De gevonden zonen (m/v)

Home » Portfolio » De gevonden zonen (m/v)
De gevonden zonen (m/v)2017-10-17T11:57:38+02:00

Project Description

De gevonden zonen (m/v)

Aandacht voor schoolverlaters die terugkeren naar het onderwijs

Auteur(s): Barbara van Wijk, Sandra van den Dungen & Erik Fleur
Publicatiedatum: februari 2012

In de publicatie De gevonden zonen (m/v) beargumenteren de onderzoekers dat schooluitval niet het einde van de leerloopbaan hoeft te betekenen. Maar uitvallers hebben wel hulp nodig om terug te keren naar een opleiding.

Voortijdige schooluitval betekent het einde van de leerloopbaan, zo denkt men vaak in het onderwijs. Een deel van de uitvallers ziet dat zelf anders. Deze jongeren ervaren de periode zonder onderwijs als leerzaam en houden de optie open om later weer een opleiding te volgen.

Kennis van mogelijkheden

Op dit moment keert ruim een derde van de uitvallers terug naar het onderwijs. Daarin blijkt nog best wat winst te behalen. De schoolverlaters geven aan vooral met hun ouders, vrienden en werkgever te praten over een eventuele terugkeer naar het onderwijs. Die zijn echter vaak niet goed op de hoogte van mogelijkheden om terug te keren, zoals combinaties van werken en leren. Gemeenten en scholen beschikken wel over die kennis, maar bereiken lang niet alle uitgevallen jongeren.

Tips voor terugkeerders

De gevonden zonen (m/v) schetst hoe naar het onderwijs teruggekeerde voortijdig schoolverlaters kijken naar hun uitval en de periode zonder onderwijs. Ook beschrijven de schoolverlaters hoe zij hun terugkeer naar het onderwijs hebben ervaren. De publicatie bevat tips voor zowel scholen als RMC-regio’s om meer voortijdig schoolverlaters terug te laten keren naar het onderwijs.

 

De gevonden zonen (m/v)

Gerelateerde publicaties

2019-09-13T13:28:51+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1009, 2019

Motiveren van laaggeletterden

Door |10 september 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Motiveren van laaggeletterden

Een literatuurstudie naar succesvolle interventies. In Nederland hebben ruim 2,5 miljoen volwassenen moeite met taal en rekenen. Vanuit het actieprogramma Tel mee met Taal is een 2-jarig onderzoek uitgevoerd dat een bijdrage moet leveren aan het terugdringen van het aantal mensen met taal- en rekenvaardigheden onder basisniveau.

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

Gerelateerde bijeenkomsten

mbo-diner Duurzaam #hoedan?

14 november @ 17:30 - 21:00

Dag van het mbo

18 november

Heeft u een vraag aan ons?