevorderen de binding en betrokkenheid van de deelnemer met het onderwijs en school; en op welke wijze slagen scholen erin die binding en betrokkenheid te realiseren?”

Lees ook het artikel Saamhorigheid in het mbo in Didaktief van 8 oktober 2010.

De menselijke maat in het mbo

Gerelateerde publicaties

2019-09-13T13:28:51+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1009, 2019

Motiveren van laaggeletterden

Door |10 september 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Motiveren van laaggeletterden

Een literatuurstudie naar succesvolle interventies. In Nederland hebben ruim 2,5 miljoen volwassenen moeite met taal en rekenen. Vanuit het actieprogramma Tel mee met Taal is een 2-jarig onderzoek uitgevoerd dat een bijdrage moet leveren aan het terugdringen van het aantal mensen met taal- en rekenvaardigheden onder basisniveau.

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

Gerelateerde events

mbo-diner Duurzaam #hoedan?

14 november @ 17:30 - 21:00

Dag van het mbo

18 november

Heeft u een vraag aan ons?