De kleur van het middelbaar beroepsonderwijs

Home » Portfolio » De kleur van het middelbaar beroepsonderwijs
De kleur van het middelbaar beroepsonderwijs2018-03-23T10:19:38+02:00

Project Description

De kleur van het middelbaar beroepsonderwijs

Een overzichtsstudie naar allochtonen in het mbo.

Auteur(s): Wil van Esch
Publicatiedatum:
maart 2010

Van alle mbo’ers is 74% autochtoon, 20% niet-westerse allochtoon en 6% westerse allochtoon. Allochtonen vormen dus ruim een kwart van de mbo-bevolking. Genoeg reden om te verwachten dat de onderwijs­situatie van allochtonen in wetenschap en onderzoek hoog op de agenda staat. Dat valt echter tegen.

Deze publicatie is bedoeld om empirische bevindingen over het mbo-onderwijs aan allochtonen in Nederland in kaart te brengen. Daarbij is gekeken naar stelselkenmerken en naar kenmerken van de thuissituatie en directe omgeving van allochtone mbo’ers. Daarnaast komen kenmerken van het onderwijs en de studiekeuze aan bod. Ten slotte wordt ingegaan op de positie van allochtonen bij stage/bpv en op de arbeidsmarkt.
Het in kaart brengen van bestaande empirische kennis over de onderwijssituatie van allochtone mbo’ers kan behulpzaam zijn bij een gerichte zoektocht naar mogelijkheden tot verbetering van die onderwijssituatie en het geeft een idee van noodzakelijke kennis die nog ontbreekt en hoognodig zichtbaar moet worden gemaakt.

De kleur van het middelbaar beroepsonderwijs
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

2019-02-27T12:21:33+02:00

De ‘blik van buiten’: kennisinfrastructuur en professionalisering van het mbo

De ‘blik van buiten’: de kennisinfrastructuur en professionalisering van het middelbaar beroepsonderwijs

De essays zijn oorspronkelijk in 2012 geschreven en zijn vervolgens herzien in 2015/16, waarbij alle auteurs tot de conclusie kwamen dat de kennisinfrastructuur onder invloed van budgettaire verschuivingen en de introductie van nieuwe publiek-private samenwerkingen voortdurend sterk verandert.

2017-10-04T21:25:48+02:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

Gerelateerd nieuws

1804, 2019

Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

By |18 april 2019|Categories: Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

Vacature ecbo: Senior Onderzoeker in leren

Wij zijn op zoek naar een senior onderzoeker in leren. Is deze vacature je op het lijf geschreven? Dan komen wij graag met jou in contact.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?