De gevonden zonen (m/v)

Home » Portfolio » De gevonden zonen (m/v)
De gevonden zonen (m/v)2017-10-17T11:57:38+02:00

Project Description

De gevonden zonen (m/v)

Aandacht voor schoolverlaters die terugkeren naar het onderwijs

Auteur(s): Barbara van Wijk, Sandra van den Dungen & Erik Fleur
Publicatiedatum: februari 2012

In de publicatie De gevonden zonen (m/v) beargumenteren de onderzoekers dat schooluitval niet het einde van de leerloopbaan hoeft te betekenen. Maar uitvallers hebben wel hulp nodig om terug te keren naar een opleiding.

Voortijdige schooluitval betekent het einde van de leerloopbaan, zo denkt men vaak in het onderwijs. Een deel van de uitvallers ziet dat zelf anders. Deze jongeren ervaren de periode zonder onderwijs als leerzaam en houden de optie open om later weer een opleiding te volgen.

Kennis van mogelijkheden

Op dit moment keert ruim een derde van de uitvallers terug naar het onderwijs. Daarin blijkt nog best wat winst te behalen. De schoolverlaters geven aan vooral met hun ouders, vrienden en werkgever te praten over een eventuele terugkeer naar het onderwijs. Die zijn echter vaak niet goed op de hoogte van mogelijkheden om terug te keren, zoals combinaties van werken en leren. Gemeenten en scholen beschikken wel over die kennis, maar bereiken lang niet alle uitgevallen jongeren.

Tips voor terugkeerders

De gevonden zonen (m/v) schetst hoe naar het onderwijs teruggekeerde voortijdig schoolverlaters kijken naar hun uitval en de periode zonder onderwijs. Ook beschrijven de schoolverlaters hoe zij hun terugkeer naar het onderwijs hebben ervaren. De publicatie bevat tips voor zowel scholen als RMC-regio’s om meer voortijdig schoolverlaters terug te laten keren naar het onderwijs.

 

De gevonden zonen (m/v)

Gerelateerde publicaties

2019-06-14T10:56:00+02:00

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Zes pijlers voor het succesvol werken aan onderwijskwaliteit

Hoewel opleidingsteams in het mbo ‘aan zet’ zijn, vinden zij het niet eenvoudig om verantwoordelijkheid te nemen voor (het verbeteren van) de onderwijskwaliteit. De vraag is hoe mbo-instellingen opleidingsteams hierbij beter kunnen ondersteunen.

Gerelateerd nieuws

1607, 2019

Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Door |16 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Eerste rapportage Evaluatie en monitoring wet toelatingsrecht mbo

Vanaf 1 augustus 2017 is de wet ‘Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo’ in werking getreden. De nieuwe wet introduceert een set maatregelen, waaronder de aanmelddatum van 1 april, voorschriften voor procedures en informatievoorziening, het toelatingsrecht voor aankomende studenten, voorwaarden waaronder dat toelatingsrecht geldt en het verplichte bindend studieadvies in het eerste jaar van de opleiding.

307, 2019

Kamerbrief sterk technisch vmbo

Door |3 juli 2019|Categorie(ën): Kennisverspreiding, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kamerbrief sterk technisch vmbo

Kamerbrief sterk technisch vmbo

De Monitor Sterk Techniekonderwijs; de nulmeting, gaat aan de feitelijke monitoring van het programma Sterk Techniekonderwijs vooraf. De Monitor is uitgevoerd door José Mulder (ResearchNed), Ronald Ferket (ecbo) en Christoph Meng (Research) Centre for Education and the Labour Market (ROA) en Anneke Westerhuis (ecbo).

207, 2019

Kompas21 lancering op 2 juli

Door |2 juli 2019|Categorie(ën): Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Kompas21 lancering op 2 juli

Kompas21 lancering op 2 juli

Samen met 12 mbo-scholen ontwikkelde Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) dit instrument voor en door het mbo. ROC Friese Poort volgde als eerste deelnemer de Train-de-Trainer tweedaagse. Het doel van de tweedaagse was om KOMPAS21 goed te integreren binnen de onderwijsinstelling. Gedurende intensieve sessies zijn de medewerkers klaargestoomd om zelf als trainer aan de slag te gaan.

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?