De menselijke maat en schooluitval

Home » Portfolio » De menselijke maat en schooluitval
De menselijke maat en schooluitval 2016-12-21T21:13:31+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

De menselijke maat en schooluitval

Spanningen tussen onderzoek en beleid

Auteur(s): Louise van de Venne
Publicatiedatum: december 2011

Het (v)mbo – (voorbereidend) middelbaar beroepsonderwijs lokt steevast vele commentaren uit. De publicatie Het Nederlandse Beroepsonderwijs: valt daar iets aan te doen? probeert een antwoord te geven op vragen die bij dit commentaar horen.

Vanuit het onderwijsonderzoek en vanuit de onderwijspraktijk laten de verschillende auteurs hun licht schijnen over uiteenlopende vragen. Wat is de geschiedenis, de positie en de functie van het voorbereidende en middelbare beroepsonderwijs? Welke factoren leiden tot uitstoting en uitval uit het (v)mbo? Wat is de rol van het (v)mbo in de persoonlijke en beroepsmatige ontwikkeling en de maatschappelijke positie van leerlingen?

Menselijke maat
Louise van de Venne (ecbo) nam een van de artikelen in het boek voor haar rekening. In ‘De menselijke maat en schooluitval. Spanningen tussen onderzoek en beleid’ bespreekt ze de schaalgrootte in het onderwijs. Na jaren van schaalvergroting lijkt met de fusietoets een menselijke maat te zijn geïntroduceerd. Hoe verhoudt de menselijke maat zich tot het tegengaan van schooluitval?

Het Nederlandse Beroepsonderwijs: valt daar iets aan te doen?  is te bestellen via Garant Uitgevers nv.

Zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

2018-04-17T18:28:38+00:00

Evaluatie nieuwe bekostiging vavo

In opdracht van ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Ecbo heeft in opdracht van het ministerie van OCW een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar de wijziging in de bekostiging van het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo). Over het algemeen heeft de wijziging in de bekostiging van het vavo positief uitgepakt: het aanbod is behouden gebleven, de invloed van de gemeente op het toelatingsbeleid is verdwenen en de toegankelijkheid is gewaarborgd. Aandachtspunten zijn de kleinere instellingen en het groeiend aantal zorgleerlingen die drukken op de infrastructuur en bekostiging van het vavo.

2018-03-08T14:46:58+00:00

Implementatie doorlopende leerlijnen vmbo-mbo

Derde monitor vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes

In het afgelopen schooljaar 2016-2017 is het aantal lopende vakmanschap-, technologie- en beroepsroutes bijna verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor (202 versus 109). Zowel na één als na twee jaar in een technologieroute blijkt er minder voortijdig schoolverlaten (vsv) plaats te vinden dan buiten de route. Bij de vakmanschaproute zijn de resultaten minder eenduidig.

2018-03-18T12:46:49+00:00

Maatwerk en doorstroom

Maatwerkdiploma’s in het voortgezet onderwijs en doorstroom naar vervolgonderwijs

De leerlingpopulatie in het voortgezet onderwijs wordt diverser. Het is aan het onderwijs om op diversiteit van leerlingen in te spelen, bijvoorbeeld door maatwerk in het diplomaniveau. De leerling kan dan bepaalde vakken op een hoger niveau afronden. Ecbo en DUO deden onderzoek naar de potentie van deze vorm van een maatwerkdiploma.

Gerelateerd nieuws

911, 2018

Actueel beroepscompetentieprofiel voor de Reisbranche

By | 9 november 2018|Categories: Arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Actueel beroepscompetentieprofiel voor de Reisbranche

Actueel beroepscompetentieprofiel voor de Reisbranche

De reisbranche is volop in beweging. Bedrijven en medewerkers in de reisbranche worden geconfronteerd met nieuwe technologieën en snelle veranderingen in de vraag van de consument. Veel reizen worden niet meer verkocht via reisbureaus, maar via het internet.

711, 2018

Klas21 is gestart!

By | 7 november 2018|Categories: Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Klas21 is gestart!

Klas21 is gestart!

Tijdens de startbijeenkomst met de studenten van Klas21 maakten zij kennis met de 21ste-eeuwse vaardigheden en gaven zij feedback op de nog in ontwikkeling zijnde casussen, rubrics en vormgeving van het instrument KOMPAS21

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email