De gevonden zonen (m/v)

Home » Portfolio » De gevonden zonen (m/v)
De gevonden zonen (m/v)2017-10-17T11:57:38+02:00

Project Description

De gevonden zonen (m/v)

Aandacht voor schoolverlaters die terugkeren naar het onderwijs

Auteur(s): Barbara van Wijk, Sandra van den Dungen & Erik Fleur
Publicatiedatum: februari 2012

In de publicatie De gevonden zonen (m/v) beargumenteren de onderzoekers dat schooluitval niet het einde van de leerloopbaan hoeft te betekenen. Maar uitvallers hebben wel hulp nodig om terug te keren naar een opleiding.

Voortijdige schooluitval betekent het einde van de leerloopbaan, zo denkt men vaak in het onderwijs. Een deel van de uitvallers ziet dat zelf anders. Deze jongeren ervaren de periode zonder onderwijs als leerzaam en houden de optie open om later weer een opleiding te volgen.

Kennis van mogelijkheden

Op dit moment keert ruim een derde van de uitvallers terug naar het onderwijs. Daarin blijkt nog best wat winst te behalen. De schoolverlaters geven aan vooral met hun ouders, vrienden en werkgever te praten over een eventuele terugkeer naar het onderwijs. Die zijn echter vaak niet goed op de hoogte van mogelijkheden om terug te keren, zoals combinaties van werken en leren. Gemeenten en scholen beschikken wel over die kennis, maar bereiken lang niet alle uitgevallen jongeren.

Tips voor terugkeerders

De gevonden zonen (m/v) schetst hoe naar het onderwijs teruggekeerde voortijdig schoolverlaters kijken naar hun uitval en de periode zonder onderwijs. Ook beschrijven de schoolverlaters hoe zij hun terugkeer naar het onderwijs hebben ervaren. De publicatie bevat tips voor zowel scholen als RMC-regio’s om meer voortijdig schoolverlaters terug te laten keren naar het onderwijs.

 

De gevonden zonen (m/v)
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1306, 2019

Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Door |13 juni 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Ecbo partner in drie nieuwe langlopende praktijkgerichte onderzoeken

Drie onderzoeksprojecten, waarin ecbo participeert, zijn geselecteerd door de Programmaraad voor Praktijkgericht Onderzoek van het NRO. Lees verder om te zien om welke onderzoeksprojecten het gaat.

606, 2019

Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Door |6 juni 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Onderwijsinnovatie met moderne ICT in het mbo

Onze samenleving verandert continu, onder andere door ontwikkelingen op ICT-gebied. Ook scholen willen graag gebruiken maken van recente ontwikkelingen, om zo effectiever onderwijs te kunnen geven. Goed inzicht in waarvoor en op welke wijze scholen hun onderwijs innoveren met ICT die bijdraagt aan het beter leren van studenten is essentieel.

406, 2019

Online cursus kritisch denken

Door |4 juni 2019|Categorie(ën): Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Reacties uitgeschakeld voor Online cursus kritisch denken

Online cursus kritisch denken

Kritisch denken in het mbo? Gisteren lanceerde Kennispunt Burgerschap mbo een gratis online cursus voor mbo-docenten. Ecbo ontwikkelde de cursus. Vol werkvormen, vlogs van onderwijsprofessionals & persoonlijke reflectievragen.

Heeft u een vraag aan ons?