De menselijke maat in het mbo

Home » Portfolio » De menselijke maat in het mbo
De menselijke maat in het mbo2016-12-21T21:22:51+02:00

Project Description

De menselijke maat in het mbo

Vier praktijkvoorbeelden.

Auteur(s):
Louise van de Venne en Mark Hesseling
Publicatiedatum:
oktober 2010

Aan het eind van de vorige eeuw werd met de vorming van de roc’s de schaalvergroting ingezet. Deze schaalvergroting is nog altijd niet geëindigd.

Het aantal kleine roc’s neemt weliswaar toe, maar ook het aantal grote instellingen in de bve-sector is de afgelopen jaren gestegen. Sinds de schaalvergroting is er in het mbo veel aandacht geweest voor de kwaliteit van het onderwijs in relatie tot de schaal en de risico’s die met grootschaligheid gepaard kunnen gaan. Onderzoek naar deze relatie is in Nederland echter schaars en geeft geen eenduidige resultaten. Een duidelijk (negatief) verband tussen schaalgrootte en kwaliteit kon nimmer aangetoond worden. Inmiddels is wel duidelijk dat de mate waarin roc’s erin slagen deelnemers te binden en betrokken te maken bij school een belangrijke graadmeter voor de kwaliteit van het mbo is. Hoe kun je als roc het onderwijsproces zo organiseren dat er nog sprake is van een ‘menselijke maat’ (zich gekend en betrokken voelen bij de school). Het verkennende rapport De menselijke maat in het middelbaar beroepsonderwijs verkend laat vier praktijkvoorbeelden zien, hoe mbo-scholen de menselijke maat organiseren. Daarbij is tevens gekeken naar de effecten op de ervaren betrokkenheid en binding van deelnemers. De centrale vraag in dit onderzoek is: “Welke factoren bevorderen de binding en betrokkenheid van de deelnemer met het onderwijs en school; en op welke wijze slagen scholen erin die binding en betrokkenheid te realiseren?”

Lees ook het artikel Saamhorigheid in het mbo in Didaktief van 8 oktober 2010.

De menselijke maat in het mbo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1306, 2019

Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Door |13 juni 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Drie onderzoeksprojecten, waarin ecbo participeert, zijn geselecteerd door de Programmaraad voor Praktijkgericht Onderzoek van het NRO. Lees verder om te zien om welke onderzoeksprojecten het gaat.

606, 2019

Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Door |6 juni 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Onze samenleving verandert continu, onder andere door ontwikkelingen op ICT-gebied. Ook scholen willen graag gebruiken maken van recente ontwikkelingen, om zo effectiever onderwijs te kunnen geven. Goed inzicht in waarvoor en op welke wijze scholen hun onderwijs innoveren met ICT die bijdraagt aan het beter leren van studenten is essentieel.

406, 2019

Online cursus kritisch denken

Door |4 juni 2019|Categorie(ën): Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Online cursus kritisch denken

Online cursus kritisch denken

Kritisch denken in het mbo? Gisteren lanceerde Kennispunt Burgerschap mbo een gratis online cursus voor mbo-docenten. Ecbo ontwikkelde de cursus. Vol werkvormen, vlogs van onderwijsprofessionals & persoonlijke reflectievragen.

Heeft u een vraag aan ons?